|
کدخبر: 41326

گسترش نیوز بررسی می‌کند

۵ بند مهم بودجه ۹۸ چیست؟

یک هفته از زمان رونمایی بودجه ۹۸ می‌گذرد. نگاهی به بندهای آن نشان می‌دهد دولت قصد دارد سقف بودجه برخی از طرح‌ها در سال آینده را افزایش دهد.

گسترش نیوز: محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه روز پنجشنبه ۱۵ آذر از بودجۀ ۹۸ کشور و ویژگی‌های آن رونمایی کرد. بودجه‌ای که نمایندگان مجلس قرار است پس از تعطیلات ۱۰ روزۀ مجلس، آن را مورد بررسی قرار دهند تا وضعیت دخل و خرج دولت برای سال آینده تعیین شود.

bodjeh90.jpg

شرایط سخت و پیچیدۀ کشور بعد از اعمال مجدد تحریم‌ها از یک سو و وابستگی حدود ۴۰ درصدی بودجۀ کشور به درآمدهای نفتی در سال‌های گذشته از سوی دیگر، اهمیت تدوین صحیح بودجۀ ۹۸ را چند برابر کرده است. از همین رو در این گزارش به مهم‌ترین بندهای لایحه پیشنهادی بودجه ۹۸ به صورت خلاصه می‌پردازیم.

سقف بودجه ۴۱.۵ درصد رشد کرد جزییات ارقام کلان بودجه نشان می‌دهد سقف کل بودجه سال ۱۳۹۸ کشور با ۴۱.۵ درصد رشد به ۱۷ هزار و ۳۰۰ هزارمیلیارد ریال رسیده است. بیشترین نقش در کل بودجه را منابع شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات بازی می‌کنند. بودجه شرکت‌ها با ۵۲ درصد افزایش برای سال آینده روبه‌رو است که به نظر می‌رسد، علت اصلی آن نوسان ارزی باشد. درآمد اختصاصی دستگاه‌ها نیز بیش از ۲۴ درصد رشد خواهد داشت.

درآمد مالیات رشد کرد براساس مستندات بودجه ۹۸مالیات، گمرک و سایر درآمدها رشد کرده است. درآمد مالیات از ۱۱۴ هزار میلیارد تومان به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رشد یافته است که رشدی ۹۰ درصدی را نشان می‌دهد.

سقف درآمدهای نفتی در بودجه ۹۸ چقدر است؟ نکتۀ اساسی در لایحه بودجه سال آینده که نیم نگاهی به تحریم‌ها دارد، به موضوع تخصیص‌ها و منابع نفتی باز می‌گردد؛ بر این اساس وابستگی ۲۷ درصدی بودجه به نفت دیده می‌شود که نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است.

طرح باز آفرینی ۳۰۰ هزار مسکن فرسوده در بودجۀ ۹۸، طرح باز آفرینی بافت فرسوده مسکن در نظر گرفته شده است. در امسال مبلغ این طرح برای ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بوده که در بودجۀ ۹۸ رقم آن به سه برابر افزایش یافته است؛ هم چنین تسهیلات ارزان نرخ برای اشتغال در نظر گرفته شده است.

گردشگری، صنایع دستی، شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعۀ آنها، اشتغال حوزه صنعت و معدن و جایگزینی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل نیز در دستور کار این بودجه است.

رشد اعتبارات برای عمران محیط‌زیست و رتبه‌بندی معلمان در بودجۀ سال آینده، اعتبار عمرانی محیط‌زیست ۱۸ درصد رشد دارد و هزینۀ توجه به محیط بانان ۷۸ درصد رشد یافته است. ۲هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده است. اعتبارات هزینه‌ای ادارات کل آموزش و پرورش ۲۸ درصد افزایش یافته و از ۳۳ به ۴۳ هزار میلیاردتومان رسیده است.

با بررسی اجمالی ارقام بودجه‌ای ۹۸ به نظر می‌رسد تا حد قابل توجهی اثر تحریم‌ها در بودجه لحاظ شده است و دولت قصد دارد با تلاش برای افزایش درآمدهای غیرنفتی دولت نظیر افزایش درآمدهای مالیاتی وجلوگیری از فرار مالیاتی، برنامه‌ریزی لازم را متناسب با هر گونه رویداد انجام دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها