|
کدخبر: 41181

تنها دوچرخه‌ساز کشور در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

در حد شرکت‌های اروپایی هستیم

سرمایه‌گذاران به خاطر ترس یا هر دلیل دیگری، مونتاژ را بر تولید ترجیح داده‌اند تا به‌این‌ترتیب، بازار پر از کالای بی‌کیفیت چینی شود.

گسترش‌نیوز: یکی از نوستالژی‌های متولدین دهه‌های ۶۰ و ۷۰، دوچرخه‌های فرمان خرگوشی و فرمان‌خم و لاستیک‌های نازک آنهاست. دوچرخه فقط یک خاطره شیرین از سال‌های دور نیست و صنعت و اقتصادی که حول آن شکل می‌گیرد می‌تواند جایگاه خوب و مهمی در اشتغال‌آفرینی و ایجاد ارزش‌افزوده داشته باشد. آیا در کشور ما این‌گونه است؟ با گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با مسئول فروش و تدارکات تنها شرکت دوچرخه‌ساز کشور، همراه باشید.

BICKSTORE.jpg

مسئول بخش فروش و تدارکات آساک دوچرخ می‌گوید از همان روزهای اول (سال ۶۸)، همراه آساک دوچرخ بوده است. می‌گوید بدترین خاطره‌اش در این ۳۰ سال به ۲ سال قبل مربوط می‌شود. شرکت حدود ۱۶ تعطیل بود. سعید شعبان در این رابطه می‌گوید: دلیل آن تعطیلی مشکلات اقتصادی بود. البته الان جان گرفته‌ایم و در سایه حمایت‌های مسئولان، فعالیت خود را ادامه می‌دهیم. جا دارد از حمایت‌ها و زحمات مسئولان هم مسئولان استان مشهد و شهرستان قوچان و همه مسئولان دیگری که از ما و تولید داخلی حمایت کردند تشکر کنم.

۳۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه در روز

استفاده از دوچرخه در کشوری مثل چین بسیار بالاست، ولی آیا مردم کشور ما هم از آن استقبال می‌کنند. سعید شعبان پاسخ این سوال را مثبت دانست و گفت: درست است که نرخ زادوولد پایین آمده و جمیعت کشور رو به پیری می‌رود اما استقبال از این وسیله، خوب است و بازار فروش خوبی داریم. به‌طور متوسط روزانه چیزی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه را تولید و روانه بازار می‌کنیم.

چین حریف ما نمی‌شود

مسئول بخش فروش و بازاریابی آساک دوچرخ در رابطه با رقبای خارجی این شرکت اظهارکرد: قاعدتا رقیب اول ما چین است. البته به لحاظ نرخ و کیفیت، توان رقابت با رقبا را داشته‌ایم و چین، حریف ما نمی‌شود. اگر مثل قبل به ما ارز دولتی تعلق بگیرد توان رقابتی ما بیش از پیش می‌شود ولی اگر بخواهیم ۱۲ یا ۱۳ هزار تومان پول دلار بدهیم کارمان بسیار سخت می‌شود.

وی در بخش دیگر بعدی سخنانش به یکی دیگر از مشکلات شرکت اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید ما بسیار بیشتر از مقدار کنونی است ولی به خاطر مشکلات اقتصادی هنوز نتوانسته‌ایم همه توانایی‌های خود را محقق کنیم. مبلغی که قرار بود به شرکت داده شود به‌طور کامل پرداخت نشده است. البته ما از این بابت ممنون هستیم ولی مبلغ داده شده در حد راه‌اندازی مجدد تولید بوده است. مدیریت به دنبال توسعه بیشتر کسب‌وکار است ولی منابع مالی کفاف نمی‌کند. درحال‌حاضر حدود ۷۵ نفر به‌طور مستقیم، در کارخانه شاغل شده‌اند.

با نرخ قبلی می‌فروشیم...

سعید شعبان در ادامه افزود: قیمتی که الان روی دوچرخه‌های خود می‌زنیم به ارز دولتی که قبلا دریافت کرده‌ایم مربوط می‌شود و اگر موجودی ما تمام شود قاعدتا باید قیمت‌گذاری جدید داشته باشیم.

سعید شعبان در پاسخ این سوال که «چرا علاوه بر شما، هیچ شرکت تولیدکننده دیگری وجود ندارد؟» اظهارکرد:

دوچرخه به‌ظاهر فناوری بالایی ندارد ولی این‌گونه نیست و آنهایی که با این صنعت آشنایی دارند می‌دانند که دانش و سطح فناوری بالایی طلب می‌کند. از طرف دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاران دنبال سودهای آن‌چنانی هستند و به سودهای معقول، بسنده نمی‌کنند. سرمایه‌گذاران به خاطر ترس یا هر عامل دیگری، در داخل سرمایه‌گذاری نمی‌کنند بلکه در بازار چین فعالیت می‌کنند. آنها قطعات بی‌کیفیت چینی درجه ۴ و ۵ را وارد می‌کنند و به‌جای تولید، مونتاژ می‌کنند. مردم هم شناخت چندانی از دوچرخه و کیفیت آن ندارند و گول ظاهر و زیبایی آن را می‌خورند و جنس بی‌کیفیت تحویل می‌گیرند.

تولیدکننده یا مونتاژکار؟

سعید شعبان در رابطه با کیفیت محصولات این شرکت گفت: استانداردهای ما با شرکت‌های اروپایی برابری می‌کند. ۸۰ تا ۸۵ درصد مواد اولیه و قطعاتی که نیاز داریم در داخل تولید می‌شود. قطعاتی که نیاز داریم را از شرکت‌های معتبر کشورهایی مثل چین، تایوان و ژاپن خریداری می‌کنیم. واردات بیشتر به قسمت‌هایی مثل ترمزبندی و بخش نیرومحرکه مربوط می‌شود.

وی در رابطه با نوع تولیدات این شرکت اظهارکرد: ما در همه سایزها، دوچرخه تولید می‌کنیم. نوع خاصی از دوچرخه سایز ۲۸ و نیز دوچرخه‌ّهای دنده‌ای را تولید می‌کنیم. آساک دوچرخ هم در نوع شهری و هم در نوع کوهستان، تولید می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها