|
کدخبر: 55336

گسترش‌نیوز بررسی می‌کند:

چطور به دانشگاه‌های خارجی اَپلای کنیم؟/ سه قدم تا ورود به دانشگاه ایده‌آل

اگر قصد دارید در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور درس بخوانید باید از سه مرحله عبور کنید.

گسترش‌نیوز : بسیاری از مردم فکر می‌کنند که اپلای کردن کاری دشوار، پیچیده و دلهره‌آور است. آنها فکر می‌کنند که باید فهرست بی‌پایانی از کارها را انجام دهند. اما واقعیت آن است که اپلای کردن فقط چند مرحله دارد: تحقیق کنید، گزینه‌های خود را به دانشگاه‌های موردنظر محدود کنید، درخواست‌های خود را بنویسید و منتظر بمانید. در مرحله آخر باید تصمیم نهایی خود را بگیرید.

applyy.jpg

در مرحله انتظار کشیدن هیچ‌کس نمی‌تواند به شما کمک کند اما در مورد مراحل دیگر مجموعه گسترده‌ای از منابع حمایتی وجود دارد. برای آشنایی با دانشگاه‌های ایده‌آل و نحوه درخواست دادن می‌‌توان از کمک اساتید، مشاوران و کارشناسان متخصص و منابع اینترنتی یا ترکیبی از همه آنها استفاده کرد.

ممکن است بخواهید در کشور نزدیکی درس بخوانید و از دوران دانشجویی خود در خارج از کشور لذت ببرید. به کمک دستورالعمل‌هایی که در ادامه مطالعه خواهید کرد می‌توانید بهترین تصمیم‌های ممکن را بگیرید.

دانشگاه خود را انتخاب کنید

قبل از هر چیز باید دانشگاه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید را شناسایی کنید. این انتخاب به عوامل زیادی بستگی دارد؛ از جمله به شرایط ورودی، نحوه پرداخت شهریه، دوره‌های درسی و...

در این مرحله باید درباره شرایط اخذ ویزا از آن کشور و نحوه پرداخت شهریه آن دانشگاهی که مدنظر دارید اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید. اگر برایتان امکان دارد بهتر است از دانشگاه‌های دلخواه خود دیدن کنید. حداقل با یکی از هم‌وطنانی که در آنجا درس می‌‌خواند تماس برقرار کنید تا بدانید فضای آن دانشگاه به ذهنیتی که از آن دارید شبیه است یا نه. از همه مهم‌تر شرایط ورودی دانشگاه‌های درون فهرست خود را کنترل کنید. بسیاری از مواقع با نگاهی گذرا به شرایط تعیین‌شده متوجه می‌‌شوید که فقط یک یا دو گزینه در اختیار دارید.

نوشتن درخواست‌نامه

وقتی فهرست دانشگاه‌های مدنظر خود را محدود کردید کار اصلی شروع می‌شود. نحوه نوشتن درخواست‌نامه در کشوهای مختلف به‌شدت متفاوت است. به‌عنوان‌مثال در امریکا دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی از فرد متقاضی انتظار دارند که علاوه بر توانایی‌ها و مهارت‌های دانشگاهی، اطلاعات شخصی بسیاری را ذکر کند. به‌هرحال باید بتوانید تصویر کاملی از شخصیت خود ارائه کنید. تعداد درخواست‌ها بسیار زیاد است و بیشتر متقاضیان حداقل روی کاغذ، مثل هم به نظر می‌رسند. در این شرایط بیشتر استادان و اعضای هیات‌علمی دنبال گزینه‌هایی هستند که به نحو احسن با فضای دانشگاه و دوره‌های آموزشی آنها هماهنگ باشند.

در انگلستان وضعیت فرق دارد و دانشگاه‌ها خواهان یک درخواست‌نامه رسمی‌تر هستند. اساتید این کشور قبل از هر چیز به توانایی‌ّ‌‌ّ‌ها و دستاوردهای علمی و نیز میزان انگیزه و فعالیت‌های فوق‌برنامه شما نگاه می‌کنند.

بعضی از متقاضیان یک درخواست‌‌‌نامه می‌نویسند و آن را برای همه دانشگاه‌هایی که می‌خواهند ارسال می‌کنند. این کار اشتباه است چون همان‌طور که گفته شد هر دانشگاه‌، انتظارات خاص خودش را دارد. بنابراین از کپی پیست کردن به‌شدت خودداری کنید.

زمان انتظار

در کشوری مثل انگلستان معمولا باید تا اواسط بهار درخواست خود را ارائه کنید. در کشورهای دیگر هر دانشگاه و دانشکده برنامه زمانی خاص خودش را دارد پس باید این موضوع را به‌دقت پیگیری کنید.

بعضی از دانشگاه‌ها در مرحله دوم، اقدام به مصاحبه با متقاضیان می‌کنند اما اگر دانشگاه مدنظر شما جز این گروه نباشد فقط باید منتظر بمانید تا نتیجه را به شما اعلام کنند. در این فاصله می‌توانید خود را برای انجام کارهای مربوط به ویزا آماده کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها