|
کدخبر: 33775

ترفند جدید دولت برای برگرداندن آرامش به بازار طلا و سکه

توقف خرید سکه‌های آتی و وضع مالیات بر خریداران عمده؛ دو راهکار دولت برای بازگرداندن آرامش در بازار سکه و طلا است.

گسترش‌نیوز :‌ نوسانات و التهابات بازار اخیر طلا و ارز این امکان را به برخی از افراد داد تا بدون هیچ زحمتی از این موقعیت استفاده کنند و با خرید و پیش خرید سکه و طلا در عرض چند روز به سود میلیاردی دست پیدا کنند. آمار عجیب اما واقعی خرید ۵۹ هزار سکه توسط ۲نفر و سود چند صد میلیاردی در یک روز گواه بر این امر است.

در ابن شرایط آشفته که مولفه های مختلفی بر انتظارات عمومی و قیمت سکه تاثیر گذاشته اند؛ حال دولت به این فکر افتاده است که برای خرید طلا و سکه مالیات وضع کند؛ تا بلکه بتواند بخشی از این وضع موجود را سامان بخشد.

از این رو رئیس کل سازمان مالیاتی اظهار کرده است که مالیات علی الحساب از خریداران عمده سکه دریافت می‌کند. این در حالیست که قانونی برای دریافت مالیات از خریداران سکه وجود ندارد و آن زمان که دولت به خریداران تضمین داده بود که با نرخ مشخص سکه‌های آنها را پرداخت می‌کند حرفی از مالیات نزده بود.

به گفته تقوی نژاد،هر فرد حقیقی ایرانی در داخل و خارج از کشور بابت هر فعالیتی باید مالیات پرداخت کند. کسانی هم که اقدام به خرید و فروش سکه و ارز نموده اند تا خرداد ماه آینده فرصت ارائه اظهارنامه مالیاتی دارند و با در نظر گرفتن زمان یکساله ای که این میان صرف می شود، اخذ مالیات از این نوع کاسب ها تاثیر چندانی بر بازار فعلی ندارد.

tala.jpg

وی تصریح کرد:‌ هرکس اقدام به خرید و فروش ۵ هزار دلار یا بالاتر نماید مشخصاتش در سامانه اطلاعاتی جامع کشور ثبت می‌شود. اگر این افراد پرونده مالیاتی داشته باشند به آنها رسیدگی می شود و اگر هم نداشته باشند برایشان پرونده تشکیل خواهد شد.

علاوه بر وضع مالیات، از دیروز نیز خرید در معاملات آتی سکه تا اطلاع ثانوی متوقف شده تا دیگر خریداران این بازار نتوانند درخواست خرید جدیدی را در سامانه معاملات ثبت کنند.

گفتنی است که قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبان‌ماه و شهریورماه هر یک به ترتیب حدودا سه میلیون و ۲۱۰ هزار تومان و سه میلیون و ۱۲۰ هزار تومان است. با توجه به این اطلاعیه معامله‌گران بازار آتی فعلا نمی‌توانند سفارش خرید سکه در این بازار ثبت کنند.

حال باید که وضع مالیات و توققف خرید سکه آتی بر آرام کردن این بازار پر تلاطم تأثیر دارد یا خیر؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها