|
کدخبر: 59035

بخشنامه مهم بانک مرکزی درباره ترخیص کالاها

بانک مرکزی نحوه اقدام در خصوص اخذ مابه التفاوت نرخ ارز از اقلام تعرفه‌ای کالاهای اساسی را که از فهرست اقلام مشمول ارز ۴۲۰۰۰ ریالی خارج شده‌اند و تا ۱۸ خرداد ۹۸ ترخیص نگردیده‌اند، مشخص کرد.

گسترش‌نیوز : در متن بخشنامه بانک مرکزی آمده است: احتراماً پیرو نامه‌های عمومی شماره ۸۰۶۶۱/‏۹۸ مورخ ۱۲/‏۰۳/‏۹۸ و شماره ۹۸/‏۵۸۸۷۸ مورخ ۲۵/‏۰۲/‏۹۸ ضمن ارسال تصویر نامه شماره ۹۰۳۹۹/‏۶۰ مورخ ۲۸/‏۰۲/‏۹۸ مدیرکل محترم دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت و ضمائم مربوطه حاوی کد تعرفه‌های کالاهای مربوطه، در راستای اجرای تصمیمات کمیته بند ۳-۴ مصوبه کارگروه تنظیم بازار جلسه مورخ ۱۳/‏۰۳/‏۹۸ در خصوص واردات کره، حبوبات، چای و کاغذ، بدینوسیله به اطلاع می‌رساند:

۱- در مواردی که تامین ارز بابت گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی و حواله ارزی برای واردات کره، حبوبات، چای و کاغذ با نرخ رسمی ۴۲،۰۰۰ ریال به ازای هر دلار صورت پذیرفته و کالای مربوطه تا تاریخ ۱۸/‏۰۳/‏۹۸ ترخیص نگردیده است، پذیرش اسناد حمل مربوطه و صدور اعلامیه تامین ارز منوط به دریافت مبلغ چهل و هشت هزار ریال به ازای هر دلار بر مبنای نرخ تبدیل روز تامین ارز، از متقاضی با رعایت سایر مقررات خواهد بود. مقتضی است آن بانک وجوه مابه التفاوت دریافتی را بلافاصله به حساب شماره شبای IR۷۶۰۱۰۰۰۰۴۰۰۱۰۰۰۹۱۰۰۱۷۸۰۶ خزانه داری کل کشور نزد این بانک واریز نمایند. ضمنان در این ارتباط لازم است آمار اطلاعات فوق در لبهی مابه التفاوت سامانه تامین ارز ثبت گردد.

۲- در خصوص موارد تامین ارز شده به نرخ‌های کمتر از چهل و دو هزار ریال از جمله نرخ‌های مبادله‌ای و آزاد می‌بایست علاوه بر دریافت مبلغ ۴۸ هزار ریال مابه التفاوت معادل ریالی ارز تامین شده تا مبلغ ۴۲،۰۰۰ ریال به ازای هر دلار نیز از متقاضی اخذ گردد.

۳- برای مواردی که اعلامیه تامین ارز آن بر مبنای نرخ رسمی قبل از ابلاغ این بخشنامه صادر گردیده است. در صورت مراجعه واردکننده جهت پرداخت مابه التفاوت مبلغ ۴۸ هزار ریال به ازای هر دلار، لازم است آن بانک ضمن دریافت و واریز مابه التفاوت مذکور نسبت به صدور تاییدیه تسویه حساب مربوطه خطاب به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و رونوشت به وزارت صنعت، معدن و تجارت (مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار) و با ذکر نام شرکت، شماره ثبت سفارش و شماره و تاریخ پروانه گمرکی حاکی از ترخیص قطعی کالا، تناژ و ارزش محموله اقدام نمایند.

خاطرنشان می‌سازد کارمزدهای مربوط به نقل و انتقال و تبدیل ارز نیز مشمول پرداخت مابه التفاوت مقرر فوق الذکر خواهد بود.

خواهشمند است ضمن ابلاغ مراتب به کلیه شعب و واحدهای ارزی ذیربط بر حسن اجرای آن نیز نظارت نمایند.

منبع: مهر

ارسال نظر