|
کدخبر: 80104

اختصاصی گسترش نیوز:

سه گروه از کارمندان ترفیع نمی‌گیرند

شانس ترفیع گرفتن افرادی بیشتر است که خود را وابسته به مجموعه بدانند و از این موضوع خرسند باشند.

گسترش نیوز: ممکن است جز بهترین کارمندان شرکت یا سازمان باشید اما هیچ‌وقت ترفیع مقام نگیرید. چرا؟ ممکن است یک ماهر مهارت کلیدی را نداشته باشید اما بیشتر مواقع پای یک عامل ظریف‌تر در بین است. بیشتر ما فکر می‌کنیم که عملکرد خوب به معنای آن است که به‌زودی در شغل خود پیشرفت می‌کنیم اما این تصور درست نیست. در ادامه به سه دلیل شایعی که باعث می‌شود سه نوع از کارمندان نتوانند ترفیع بگیرند می‌پردازیم.

karmandnw1.jpeg

کارمندی که سرجای خودش است

هر شرکت و سازمانی به‌شدت به چند نفر از کارکنان خود وابسته است. تعداد کارکنان فلان بخش ممکن است ده نفر باشد اما یکی مهم‌تر از همه باشد. این نوع کارمندان به تعبیر عامیانه «آچار فرانسه» شرکت‌اند و محبوبیت بسیاری دارند. متاسفانه احتمال ترفیع گرفتن این افراد کم است چون مدیریت تصور می‌کند که آنها دقیقه همان‌جایی هستند که باید باشند. مدیریت فکر می‌کند با رفتن شما از آن قسمت, تعادل کل سیستم به هم خواهد ریخت. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت که این قبیل کارمندان قربانی عملکرد بسیار خوب خود می‌شوند و چوب جایگزین نداشتنشان را می‌خورند. احتمال ترفیع گرفتن آنهایی که عملکرد متوسط دارند بسیار بیشتر است چون جابجایی شغل این افراد معمولاً هیچ خلائی ایجاد نمی‌کند.

کارمندی که زیادی مستقل است

آنهایی که خلاق‌ترین اعضا شرکت و سازمان به شمار می‌آیند معمولاً افرادی مستقل هستند. این دو خصلت ارتباطی تنگاتنگ دارند؛ فردی که خود را مستقل نبیند از خلاقیت اجتناب می‌کند و کارها را به همان روشی که همیشه انجام شده است انجام می‌دهد. بخش زیادی از کارایی و عملکرد خوب کارمندان نتیجه داشتن استقلال است. اما سازمان‌ها و مدیران معمولاً استقلال را خصلت خوبی نمی‌دانند. کنار آمدن آنها با کارمندی که روحیه استقلال‌طلبی دارد احتمالاً فقط به خاطر آن است که او را مفید و سازنده می‌دانند. به‌هرحال بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها از پاداش و ترفیع دادن به این نوع کارمندان اجتناب می‌کنند. بیشتر شرکت‌ها افراد را فقط حلقه‌ای از یک زنجیر می‌بینند. شانس ترفیع گرفتن افرادی بیشتر است که خود را وابسته به مجموعه بدانند و از این موضوع خرسند باشند. ممکن است بسیار خلاق باشید و بخواهید ایرادی که در نحوه انجام فلان بخش از کار وجود دارد را برطرف کنید اما سیستم دید خوبی به شما و کاری که در سر دارید نداشته باشد. در مجموع بیشتر سیستم‌ها افراد مطیع را به افراد مستقل ترجیح می‌دهند و تا جایی که می‌شود به گروه دوم ترفیع نخواهند داد.

کارمندی که برای رئیس تهدید است

این معضل در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها دیده می‌شود. تقریباً در هر محل کاری, هستند افرادی که به‌مراتب توانمندتر و شایسته‌تر از مدیران و روسای خود هستند. ممکن است به خود بگویید که استعداد من دیده نمی‌شود. اما مانع اصلی اینجاست که هیچ‌کس بهتر از رئیس شما پتانسیل شما را نمی‌بیند!

رئیس اگر موقعیت خود را درخطر ببیند همه کار خواهد کرد که شما ترفیع نگیرید. تقریباً همه مدیران و روسا, دید بلندمدت دارند و چند سال آینده را می‌بینند. مدیران یک سیاه لیست نامریی دارند و نام کارمندی که بهتر از خود اوست قطعاً در همین لیست است. مدیر ضعیف از پاداش دادن به کارکنان توانمند به‌شدت خودداری می‌کند. نه‌تنها از ترفیع خبری نخواهد بود بلکه به تخریب و توهین و آزار آن کارمند رو خواهد آورد تا اعتمادبه‌نفس او را بگیرد. به‌طور مستمر به شما تفهیم می‌کند که چه کسی رئیس است. انتقادات بیجا از عملکرد کارمند یکی از ویژگی‌های رئیسی است که موقعیت خود را از جانب کارمندش درخطر می‌بیند. همانند مورد اول در اینجا هم قربانی عملکرد بسیار خوب خود می‌شوید.

چه باید کرد؟ همان‌طور که گفته شد گاهی مواقع ترفیع نگرفتن شما نتیجه عملکرد ضعیف نیست و درواقع در جایی که باید باشید نیستید. در این صورت چه‌بسا لازم باشد به واحد دیگری منتقل شوید یا حتی شغل خود را تغییر دهید. شماری از بزرگان دنیای تجارت و کسب‌وکار کسانی بوده‌اند که دقیقاً به خاطر ترفیع نگرفتن شغل خود را رها کرده‌اند. ممکن است فعلاً شرایط را برای این تصمیم مناسب ندانید در آن صورت آگاهی از این واقعیت که ترفیع نگرفتن لزوماً نتیجه عملکرد ضعیف نیست امیدوارکننده خواهد بود و اجازه نخواهد داد اعتمادبه‌نفس و خودانگاره شما آسیب ببیند. کافی است به مورد سوم نگاهی بیندازید. معنای آن این است که شما همه وظایف مشخص‌شده را به‌خوبی انجام می‌دهید و این باعث ترس و احساس ناامنی رئیسی شده است که عملکرد خود را ضعیف‌تر از شما می‌داند و از موقعیتی که در سلسله‌مراتب اداری دارد سوءاستفاده می‌کند تا راه پیشرفت شما را سد کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها