|
کدخبر: 163687

بازنگری در سیاست های ارزی لازمه توسعه تجارت خارجی

رضا کامی - دبیر اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی

با توجه به اینکه دولت در ماه های پایانی فعالیت خود به سر می برد با نگاهی دقیق به عملکرد دولت دوازدهم در حوزه تجارت خارجی در میابیم که نسبت به دوران شروع فعالیت این دولت گشایش هایی در تجارت خارجی کشور رخ داده است اما کماکان برای نیل به اهداف صادراتی مسیر طولانی را در پیش داریم.

رضا-کامی

در همین راستا برای رسیدن به این اهداف موضوع سیاست های ارزی که بانک مرکزی در قبال صادرکنندگان در پیش گرفت موضوع بسیار مهمی است. این سیاست ها حتما باید مورد بازنگری قرار بگیرند تا دست صادرکنندگان برای فعالیت و ارزآوری به کشور باز شود. باید توجه داشت که رقبای ما در منطقه به شدت در حال توسعه هستند و از همین رو ما نباید با قوانین دست و پا گیر و بعضا اشتباه مانع از رشد فعالیت فعالان تجاری کشور شویم.

سیاست های ارزی اگر به همین منوال ادامه پیدا کند نمی توان آینده روشنی برای تجارت خارجی کشور متصور بود. کمااینکه خواه و ناخواه صادرات کشور انجام خواهد شد. اما برای رسیدن به اهدافی که دولت و بخش خصوصی برنامه ریزی کرده اند باید گشایش هایی در جهت روانسازی و تسهیل این سیاست ها اتفاق بی افتد.

فارغ از موضوع رقابت موجود میان صادرکنندگان داخل کشور با فعالان تجاری خارجی، نباید از موضوع تحریم ها غافل بود. از طرفی شیوع ویروس کرونا و مسیر بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز در کنار تحریم مسائلی هستند که می توان از آن ها به عنوان بزرگترین دغدغه های صادرکنندگان نام برد. این موارد عوالی موثر در سرعت و میزان صادرات کشور هستند که باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرند.

در چند ماهه گذشته که مجوز واردات در قبال صادرات به صادرکنندگان داده شده است شاهد نتایج خوب این تصمیم بودیم. بر اساس همین سیاست انتقال ارز به کشور نسبتا تسهیل شده و باری از دوش صادرکنندگان برداشته شده است. اما نباید فراموش کرد که صادرکنندگان کشور نیازمند بازنگری در قوانین ارزی و گشایش در این زمینه هستند.

نبود زیرساخت های مناسب در بخش حمل و نقل کشور نیز از سمت دیگر موجب کند شدن سرعت صادرات در کشور شده است. بیشتر کشورهای منطقه که رقیب ما محسوب می شوند دارای زیرساخت های قوی در حوزه حمل و نقل هستند که همین امر موجب شده کیفیت صادرات آن ها نیز رو به افزایش بگذارد. نوسازی و تعمیر ناوگان های حمل و نقل نیز باید مورد توجه مسئولان و سیاست گذاران تجارت خارجی کشور قرار بگیرد تا حمل و نقل کالاهای صادراتی تهسیل و هزینه ها نیز کاهش پیدا کنند.

نویسنده: رضا کامی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها