|
کدخبر: 35623

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

تاجر بانوی چابهار از مدیریت زنان می‌گوید

طاهره شهرکی مدیر پیشین روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار اکنون به عنوان مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار فعالیت می‌کند.

گسترش نیوز: شاید بتوان گفت استان سیستان و بلوچستان متمایز‌ترین منطقه ایران از لحاظ حضور زنان در پست‌های بالای مدیریتی است. مشارکت بالای زنان در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی استان سیستان و بلوچستان در حالی است که کارشناسان، حاکمیت نگاه‌های سنتی در این استان را پررنگ تر از دیگر استان‌ها می‌دانند.

شگفتی‌آفرینی زنان سیستان و بلوچستان به دنبال اعلام نتایج پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها به اوج خود رسید به گونه‌ای که ٤١٥ زن به شوراهای شهر این استان راه یافتند که بالاترین میزان زنان راه‌ یافته به شوراهای اسلامی سیستان‌ و بلوچستان به خاش با ١٣١ نفر اختصاص داشت.

آنچه می‌‌توان نتیجه گرفت این است که تبعیض جنسیتی از صحنه عقب نشسته و شایسته سالاری تا حد زیادی در اولویت انتصاب‌ها قرار گرفته است. بر اساس آخرین آمار، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم افزون بر ۲۳۵ زن نخبه عهده دار مناصب مدیریتی در استان سیستان و بلوچستان شدند که این تعداد شامل معاون استاندار، فرماندار، یک معاون فرماندار، ۶ مدیر کل، ۴۱ معاون مدیر کل، سه نفر رئیس دانشگاه، ۱۲ مشاور مدیر کل، ۴۱ مشاور فرماندار، ۴۱ رئیس اداره، ۲ نفر شهردار، سه بخشدار و ۴۳۱ دهیار زن بود.

شهرکی فعالیت‌های مجموعه خود را عامل افزایش امید به زندگی و انگیزه اهالی سیستان و بلوچستان دانست. در ادامه بخشی از گفت‌وگو گسترش نیوز با وی را می‌خوانید:

وی در ابتدا با اشاره به دشواری‌های مدیریت زنان گفت: سختی‌های بسیار و گاها شدید! نه تنها لایه‌های اداری که افراد عادی در سطوح مختلف مقاومت بسیار زیادی در مقابل یک مدیر خانم داشتند و دارند. از نظر فرهنگی و به لحاظ عرف منطقه سیستان و بلوچستان خانم‌ها در اجتماع ظاهر نمی‌شوند. فعالیت و تردد آنها در چارچوب خانواده و فامیل خلاصه می‌شود. کمتر در خیابان دیده می‌شوند و اساساْ حضور اجتماعی بسیار پایین است. یکی از اهداف مان افزایش فعالیت و توجه به نیمی از جامعه که زنان هستند، بود. معتقدیم پایه و محور توسعه هر جامعه‌ای خانواده است و عامل توسعه هر خانواده زنان هستند. وقتی به دنبال تغییر و ارتقا در هر محیطی هستید باید سراغ مادران بروید. اعتقاد دارم اگر از ظرفیت زنان غافل باشیم یقیناْ موفق نخواهیم بود. دختران ما تربیت‌کننده نسل مدیران و نمایندگان و وکلاء این کشور هستند بنابراین باید توجه برابر و کافی به آنها وجود داشته باشد.

شهرکی افزود: باید شخصیت زنان جامعه ایران را ارتقا دهیم، حضور آنها را در سطوح بالا و میانی مدیران ایران بپذیریم. وقتی توانایی زنان یک جامعه را نادیده بگیریم با آسیب‌های متعدد اجتماعی مواجه خواهیم شد. خوشبختانه در چند سال اخیر در استان سیستان و بلوچستان شاهد دگرگونی عظیم در حوزه بانوان بودیم. گواه این ادعا آمار و ارقامی است که نشان می‌دهد در منطقه‌ای که زنان برای خروج از خانه با موانع متعدد روبه‌رو بوده‌اند، تبدیل به نمایندگان شورا، فرماندار و استاندار شده‌اند. زنان استان سیستان و بلوچستان رکورد کشور را شکستند و نگاه سیاستمداران ایران را نسبت به مدیریت خانم‌ها تغییر دادند. این اتفاقات موجب شایسته سالاری در استان شد و اکنون کسانی را بر کرسی‌های مهم نشاندیم که نگاه کارشناسانه، دقیق و عمیق به موضوعات مختلف دارند. بسیار مسئولیت پذیر، دشمن فساد و آینده نگر هستند. اطمینان دارم که زنان سیستان و بلوچستان الگویی برای ایران خواهند بود و ثابت می‌شود که اعتماد به زنان و استفاده از آنها در سطوح مدیریتی نتایج درخشان خواهد داشت.

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: تجربه شخصی من از کار کردن به عنوان مدیر گردشگری در منطقه‌ای که زنان تمایل چندانی به روبه‌رو شدن یا همکلام شدن با آقایان نداشتند، مایل به نشان دادن صورت خود نبودند و در زندگی صدای آنها را کمتر کسی می‌شنید این هست که وقتی باور داشتیم آنها می‌توانند و موتور محرک توسعه منطقه هستند، توانستند. جلسات حوزه گردشگری که قبلا فقط آقایان در آن حضور داشتند الان نیمی از زنان روی صندلی‌ها نشستند. همان زنان! بسیاری از آنها برای دریافت حق بیمه صنعتگران مناطق خود تلاش می‌کنند و مطالبه گر شده‌اند. این اتفاق بزرگی در ایران است.

شهرکی در پایان گفت: نخستین بازخوردها در منطقه طبیعتاً بسیار منفی بود. ما با جامعه‌ای روبه‌رو بودیم که مردان آن دستور گرفتن و همکاری با یک زن را کسر شان خود می‌دانستند. مقاومت‌های متعددی بود که کار را در ابتدا بسیار دشوار کرد اما بیشتر خانم‌ها ظرف مدت کمتر از ۲۰ ماه توانستند مجموعه را مدیریت کنند. به عنوان نمونه خانم‌ها ریگی و محمدی که فرماندار و شهردار هستند در ابتدا کار با سختی و توهین‌های بسیار روبه‌رو بودند اما اکنون به جایی رسیده که آقایان بارها به آنها و خود من نیز گفته‌اند ما از دوران کار کردن با شما بسیار آموختیم. زنان سیستان و بلوچستان باعث تغییر و تحول‌های بسیار در مجموعه‌های خود شده‌اند و سازمان‌ها را با برنامه و هدفمند کرده‌اند. الگوی مدیران زن در تعهد، برنامه‌ریزی و مسئولیت‌پذیری مدل قابل استفاده‌ای برای کشور هست تا نشان دهیم اعتماد به زنان و برداشتن موانع عرفی مزاحم می‌تواند نتایج درخشانی برای ایران داشته باشد.

  • ش ارسالی در

    آفرین به مدیر لایق ... اگر تو مملکت چندت ا ازاین مدیران دلسوز و کار بلد و جسور وب ا دانش روز داشته باشیم مملکت گل و بلبل م یشه زن و مرد هم نداره ...دست مریزاد و خد ا پشت و پناهش باشه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها