|
کدخبر: 54848

اختصاصی گسترش‌نیوز از بازار؛

برای خرید مسکن منتظر نتایج مذاکرات باشیم؟

یک اقتصاد‌دان رفتاری گفت: در بازار اکنون یک خبر بسیار خوش همچون راه‌یابی تیم فوتبال به جام جهانی در عرصه سیاسی می‎تواند بازار مسکن را از این قفل شوندگی خارج سازد و قیمت مسکن را به میانگینی بین قبل و بعد از گرانی ها برساند.

گسترش‌نیوز: مسکن به عنوان یکی از نیاز‌های اولیه انسان امروز در ایران به خصوص در کلان‌شهر‌هایی همچون تهران با مشکلات بسیاری رو بروست.

از آغال سال پیش تحولی عجیب در قیمت مسکن مردم را شوکه کرد. به شکلی که در برخی از مناطق تهران این افزایش به چندین برابر رسید. تحولات بازار سیاسی و اقتصادی بر قیمت مسکن تاثیر مستقیم دارد. با توجه به تحولات سیاسی که که اکنون در بطن آن هستیم گمانه‌زنی‌ها از توافقات مثبت جهانی خبر می‌دهد. دیروز نخست‌وزیر ژاپن راهی ایران شد. بررسی تاثیر مذاکرات در شرایط کنونی بازار مسکن را با حامد هدایی اقتصاددان رفتاری و تحلیل گر بازار مسکن به گفت‌وگو می‌نشینیم که در زیر می‌خوانیم:

hodaimaskan123.jpg

ما شاهد حضور نخست وزیر ژاپن به ایران بودیم، آیا روند مذاکرات سیاسی ایران با سایر کشور‌ها همچنان که بر بازار دلار، طلا، سکه تاثیر گذار بود، بر بازار مسکن نیز تاثیر گذار است؟

ممکن است شاخص بورس با کاهش ارزش دلار کله پا شود. بازار مسکن همچون بازار سکه، دلار، طلا نیست که با اخباری خوش به سرعت جابجایی عظیم قیمت داشته‌باشد. مسکن یکی از موضوعاتی است که نقل‌و‌انتقال و نقدشوندگی آن سخت است. اخبار مثبت بر روند آن بی شک تاثیر گذاراست اما نه در بازه زمانی کوتاه. بازار اکنون یک خبر بسیار خوش همچون راه‌یابی تیم فوتبال به جام جهانی در عرصه سیاسی می‎تواند بازار مسکن را از این قفل شوندگی خارج سازد و شاهد کاهش قیمت مسکن به میانگینی بین قبل و بعد از گرانی‌ها باشیم.

شما از تفاوت تاثیر اخبار بر بازار مسکن و دلار، سکه، ارز و بورس سخن گفتید، به نظر شما بر فرض تحولات مثبت سیاسی این بازه زمانی برای کاهش قیمت مسکن چقدر خواهد بود؟

بازه زمانی برای تغییر و تحول بازار مسکن حدود شش ماه است اما اگر قیمت‌ها سیر نزولی را شروع کند تا چند ماه آینده به میانگین می‌رسد.

آیا افزایش‌ها در بازار مسکن همچنان ادامه پیدا می‌کند؟

چرخه رونق بازار مسکن در سال پیش شروع شد و زود فروکش کرد، در حال حاضر انتظار می‌رود چرخه رکود هم چندان ادامه نیابد و قیمت‌ها در بازار مسکن کاهش پیدا کند و به میانگینی بین قیمت‌های اکنون بازار مسکن و پیش از افزایش‌های سال 97 برسد. این کاهش قیمت هیچ‌گاه به قیمت اولیه قبل از گرانی‌‌ها نمی‌رسد.

تحولات بازار مسکن بعد از مذاکرات را چگونه می‌بینید؟

شرایط رشد مسکن به خاطر یک سری عوامل غیر عادی ایجاد شد و این میزان افزایش به قدری زیاد بود که دیگر خبر‌های بعدی بر قیمت آن اثر نکرد به شکلی که اکنون در دوره رکود بازار مسکن هستیم. در زمان رکود بازار مسکن، افزایش قیمت در بازار اجاره‌بها خود را نشان می‌دهد. در حال حاضر خرید‌‌و‌فروش چندانی در بازار مسکن وجود ندارد و قیمت مسکن به یک ثبات رسیده است. سازندگان با شرایط کنونی املاک خود را اجاره می‌دهند.

مردم در این شرایط خانه بخرند و یا بفروشند؟

در شرایط ابهام‌آمیز به مردم خرج پول برای خرید مسکن را توصیه نمی‌کنم. اگر می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، وارد بازار ثانویه شوند. در این شرایط صبر کردن را توصیه می‌کنم از زمانی که قیمت‌ها شروع به شکسته‌شدن کرد، وارد مسیر چانه‌زنی شوند و در نهایت مسکن مورد نظر خود را انتخاب کنند و در انتخاب‌ها نیز به سراغ مسکن نوساز نروند.

آیا آنگونه که عنوان می‌شود، افزایش قیمت مصالح اولیه مسکن موجب ضرر سازندگان مسکن شده‌است؟

خیر، بازار مسکن به هیچ‌وجه‌ زیان ده نیست در حال حاضر یکی از سرمایه‌گذاری‌هایی که سود آن تضمین شده است، بازار مسکن است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها