|
کدخبر: 90332

پیش‌بینی تلخ پیشکسوت مطبوعات ایران:

مرگ مطبوعات در ۱۴۰۰

ناصر بزرگمهر: به احتمال زیاد سال ۱۴۰۰ با توجه به بی‌توجهی مردم به ویژگی‌های انتشار مطبوعات و نیاز انسان به مطالعه، پایان دوره رسانه مکتوب و خصوصا روزنامه‌ها در ایران خواهد بود.

گسترش‌نیوز: ناصربزرگمهر مدیر مسئول روزنامه‌های صمت، گسترش تجارت، گسترش صنعت و گروه روزنامه‌های موسسه مطبوعاتی روزگاروصل (روزنامه‌های روزگار معدن، روزگار خودرو، روزگار ما، روزگار اقتصاد) در یادداشتی در اینستاگرام خود از مرگ مطبوعات در ۱۴۰۰ در ایران خبر داد و عامل اصلی را بی‌توجهی مردم به فرهنگ در سبد هزینه‌های خودشان اعلام کرد.

bozorgmehr_95054.jpg

ناصربزرگمهر می‌نویسد:

درآخرین هفته سال ۱۳۹۸ با شیفتی کردن همکاران۴شماره روزنامه منتشر کردیم که به گذشته وحال حوزه صنعت، معدن، تجارت توجه داشت.انتشار روزنامه در روزهایی که کسی روزنامه نمیخواند ویاکم میخوانند و روزنامه هابا تیراژاندک و یا اینترنتی منتشر میشوند، کاری ساده نیست.

۲۷ اسفند۹۸ آخرین شماره روزنامه تخصصی صمت درامسال منتشرشد.با یک عرف نامناسب، مطبوعات حدود ۲۰ روزتعطیل می‌شود، ۱۶فروردین نخستین شماره سال۹۹ منتشر خواهد شد.

مطبوعات در سالی که گذشت یکی از سخت‌ترین سال‌های خود را تجربه کرد، کاهش تیراژ، توجه مردم به‌خبرهای سطحی درموبایل، گسترش برنامه‌های نرم افزاری، انتشار Pdfروزنامه‌ها در اینترنت، گرایش به شبکه‌های خارج ازکشور، شایعه‌سازی غیرقابل کنترل، کمبودکاغذ، گرانی چندبرابری، تورم دستمزدوچاپ، دلسردی نیروهای کار، سانسور نامریی، افزایش سازمان‌های نظارتی، محدودیت آزادی، نقد ناپذیربودن همه، تحمل کم مسئولان و ازهمه مهم‌تر نبودن فرهنگ مطالعه و حذف مطبوعات از سبد خانواده وحتی روشنفکران و جوانان ونخریدن و نخواندن.

برنامه‌های مقطعی وزارت ارشاد و تبعیض در پرداخت یارانه‌های دولتی وآگهی به خودی‌ها و نادیده گرفتن بقیه مطبوعات وبی‌توجهی دولت بی‌تدبیر به افکار عمومی و غیرپاسخگو بودن مسئولان فعلی و تبدیل شدن کیوسک‌ها به سیگارفروشی و جایگزینی ‌پفک با مجله کمک کرد تا مطبوعات آخرین نفس خود را در سال ۱۳۹۸ بر دارند. درحال‌حاضرحدود ۸ هزار پروانه نشریه درایران وجود دارد که نزدیک به ۳۰۰ روزنامه کشوری و استانی منتشر می‌شود.

به پیش‌بینی من، در آینده به جز مطبوعات وابسته به دولت (ایران) و بیت‌المال (کیهان واطلاعات) و چند سازمان مثل شهرداری (همشهری)، هلال احمر (شهروند)، آستان قدس (قدس)، صدا وسیما (جام جم) و چندتای دیگر که صاحبان آنها یا نماینده مجلس و یا وابسته به دولت هستند و از ده تا تجاوز نمی‌کنند قادر به انتشارخواهند بود و به احتمال زیاد سال ۱۴۰۰ با توجه به بی‌توجهی مردم به ویژگی‌های انتشار مطبوعات و نیاز انسان به مطالعه، پایان دوره رسانه مکتوب و خصوصا روزنامه‌ها در ایران خواهد بود. من از این پیش‌بینی خودمتاسفم و امیدوارم اشتباه کنم و چنین نباشد.

اما برای آنکه بدانیم در نابودی گوشه‌ای از فرهنگ این سرزمین چه سهمی داشته ایم، از خود بپرسیم درسالی که گذشت، چه مبلغی برای خرید روزنامه، مجله هزینه کرده‌ایم؟ وحتی می‌توانید ازخودبپرسید برای دیدن تاتر، سینما، موزه، موسیقی، هنرهای تجسمی چقدر پرداخت کردید؟ آیا در حد پیتزا و یا خرید سیگار بوده است؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها