|
کدخبر: 326985

افزایش تولید نفت / ایران رکورد جدید را شکست

آنطور که از آمار مشخص است، از زمان تحریم های نفتی تا کنون، تولید نفت ایران افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

اقتصاد افزایش تولید نفت / ایران رکورد جدید را شکست

هرچند که تحریم های نفتی از سوی آمریکا سبب شد تا تولید و صادرات کشور درگیر مشکلات بزرگی شود اما آمار نشان می دهد که از بعد تحریم ها، اکنون تولید نفت ایران به بالا ترین میزان خود رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت: تولید ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، بالاترین رقم تولید نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام طی ۵ سال گذشته بوده است.

 آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت جهان، کل تولید نفت اوپک در چهارمین ماه سال میلادی جاری را ۲۶ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است.

مجموع تولید نفت ۱۳ عضو اوپک در آوریل ۲۰۲۴ نسبت به ماه قبل از آن ۱۲۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. اوپک در ماه مارس ۲۶ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

بر اساس این گزارش تولید نفت ایران در آوریل امسال با افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. ایران در ماه مارس ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

تولید ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، بالاترین رقم تولید نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام طی ۵ سال گذشته بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۸ یعنی پیش از خروج آمریکا از برجام را ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است که تولید نفت ایران در ماه آوریل ۲۰۲۴ تنها ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از این رقم است.

نگاهی به صادرات نفت خام ایران نشان می دهد پس از تحریم های آمریکا، بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت ایران به چین است.
 چینی ها تقریبا تتها مشتری نفت ایران هستند و محموله های نفتی را با تخفیف های جذابی دریافت می کنند؛ البته نفت ایران تنها به پالایشگاه های کوچک می روند که خصوصی هستند.

پالایشگران دولتی چین مانند ساینوپک، سی ان پی سی و پتروچاینا از دریافت نفت ایران امتناع می کنند تا پالایشگاه های کوچک با نفت ارزانی که از ایران می گیرند، سودهای کلانی کسب کنند.

میزان صادرات نفت ایران به چین

در نمودار بالا به روند صادرات نفت ایران اشاره شده است؛ همانطور که مشخص است بیشتر نفت ایران پس از خروج آمریکا از برجام به چین می رود تا این کشور، با نفت ارزان و شرایط کم نظیر و پرسود، برنده تحریم های نفتی ایران باشند.

گرچه ارقام مختلفی درباره تخفیف‌های نفتی ایران به چین شنیده شد، اما بیشتر ارقام میان ۱۲ تا ۱۵ دلار متغیر بود. اگر میانگین صادرات نفتی ایران به چین را بنا به ادعای دولتی‌ها ۱.۲ میلیون بشکه در نظر بگریم، با عدد ۱۲ دلار بیش از ۹ میلیارد دلار و با عدد ۱۵ دلار تخفیف بیش از ۱۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور، به چین هدیه شده است.

این رقم هنگفت، حاصل حاکم شدن تفکری است که می‌گوید با تحریم‌ها مقابله کرد؛ مقابله‌ای که برنده بزرگی به نام چین دارد و بازنده بزرگ‌تری به نام جمهوری اسلامی ایران. درست در ماه‌هایی که غول‌های انرژی از جنگ اوکراین ماهی خود را می‌گرفتند، این ایران بود که به ماهی گیری برای پکن مشغول بود!

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها