|
کدخبر: 45645

مدیر مجتمع آموزشی ریحانه‌الرسول در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

در نمایشگاه صادق باشیم

به اعتقاد مدیر مجتمع آموزشی ریحانه‌الرسول مهم‌ترین سرمایه مدارس غیردولتی، به‌دست آوردن اعتماد خانواده‌هاست. در نمایشگاه دستاوردهای مدارس غیردولتی می‌توان به میزان این اعتماد افزود.

گسترش‌نیوز: ۳۰ سال از تولد مدارس غیردولتی می‌گذرد. مهم‌ترین دستاوردهای این بخش از جامعه تعلیم و تربیت کشور چه بوده است؟ اهالی و دست‌اندرکاران مدارس غیردولتی تصمیم گرفته‌اند جواب این سوال را در نخستین نمایشگاه دستاوردهای مدارس و مراکز غیردولتی و صنایع آموزشی وابسته بدهند. در کشورهای توسعه‌یافته، این قبیل نمایشگاه‌ها مدت‌هاست که برپا می‌شود اما در کشور ما تازگی دارد. اکنون مدارس غیردولتی قصد دارند ۳ تا ۸ اسفندماه، موفقیت‌ها، دستاوردها و نوآوری‌های خود را در این نمایشگاه در معرض نمایش همگان بگذارند.

pashaie.jpg

آموزش در بستر پرورش

زهرا پاشایی فراهانی، موسس و مدیر مجتمع آموزشی ریحانه‌الرسول در معرفی این مجتمع آموزشی گفت: رویکرد ما آموزش در بستر پرورش است یعنی تربیت را به‌اندازه آموزش مهم می‌دانیم. جامعه هدف ما خانواده‌هایی هستند که پرورش را به‌اندازه آموزش مهم می‌دانند.

غیردولتی‌ها، پیشتاز در نوآوری

زهرا پاشایی فراهانی در پاسخ این سوال که «به نظر شما مهم‌ترین دستاوردهای مدارس غیردولتی چه بوده است؟» اظهارکرد: دغدغه‌مندی، داشتن روحیه خلاقیت و نوآوری و بهره‌مندی از نیروهای مجرب و باسابقه باعث شده است که مدارس غیردولتی ما نتایج بسیار خوبی بگیرند. یکی از دلایل این موفقیت آن است که آزادی عمل، این مدارس بیشتر است و می‌توانند روی ایده‌های جدید خود بیشتر و بهتر کار کنند. بسیاری از مدیران این مدارس بازنشسته بخش دولتی هستند و بعد از سال‌ها تجربه‌اندوزی به بخش غیردولتی وارد می‌شوند که ایده‌های جدید خود را به عمل بگذارند. این خصوصیت باعث شده که مدارس غیردولتی در بعضی زمینه‌ها الگو و راهگشای مدارس دولتی باشند. بعضی از آئین‌نامه‌هایی که توسط غیردولتی‌ّها تدوین شده، به‌مرور به مدارس دولتی هم راه پیدا کرده است. به‌عنوان‌مثال طرح‌هایی مثل مشاوره آموزشی یا اردوهای مطالعاتی نوروزی، ابتدا در مدارس غیردولتی شکل گرفته‌‌اند. اگر بگوییم مدارس دولتی، چابک‌ترند و همیشه پیشتاز بوده‌اند سخن غیرواقعی نگفته‌ایم.

rihaneh2.jpg

مدرسه غیردولتی، بنگاه اقتصادی نیست

وی در بخش بعدی سخنان خود تصریح کرد: متاسفانه بعضی‌ها، کم‌لطفی می‌کنند و مدارس غیردولتی را بنگاه‌های اقتصادی می‌دانند اما در مورد بیشتر این مدارس چنین نیست و اکثریت آنها، ارتقای استانداردهای آموزشی و پروشی را در اولویت کار خود قرار می‌دهند. خوشبختانه مدارس غیردولتی، قدر اعتماد مردم را دانسته‌اند، با خانواده‌ها شفاف بوده‌اند، برنامه‌ها و اهداف خود را با والدین در میان می‌گذارند و عملکرد خود را به آنها گزارش می‌کنند. به‌جرئت می‌توان گفت که مدارس غیردولتی به ارتقای فرهنگ عمومی اجتماع کمک کرده‌اند. فرزندان بسیاری از مسئولانی که از مدارس غیردولتی انتقاد می‌کنند در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

وی درباره بحث مالی مدارس غیردولتی گفت: تصور نادرستی وجود دارد که باید شکسته شود. در همه جای دنیا برای آموزش‌وپرورش خوب هزینه می‌شود. کف و حداقل کار به عهده دولت است ولی بخش غیردولتی است که سقف و حداکثرها را محقق می‌کند.

rihaneh3.jpg

همه مدارس ما شرکت می‌کنند

وی در رابطه با نحوه حضور این مجتمع آموزشی در نمایشگاه گفت: هر ۳ مدرسه ما در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم و برای مدارس خود یک غرفه ۳۶ متری گرفته‌ایم. محصول نهایی یک مدرسه موفق، دانش‌آموزی است که به بلوغ شخصیتی رسیده است، مهارت‌های زندگی را به‌دست آورده است، آگاهی و قدرت انتخاب دارد، از استعدادها و توانایی‌های خود آگاه شده و می‌داند از زندگی چه می‌خواهد. خروجی مدرسه موفق، انسان متعادل است. نمایش این موارد در نمایشگاه سخت است اما سعی خواهیم کرد از طریق اقلامی مثل عکس و فیلم این کار را انجام دهیم.

rihaneh4.jpg

به اغراق نیاز نیست

وی در پایان به مدارس شرکت‌کننده در نمایشگاه توصیه کرد: مهم‌ترین سرمایه مدارس غیردولتی، اعتماد مردم و خانواده است پس از اغراق و درشت‌نمایی اجتناب شود که این سرمایه کلیدی از دست نرود. نمایشگاه فرصت خوبی است برای اعتمادسازی هرچه بیشتر خانواده‌ها. چه خوب است که مدارس غیردولتی بتوانند با صداقت و شفافیت در صحنه نمایشگاه حضور پیدا کنند تا اهداف خوب نمایشگاه و برگزارکنندگان آن محقق شود. دستاوردهای مدارس غیردولتی به حدی زیاد است که به اغراق و درشت‌نمایی نیاز نیست. کافی است بتوانیم به‌صورت عینی و ملموس نشان دهیم که چه ایده‌های نوینی در بخش مدارس غیردولتی، عملیاتی شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها