|
کدخبر: 314943

پزشکی/مقالات پژوهشی/رتبه علمی

بودجه پژوهشی دانشگاهها ۶۰ هزار میلیارد شد/۱۵ درصد بودجه دانشگاهها باید صرف پژوهش شود

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که قرارداد پژوهشی به ارزش ۶۰ هزار میلیارد ریال بین صنعت و دانشگاه در قالب حدود ۱۲ هزار طرح منعقد شده است.

 در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان قم که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: مقالات پژوهشی ایران از جمله مقالات پراستناد جهانی هستند و با تنها یک درصد جمعیت جهان، دو درصد از مقاله‌های علمی دنیا را تولید و منتشر کرده‌ایم. همچنین، ۳۵ درصد از مقالات علمی ایران در سطح جهانی مورد استناد قرار گرفته‌اند.

صالحی با بیان اینکه ۳۵ درصد از دانشمندان کشور در عرصه تولید مقالات علمی نقش‌آفرین هستند افزود: امروز تمامی استان‌های کشور دارای پارک علم و فناوری و صندوق حمایت از پژوهش است و این در حالی است که برخی از کشورها از جمله پاکستان به تازگی نخستین پارک علم و فناوری خود را تأسیس کرده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، با بیان اینکه رتبه علمی کشور در پزشکی ۲۰ و در پرستاری ۱۶ است افزود: رتبه علمی کشور در رشته شیمی و مهندسی شیمی به ترتیب سیزدهم و چهاردهم است و در حوزه کشاورزی نیز دارای رتبه ۱۷ هستیم.

وی ادامه داد: ایران در رشته‌های علوم انسانی و هنر نیز دارای رتبه ۴۴ است که در این حوزه نیازمند کار بیشتری هستیم و در این بخش اقدامات علمی و کار پژوهشی کمتری صورت گرفته است.

صالحی در ادامه عنوان کرد: نهضت نمایه‌سازی و ثبت مقاله‌های تولید در پایگاه‌های استنادی جهان راه اندازی شده که به هر مجله فارسی نمایه شده مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و به هر مجله انگلیسی ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انعقاد قراردادهای پژوهشی بین دانشگاه و صنعت گفت: در این حوزه رشد خوبی طی دو سال اخیر داشته ایم و در سال قبل ۱۰ هزار و ۸۳۵ قرارداد به ارزش ۴۷ هزار میلیارد ریال منعقد شده که این آمار امسال به حدود ۱۲ هزار طرح و با ۶۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: بر اساس برنامه هفتم توسعه از سال آینده حداقل ۱۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها باید در عرصه پژوهش هزینه شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها