|
کدخبر: 324364 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه:

بازار بیمار بورس / زور دلار به اخبار منفی نمی رسد!

محبی گفت: بازار سرمایه ما یک بازار بیماری است که در حال حاضر تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار ضربه خوردن است.

اقتصاد بازار بیمار بورس / زور دلار به اخبار منفی نمی رسد!

تحولات سیاسی و منطقه ای و همچنین پیغام ها و پسغام هایی که سیاستمداران به سمت هم می فرستند، وضعیت اغلب بازارهای مالی را دگرگون کرده است. بازار سرمایه ابتدای هفته را با ریزش سنگینی آغاز کرد و در اکثر نمادها رنگ سرخ را بر بازار شاهد بودیم. بورس همواره تحت تاثیر عوامل مختلف با نوسانات هیجانی روبرو بوده است؛ اما بیش از هر عاملی، اغلب خبرهای سیاسی و سایه جنگ بر معاملات بازار اثرگذار بوده است. بنابراین وضعیت حاکم بر بورس دور از ذهن نبوده و قابل پیش بینی بوده است.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با مریم محبی کارشناس بازار سرمایه به بررسی عوامل موثر بر بازار سرمایه پرداخته است که در ادامه این گزارش با هم می خوانیم.

محبی

بورس یک بازار بیمار است

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه، به خبرنگار گسترش نیوز دربارۀ وضعیت بازار سرمایه گفت:  بازار سرمایه ما یک بازار بیماری است که در حال حاضر تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار ضربه خوردن است. زمانی که بازار بیمار باشد، به سادگی از هر اخبار منفی تاثیر می گیرد. بورس به جایی رسیده است که از اخبار منفی سریعا تاثیر می گیرد؛ اما در نقطۀ مقابل، واکنش آن چنان نسبت به اخبار مثبت واکنش آنچنانی ندارد. مهم ترین دلیل این اتفاق هم اعتماد نداشتن به بازار سرمایه است. تا زمانی که سایه ناپایداری ها بر اقتصاد کشور حاکم باشد، چنین شرایطی را خواهیم داشت و تغییری نیز نخواهیم دید.

وی افزود: بحث سیاست گذاری بیماری بورس بر همه واضح و مبرهن است و واقعیت امر این است که تا زمانی که روابط تجاری بین المللی نداشته باشیم، قادر نخواهیم بود انتظار بهبود شرایط را از بازار سرمایه داشته باشیم. البته در کنار ضربه مداوم عدم ارتباطات موثر در بخش تجارت بین الملل، ما در بخش داخلی اقتصاد هم با سوء مدیریت روبرو هستیم و از هر دو جهت به ضرر بورس تمام می شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: بازار در روزهایی که وضعیت ریزشی را شاهد است، اغلب در بخش صندوق های طلا وضعیت کاملا برعکس را تجربه می کند؛ اما دلیل این اتفاق کاملا طبیعی است. هر زمان سایه ترس بر بازار سرمایه حاکم می شود، شرایط صندوق های سرمایه گذاری طلا بهتر می شود. در وضعیت کنونی، بورس با واکنش های هیجانی روبرو است و در طرف مقابل نیز طلا با واکنش های هیجانی روبرو است.

نقش نوسانات ارز بر بورس

محبی تاکید کرد: اغلب در مواقع عادی، وقتی دلار در بازار ارز با وضعیت صعودی روبه رو می شد، شرایط صنایع وابسته به دلار در بورس نیز بهتر شده و ارزش سهام بورس وابسته به ارز نیز بیشتر می شد؛ اما در شرایط کنونی بازار بورس در شرایط بیمار قرار دارد و واکنش های آن هم در شرایط استانداردی قرار ندارد. بنابراین حتی در این برهه زمانی که با وضعیت صعودی در زمینه نرخ دلار روبرو بودیم، بورس با صعود آنچنانی مواجه نشد. در شرایط عادی ارزش دلاری شرکت ها در اثر نوسان قیمت دلار به سمت بالا، صعودی می شود؛ اما در بازار ناسالمی که قرار داریم، چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تا زمانیکه از نظر شرایط اقتصادی کشور با ناامنی روبرو هستیم و ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بر کشور حاکم است و همچنین تا زمانیکه تحریم ها تغییری نکرده است و به قوت خود باقی هستند، شرایط بورس بهتر از این وضعیت نخواهد شد.

سیگنال جنگی به بورس

در پایان لازم به ذکر است که روز شنبه شاخص کل بورس تهران از ابتدا روند نزولی داشت و در نهایت سقوط ۵۳ هزار واحدی را ثبت کرد. در روزهای اخیر گمانه زنی‌ها درباره پاسخ نظامی ایران به اسرائیل شدت گرفته بود و به نظر می‌رسد بیم سهامداران و معامله گران بازار سهام از تنش نظامی و شعله ور شدن آتش جنگ موجب ریزش بازار و خروج سرمایه شده است. در نهایت بامداد امروز حمله پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل انجام شد. در چنین شرایطی، می‌توان انتظار ریزش بازار را در معاملات امروز داشت.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها