|
کدخبر: 58320

اختصاصی گسترش نیوز:

شامپو و ماسک خون به بازار می‌آید/ کمبود شدید زالو در بازار

صادرات زالو ارزآوری فراوانی به همراه خواهد شدت اما علی‌رغم وجود مشتری‌های بسیار در بازار‌های جهانی، اجازه صادرات داده نمی‌شود.

گسترش‌نیوز: آیا پرورش زالو کسب‌وکار سودآوری به حساب می‌آید؟ برای ورود به این فعالیت تولیدی به چقدر سرمایه نیاز است؟ صنعت پرورش زالوی ایران در چه شرایطی به سر می‌برد و با چه موانعی مواجه است؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با رئیس انجمن زالوی ایران به گفتگو نشستیم.

zaloo.jpg

پرورش زالو چقدر سرمایه می‌خواهد؟

رئیس انجمن زالوی ایران در معرفی این صنعت گفت: پرورش زالو به سه بخش پرورش، تکثیر و قرنطینه تقسیم می‌شود. هر یک از این بخش‌ها دنیای خاص خود را دارند. اگر به دانش کار مجهز باشید و از مشاوره متخصصین استفاده کنید شغل سودآوری به حساب می‌آید؛ در غیر این صورت به شکست خواهد انجامید. در زمستان، بخش تکثیر اهمیت پیدا می‌کند. در تابستان بحث دپو و در بهار کسب‌وکار پرورش اهمیت پیدا می‌کند. در حال حاضر برای شروع کسب‌وکار در بخش پرورش زالو باید حداقل ۱۵ میلیون سرمایه‌گذاری کرد. برای بخش تکثیر هم حداقل باید ۶۰ تا ۷۰ میلیون اختصاص داد. طبق پروتکل سازمان شیلات کشور راه‌اندازی این فعالیت در خانه ممنوع است اما اکثر تولیدکنندگان در خانه فعالیت می‌کنند.

خوراک زالوی پرورشی چیست؟

وی در ادامه اظهار داشت: دوره پرورش نوع پرورشی بین ۶ تا ۸ و برای نوع تکثیری بین ۱۰ تا ۱۲ ماه است. به‌عبارت‌دیگر چرخه کامل پرورش زالو حدود یک سال و نیم به طول می‌انجامد. طبق آئين‌نامه جدید سازمان دامپزشکی کشور استفاده از خون برای تغذیه زالو مجاز است اما قبلاً ممنوع بود. خون از کشتارگاه‌ها تامین می‌شود. مجموعه ما هم خون موردنیاز تولیدکنندگان را فراهم می‌کند.

فرآورده‌های جدید زالو

صفوی‌پور در رابطه با بازار فروش زالو تصریح کرد: تولیدکنندگانی که با مجموعه‌هایی مثل انجمن همکاری می‌کنند در زمینه فروش مشکلی نخواهند داشت چون ما محصول آنها را به‌صورت تضمینی خریداری می‌کنیم. کسی که شخصاً و به‌تنهایی وارد این دنبال شود با مشکل مواجه می‌شود. در حال حاضر زالو فقط برای مقاصد درمانی استفاده می‌شود اما مجموعه ما جدیداً برای اولین بار یکسری محصولات جدید تولید کرده که کرم، شامپو و روغن زالو از آن جمله است.

درآمد سرشار ترکیه از صادرات زالو

وی در رابطه با مشکلات صنف تولیدکنندگان زالو اظهار داشت: متاسفانه به این فعالیت اقتصادی بها داده نمی‌شود. کشوری مثل ترکیه به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان زالوی جهان تبدیل شده است. طبق آمار سازمان شیلات این کشور سال گذشته ۱۰ تن زالو صادر کرده و مقادیر زیادی درآمد داشته است. در کشور ما مصرف زالو ممکن است به دو میلیون قطعه در هفته برسد اما تعداد مجوزهای بهره‌برداری و فعالیت به ۱۰ مورد هم نمی‌رسد. این مقدار تولید به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جوابگوی نیاز فراینده پزشکان و بازار باشد.

وقتی مسئول بها ندهد قاچاقچی بازار را در دست می‌گیرد

صفوی‌پور در ادامه گفت: مجموعه ما از هیچ تلاشی برای ترویج این فعالیت تولیدی مفید فروگذار نکرده است و در همین راستا ویژه‌نامه تخصصی منتشر می‌کند که علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری بتوانند به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشند و با دید باز وارد این صنعت شوند. وقتی رئیس سازمان شیلات می‌گوید اولویت ما پرورش ماهی در قفس است و پرورش زالو را مهم نمی‌داند نمی‌توان از دیگران انتظاری داشت. چرا در سال حمایت از کالای ایرانی نباید از صنعت پرورش زالوی ایران حمایت کرد؟ بی‌توجهی به این صنعت باعث شده است که ۹۰ درصد بازار زالوی ایران توسط قاچاقچیان اداره شود. زالویی که ۵ هزار تومان قیمت دارد توسط قاچاقچی به قیمت هزار تومان وارد می‌شود. تولیدکنندگان به حمایت مالی نیاز ندارند اما انتظار داریم به موضوعاتی مثل صادرات رسیدگی شود. در حال حاضر مجوز صادرات داده نمی‌شود. چرا تولیدکننده نباید حق داشته باشد محصول خود را به خارج از کشور صادر کند و در ازای هر زالو، چند یورو درآمد داشته باشد؟

صنعت اشتغال‌آفرینی که متولی ندارد

وی در پاسخ این سوال که توجیه دولتی‌ّها برای ممنوع کردن صادرات چیست؟ گفت: چون شناخت چندانی از این کسب‌وکار ندارند و نتوانسته‌اند قوانین و آئين‌نامه‌های لازم را تدوین کند. در حال حاضر روزانه چند هزار قطعه از بازار انگلستان درخواست داریم ولی امکان صادرات وجود ندارد. کسب‌وکار ما متولی مشحصی ندارند. مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌‌گویند که باید از سازمان دامپزشکی مجوز بگیریم و مدیران دامپزشکی می‌گویند که متولی این حوزه سازمان شیلات است و شیلات هم ما را به سازمان محیط‌زیست ارجاع می‌دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها