|
کدخبر: 49972

شاپور محمدی در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه اظهار کرد؛

ارتقاء سواد مالی و فرهنگ‌سازی؛ هدف فاینکس ۲۰۱۹

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گفت: هدف از برگزاری فاینکس ۲۰۱۹ ارتقا سواد مالی، فرهنگ سازی تمامی اقشار که تاکنون با بازار سرمایه آشنایی ندارند، است.

گسترش‌نیوز : ‌Finex۲۰۱۹ از جمله مهم‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در حوزه بورس، بانک و بیمه است. دوازدهمین دور از نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه امروز با حضور فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار،غلامرضا سلیمانی امیری رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صاحبان سرمایه، بورس، بانکداری ایران واقع در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد.

mohamadi_shapor.jpg

انتقال دستاورد‌های نوین استارتاپ‌ها از طریق نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ارتقا سواد مالی، فرهنگ سازی تمامی اقشار که تاکنون با بازار سرمایه آشنایی ندارند، است.

- مدیرعامل سبدگردان ارزش‌آفرینان در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز: فاینکس فرصتی برای عرضه جهانی ابزار‌های مالی اسلامی

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگا‌هی در حوزه بورس گفت: دست‌آوردهای نوین حوزه استارتاپ، فین‌تک ها و.. از طرف این نمایشگاه انتقال داده می‌شود.

محمدی در ادامه خاطر نشان کرد: نقش بانک ها در بازار مالی هر کشوری بسیار مهم است چرا که بستر مهم تامین مالی کوتاه مدت بر عهده دارد و سپرده های بلند مدت بازار سرمایه پیشتازی می‌کند. البته نقش بازار سرمایه در سپرده های بلند مدت باید افزایش پیدا کند.

namayeshgah.jpg

حضور استارتاپ‌ها در دوره‌های پیش به عنوان یکی از تازه‌ترین وقایع فناورانه محسوب می‌شدند در این دوره در قالب بیش از ۵۰ شرکت حضور دارند. در همین راستا یک فین تک بانکی و شرکت دانش‌بنیان بانکی نیز دعوت حضور در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه را پذیرفته است تا به این ترتیب ایران از تجربه اروپایی‌ها برای تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان بانکی هم بهره‌مند شود.

اوراق بهادار بیمه‌ای

غلامرضا سلیمانی امیری، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سخنران بعدی در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه‌ بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گفت: بیمه‌مرکزی در سال جدید اولویت برنامه‌های خود را به تقویت و گسترش اوراق بهادار بیمه‌ای اختصاص می‌دهد.

وی افزود: حوزه بیمه‌ای دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه بخش زیادی از عموم را درگیر‌ می‌کند.یک نظام کارآمد مالی معطوف به فعالیت‌های بیمه‌ای آن است و زمانی بورس، بانک و بیمه زمانی می‌توانتد موثر باشند که متناسب با یکدیگر رشد کرده باشند.به دنبال فعالیت بیشتر بیمه نسبت به دوحوزه دیگر مالی، سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی بیشتری رقم می‌خورد. اکنون پورت‌فوی حق بیمه کشور ۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که می‌تواند به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان نیز برسد.

سلیمانی امیری ادامه داد: نسبت سرمایه‌گذاری بیمه به سرمایه ناخالص داخلی ۸ درصد است که از کل این حجم ۱۸ درصد در بازار سرمایه مشارکت داشته است.

رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: در کشور‌های پیشرفته مشارکت بیمه در بازار سرمایه به ۵۰ الی ۷۰ درصد می‌رسد. نفوذ بیمه کشور ۲.۳ درصد به ثبت رسیده است، گرچه این آمار درخورد کشور نیست اما با تلاش‌های صورت گرفته شاهد دست آورد هایی همچون رشد سهم بیمه زندگی در سال گذشته شاهد بودیم. اوراق بهادار بیمه‌ای در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۳ هزار میلیارد دلار بوده که در سال بعدی میلادی به ۳۰ هزار میلیارد دلار می‌رسد که این امار نشان دهنده اهمیت این حوزه را نشان می‌دهد بنابراین باید اولویت برنامه‌های خود و رویکردها را به این بخش اختصاص دهیم.

اقتصاد ما بانک محور است

اکبر کمیجانی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه‌ بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گفت: تمرکز بر نقش بازارهای مالی در تعمیق بخشی رشد اقتصادی توجه فاینکس ۲۰۱۹ است. بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ۱۸۲ هزار میلیارد تومان در پایان مهرماه سال گذشته به ۱۶۶ هزار میلیارد تومان در پایان بهمن ماه سال ۹۷ رسیده است.

وی افزود: حمایت از اشتغال و تولید از مهمترین موضوعات بانک مرکزی است. به همین دلیل منابع بانکی عمدتا صرف سرمایه در گردش شد و سیاست‌های کنونی بانک‌ مرکزی حول این سیاست است.

اقتصاد ما بانک محور است و عمده تامین مالی بر عهده سیستم بانکی است قائم قام بانک مرکزی کنترل با بیان اینکه دستورالعمل عملیات بازار باز به عنوان یک یاز ابزارهای مهم در بازارهای پولی طی هفته‌های اخیر از سوی شورای پول و اعتبار تصویب شد گفت: این دستورالعمل علاوه بر گسترش خرید و فروش اسناد، اضافه برداشت بانک‌ها را نیز کاهش خواهد داد. بانک مرکزی دستورالعمل سپرده‌گذاری مبتنی بر ارز را تصویب کرد که به زودی اجرایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

مصاحبه اختصاصی گسترش‌نیوز در آستانه فاینکس ۲۰۱۹؛ معاون وزیر صمت: به نظر من بورس در مدیریت تحریم‌ها به معدن کمک کرد

فین‌تک‌ها در آینده‌ای نزدیک ساختار بانکداری را عوض خواهند کرد

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران، در ادامه در افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه خاطر نشان کرد: نفوذ فین‌تک‌ها در سراسر جهان به قدری است که در آینده‌ای نزدیک ساختار بانکداری را عوض خواهند کرد.

وی افزود: در حوزه فناوری باید سرمایه‌گذاری چند هزار میلیارد گردش مالی در کشور داشته باشیم چرا که تعامل و تکامل بازار مالی با ابزار‌های این حوزه امکان‌پذیر می‌شود. اکنون بانک‌ها به دنبال خرید فین‌تک‌ها هستند که این موضوع نوید تغییر ساختار بانکداری آینده می‌دهد. اهمیت فین‌تک‌ها به قدری است که اگر بورس، بانک و بیمه با گذر زمان، خود را به این بخش مجهز نکنند، توان فعالیت و رقابت را از دست می‌دهند.

چاپ ۲۰ جلد کتاب همراه با ۲ هزار ایده

وی در ادامه افزود: چندی پیش موفق به چاپ ۲۰ جلد با ۲ هزار ایده شده‌ایم. ورود صندوق‌های خطر پذیر در بورس رخدادی مهم است.

ستاری در ادامه افزود: با پرداخت وام نمی‌توان شاهد ایجاد کسب‌و‌کار حدید باشیم و در فعالیت هایی نوپا باید مورد حمایت صندوق‌های خطرپذیر باشند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران در ادامه با بیان این موضوع که برای تحقق شعار تولید ملی باید اکوسیستم صندوق‌های خطرپذیر، فین‌تک‌ها و استارتاپ‌ها، بیمه‌ها و... جریان پیدا کنند، گفت: کشور‌های پیشرفته ایده‌های نو آورانه ایی در بخش‌های خدمات دهی کشور دارند اما در کشور ما خدمات گران و دور از در دسترس است از این رو استارتاپ‌ها این امر را پشت‌سر گذاشته و خدمات‌دهی و خدمات‌گیری را سهل می‌کنند.

- مدیرعامل فرابورس ایران تشریح کرد:

برنامه‌های فرابورس برای سال ۹۸

شاخص‌ها حاکی از مدیریت مناسب است

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه در ارتباط با دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گفت: در سال ۹۷ چالش های اقتصادی بسیاری را پشت سر گذاشتیم. شاخص های کنونی گرچه جذابیت کافی و وافی نداشته اما حاکی از مدیریت مناسب برای جلوگیری از بدتر شدن شاخص ها و ایجاد ثبات در بازار است.در جلوگیری از اوج‌گیری های نامطلوب می‌توان به نرخ تورم در آبان ماه سال گذشته اشاره کرد که اکنون از ۷ درصد به ۲ درصد رسیده است.

فاینکس اهداف متعددی را دنبال می‌کند

فاینکس اهداف متعددی را دنبال می‌کند و امیدواریم زمینه تحقق آن‌ها فراهم شود. در شرایطی که نرخ ارز تکانه‌های گسترده‌ای را تجربه می‌کرد و تورم رو به افزایش بود، استقرار ثبات اقتصادی در دستور کار قرار گرفت. اگرچه پیش‌بینی‌های سال ۹۸ مثبت نیست، اما اگر نتوانیم با مدیریت صحیح از این فضا خارج شویم نگران‌کننده می‌شود. نقش مدیریت از برون رفت بحران اقتصادی اهمیت دارد و پیش‌بینی‌ها تنها علامت است. ما باید از نتایج مدل‌ها بهره‌برداری کنیم و با برنامه، ابزار و روش‌ها بحران‌ها را مدیریت کنیم.

دژپسند گفت: در سال ۹۷ شاهد تحولاتی در بازار بودیم که لازمه آن این بود که ثباتی با حمایت شورای‌عالی ایجاد شود. در کنار این اقدامات در حوزه ریالی برنامه‌هایی در نظر گرفنه شده که می‌تواند در حوزه تجارت و بین‌الملل بسیار اثرگذار باشد. از جمله آن سامان‌دهی چک‌های تضمینی که می‌توانست بازار سوداگرایانه را گسترش بدهد.

وی با بیان این موضوع که سپرده ریالی مبتنی بر ارز به تصویب شورای مالی اعتباری رسیده که به زودی مرحله اجرا در می‌آید، گفت: عده‌ای در سال ۹۸ ،اقتصاد کشور را نگران‌کننده پیش‌بینی می‌کنند در حالی که می‌توان با اتکا به نیرو‌های داخلی و مدیریت محرک‌ها بر این عامل پیروز شد. اگر قرار بر مساعد بودن تمامی فاکتور‌ها در فعالیتی بود، دیگر بحث مدیریت معنایی پیدا نمی‌کند. در واقع مدیریت صحیح در هر چالشی توانایی یافتن بهترین راهکار‌ها را دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این موضوع که تحقق رونق تولید به معنای استفاده از سرمایه‌های راکد، رشد تولید، به کار گیری نیروی انسانی، افزایش سهم در بازار بین‌المللی است، گفت: گام دوم مقابله با تحریم‌ها و تقویت اقتصاد کشور را می‌توان استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نسبی که در حوزه‌های گوناگون همانند صنایع معدنی، گردشگری، خدمات وجود دارد، اشاره کرد.

روان‌سازی کسب‌و‌کارها یکی از نقش‌های حکومتداری است

وی در ادامه گفت: بنگاه‌ها تنها راه خود را در تامین مالی می‌دانند در حالی که این تصور اشتباهی است و برای گسترش بازار سیاست‌های تولیدی به سوی کاهش نرخ تمام شده و متقاضی پسند، نیاز است. درمورد تامین مالی نخستین پیش فرض به سوی اقدامات انجام شده در بورس، بانک و بیمه سوق داده می‌شود و خوشبختانه در بیشتر شاخص‌ها رشد چشم‌گیری را شاهد بودیم.

نسبت تسهیلات به سپرده از حد نرمال

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: نسبت تسهیلات به سپرده برخی بانک‌ها از حد نرمال عبور کرده است که امید می‌رود تمامی بانک‌ها به حد مطلوبی برسند.

دژپسند با بیان این موضوع که در اقتصاد هوشمند بیمه بانک بورس گام اساسی در بهبود فناوری و بهره‌وری بر‌می‌دارند، گفت: تسهیل فضای کسب و کار برابر با نادیده‌گیری مقررات نیست بلکه در اقتصاد هوشمند نهاد‌های مرتبط با هماهنگی یکدیگر الگو‌های مناسبی را پیشنهاد می‌دهند.

وی با بیان این موضوع که باید از سرمایه‌های راکد کشور به خوبی استفاده کرد و آن را به سمت تولید هدایت کنیم، گفت: روان‌سازی اقتصادی باید در دستور کار قرار بگیرد. ما برای تحقق شعار سال باید به سمت بهبود فناوری و فن آوری حرکت کنیم و هزینه تولید را کاهش دهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ابراز امیدواری کرد: فعالیت‌های قابل توجه‌ای در بورس، بانک و بیمه انجام شده و امیدواریم در سال جدید نیز این فعالیت‌های مثبت ادامه داشته باشد.

وی افزود: بورس در سال گذشته دوران طلایی خود را سپری کرده و شاخص‌ها بالای ۸۰ درصد رشد داشته است. روند حرکت بازار سرمایه قابل قدردانی است و البته هنوز ظرفیت‌های رشد آن وجود دارد. اگر بخواهیم شاهد رشد اقتصادی باشیم باید نهاد های مالی ورود قوی تری داشته باشند. حرکت اقتصاد هوشمند با محور اقتصاد مقاومتی ضرورت کشور است و بورس، بیمه و‌بانک مهمترین نهاد های اقتصاد هوشمند هستند.

گفتنی است پایگاه خبری گسترش‌نیوز و روزنامه صمت به عنوان حامی رسانه‌ای فاینکس ۲۰۱۹ انتشار دهنده اخبار این رویداد بین‌المللی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها