|
کدخبر: 155060

علت اصلی کندی صادرات چیست؟

فریدون همتی - عوض هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ارومیه

کشور ما با دارا بودن بازارهای صادراتی متعدد دارای مشکلات زیرساختی فراوانی است که این مشکلات در گذر زمان منجر به کاهش سرعت صادرات کشور می شود. یکی از تبعات نبود زیر ساخت ها در مرزهای خروجی کشور است. به عنوان مثال برای صادرات به کشور هند با کمبود کشتی مواجه هستیم. دیپلماسی خارجی نیز در بهبود کیفیت و سرعت صادرات نقش مهمی دارد. به یاد داشته باشیم که قدرت دیپلماسی خارجی ما موجب خواهد شد کشور ها در تسریع تجارت با ما تعجیل کنند.

فریدون-همتی-ارومیه

چالش های موجود در روند تعهد ارزی نیز موجب شده تا کارت بازرگانی بسیاری از صادرکنندگان تعلیق شود و به واسطه آن مشکلاتی گریبانگیر صادر کنندگان شود. عدم ثبات نرخ ارز نیز از دیگر چالش هایی است که روند تجارت خارجی کشور را با چالش روبرو کرده است. در چند ماه گذشته نرخ ارز در ۲ مرحله با ریزش مواجه شده که همین موضوع موجب زیان شدید صادرکنندگان شده است.

گفتنی است بانک مرکزی اقداماتی در راستای تسهیل روند فعالیت صادرکنندگان انجام داده است اما متاسفانه این اقدامات در زمان مناسب خود انجام نشدند. تحریم ها موجب شده اند که تجارت کشور حالت قفل به خود بگیرد و نتوان این سیاست ها را در شرایط کنونی مورد استفاده قرار داد. بازگشت ارز صادراتی در این شرایط امری به شدت سخت و طاقت فرسا است. متاسفانه شیوع ویروس کرونا نیز موجب شده که روند صادرات با چالش های متعددی روبرو شود. انتقال پول به صورت چمدانی به دلیل شیوع این ویروس به سختی انجام می شود. فارغ از این موضوع میزان پولی که به صورت اسکناس وارد کشور می شود سقف محدودی دارد و بیشتر از آن مبلغ نمی توان به صورت اسکناس وارد کشور کرد.

در وضعیت کنونی اجبار صادرکنندگان به بازگرداندن ارز صادراتی با شیوه مدنظر بانک مرکزی نیز به این فعالان تجاری ضربه ای غیرقابل جبران می زند. بنابراین بانک مرکزی حتما باید در سیاست های ارزی خود بازنگری کند و این سیاست ها را با توجه به شرایط امروز کشور بازنویسی و تدوین کند.

نویسنده: فريدون همتی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها