|
کدخبر: 166174

اهمیت تدوین استراتژی میان مدت تجاری

رحمان قره باش- عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان

متاسفانه با بررسی عملکرد و کارنامه دولت و بانک مرکزی در ماه های پایانی فعالیت ۴ ساله، نمی توان نمره قبولی به سیاست های اتخاذ شده برای صادرکنندگان در نظر گرفت. بانک مرکزی با سیاست های انقباضی و سختگیرانه که در تاریخ بی سابقه بوده است موجب شد که میزان صادرات کشور با ریزش بی سابقه ای مواجه شود.

رحمان-قره-باش

پربیراه نیست اگر تصمیمات هر روزه و خلق الساعه بانک مرکزی را بلای جان و مال صادرکنندگان و فعالان تجاری و اقتصادی کشور بدانیم. این روش مدیریت در هیچ کجای دنیا معمول نیست. استراتژی های کوتاه مدت بانک مرکزی موجب ایجاد چالش های عمیق و بلاتکلیفی ممتد صادرکنندگان شد تا جایی که بسیاری از فعالان تجاری کشور عطای صادرات را به لقایش بخشیدند. این تصمیمات و بخشنامه های خلق الساعه موجب شدند که بسیاری از بازارهای هدف صادراتی که به سختی توسط صادرکنندگان خوشنام کسب شده بودند به راحتی از دست برود. عملکرد بانک مرکز موجب شد که از قدرت رقابت صادرکنندگان کشور با صادر کنندگان دیگر کشورها به میزان چشمگیری کاسته شود. امروزه بازارهای کشورهای همسایه به راحتی از دست ما خارج شده و رقبای ما آن را تصاحب کرده اند.

سوالی که پیش می آید این است که چه کسی پاسخگوی زحمات برباد رفته صادرکنندگان کشور خواهد بود؟ چه کسی جوابگوی از بین رفتن اعتبار صادرکنندگان کشور در بازارهای جهانی خواهد بود؟ چند سال دیگر باید سپری شود تا این بازارها دوباره از آن صادرکنندگان ما شود؟ تمام این چالش ها و مسائل از تصمیمات غلط و سیاست گذاری های اشتباه بانک مرکزی نشات می گیرد. آیا بهتر نبود که بانک مرکزی که فعالیت و سابقه اجرایی در حوزه تجارت ندارد قبل از اخذ هر تصمیمی با فعال تجاری کشو همفکری می کرد و مشورت می گرفت؟ متاسفانه بانک مرکزی هیچ اعتنایی به نظرات بخش خصوصی ندارد و از ظرفیت های متعدد این بخش غافل است.

امروزه شیوع ویروس کرونا تاثیر بی سابقه ای در میزان صادرات کشور گذاشته است اما به عقیده من تصمیمات بانک مرکزی نیز دست کمی از شیوع ویروس کرونا نداشت.

از طرفی با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد این انتظار می رود که نامزدهای محترم برنامه های خود برای ارتقای سطح کیفی و کمی تجارت خارجی کشور را اعلام کنند. بخش خصوصی فعال در حوزه تجارت از دولت آینده انتظار دارد که یک استراتژی میان مدت تجاری را تنظیم و تدوین کند تا تکلیف صادرکنندگان برای مدت معینی مشخص باشد. نباید فرامو کرد که صادرات یکی از شریان های مهم اقتصاد هر کشوری است. بنابراین توجه به این حوزه، آثار مستقیمی بر معیشت مردم و بهبود اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

نویسنده: رحمان قره باش

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها