|
کدخبر: 167122

آینده کاری خوب در انتظار فارغ التحصیلان مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی با استقبال خوب دانش‌پژوهان و صنایع مواجه شد و تحول چشم‌گیری در زمینه درمان ایجاد کرد.

فناوری آینده کاری خوب در انتظار فارغ التحصیلان مهندسی پزشکی

پیش از سده بیستم میلادی تشخیص و درمان بیماری بر پایه بررسی حالات بیمار، بررسی سندرم‌ها، عارضه‌های مربوط و ارائه مجموع‌هایی از روش‌های شناخته شده مبتنی بر تجویز دارو یا اعمال برخی عمل‌های جراحی بود. در اوایل سده بیستم انقلابی در بحث پزشکی شد. بر این اساس، ساختار بدن انسان همانند یک نظام بسیار هماهنگ مهندسی شد و بیماری به عنوان عامل بی‌نظمی در این ساختار مطرح شد. در نتیجه دانشی به عنوان مهندسی پزشکی متولد شد. مهندسی پزشکی یکی از تازه‌ترین رشته‌هایی است که قدم به عرصه دنیای فناوری جهانی نهاده است.

گرایش‌های مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی متشکل از چندین رشته پزشکی و مهندسی هست که گرایش‌های متنوعی دارند. در ایران گرایش‌های زیر در مقاطع گوناگون تدریس می‌شوند.

 مهندسی پزشکی بالینی، بیوالکتریک، مهندسی بیومکانیک، بیومواد، مهندسی بافت، پردازش تصاویر پزشکی، مهندسی توانبخشی، مهندسی ورزش، مدل‌سازی سامانه‌های فیزیولوژیکی، ابزار دقیق در مهندسی پزشکی

ویژگی دانشجویان مهندسی پزشکی

علاقه‌مندان به تحصیل و کار در رشته مهندسی پزشکی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند.

ویژگی اول مهارت‌های تحلیلی هست که مهندسان پزشکی باید قادر به تحلیل نیازهای بیماران و مشتریان برای طراحی راه‌حل‌های مناسب باشند. ویژگی دوم مهارت‌های کار تیمی هست زیرا مهندسان پزشکی غالباً به صورت تیمی کار می‌کنند. آنها اطلاعات را از بیماران، درمانگران، پزشکان و متخصصان جمع‌آوری کرده و با تیمی از مهندسان رشته‌های مرتبط کار می‌کنند.

ویژگی سوم مهارت‌های ریاضی و آماری هست تا در کار خود از تحلیل‌های آماری و موضوعات پیشرفته در ریاضیات برای تجزیه‌وتحلیل، طراحی و عیب‌یابی در کار خود استفاده کنند. ویژگی آخر مهارت‌های حل مسئله هست. مهندسان پزشکی معمولاً با مشکلاتی در نرم‌افزارها، تجهیزات یا سیستم‌های بیولوژیکی پیچیده مواجه هستند که باید قادر به حل آنها باشند.

صنایعی که فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی در آن مشغول می‌شوند

متخصصین و فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پزشکی به طور کلی در سه گروه عمده، فعال می‌شوند. گروه اول متخصص تجهیزات پزشکی بیمارستان هستند که مدیریت، تعمیر و نگهداری و خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها بر عهده متخصصین تجهیزات پزشکی است. گروه دوم شرکت‌های تخصصی تجهیزات پزشکی‌اند که بیشتر در چارچوب شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. گروه سوم حوزه‌های کاری مرتبط است که فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پزشکی، می‌توانند در حوزه‌های کاری مرتبط با برق و الکترونیک، کامپیوتر و مکانیک نیز مشغول به کار شوند.

سرنوشت فارغ‌التحصیلان رشته‌ی مهندسی پزشکی

 مهندسی پزشکی در صدر لیست مشاغلی است که دارای بالاترین نرخ رشد هست. همچنین در سال ۲۰۱۵ نیز رشته‌ی مهندسی پزشکی در بین ۱۱ رشته‌ی برتر دانشگاهی که دارای بازار کار و چشم‌انداز شغلی عالی بودند، قرار گرفت. تقاضا برای ادامه تحصیل در این رشته روز به روز در حال افزایش است. شاید برایتان جالب باشد که مهندسی زیست پزشکی جایگاه رتبه‌ی دوم را در لیست بهترین رشته‌های دانشگاهی از نظر سودآوری شغلی در سال تحصیلی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ از آن خود کرد. در ایالات‌متحده، به عنوان یک دانشجوی تازه فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه (یا دارنده‌ی مدرک کارشناسی ارشد)، سالانه حدود ۶۰ هزار دلار درآمد کسب  خواهید کرد. با داشتن ۵ تا ۱۰ سال تجربه، سالیانه یک چک با رقم ۹۶ هزار دلار دریافت خواهید کرد. این رقم می‌تواند برای دارندگان مدرک دکترا در این رشته بالاتر باشد.

در پایان لازم به ذکر است که در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا، امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی پزشکی وجود دارد. در کشورهایی مثل امریکا، کانادا و آلمان، بیشترین فرصت ادامه تحصیل این رشته در دسترس هست. در ایران دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، تهران، علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شاهد، اصفهان، سهند تبریز، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد دزفول پیشتاز این رشته هستند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها