|
کدخبر: 153396

دکترین اقتصاد صنعتی توسط صنعتگر یزدی

احمد آزاد مرد- فعال صنعتی

یادداشت دکترین اقتصاد صنعتی توسط صنعتگر یزدی

در حالیکه آخرین روزهای سال جهش تولید و آخرین ماههای دولت روحانی را پشت سر میگذاریم و کلید روحانی و تیم اقتصادی او قادر به باز نمودن قفلهای اقتصاد نابسامان همراه با تورم و رکود نشده اند.

رئیس جمهور می کوشد در سخنرانی های خود این مشکل بزرگ را کوچک و گرانیها را کمتر از حد و اندازه های موجود نشان دهد و به مصداق اینکه از این ستون تا اون ستون فرجه بدنبال معرفی عامل و عوامل وضعیت موجود بپردازد و بی تلف نمودن وقت و بلادرنگ به سراغ  فشارهای حداکثری میرود و ضمن ستایش از مقاومت ملت برای بی ثمر نمودن تلاش دشمن با همکاری وزرا و روسای سکاندار اقتصاد کشور به پیدا کردن راه گذار و غلبه بر مشکلات میپردازند.

  چنانکه در بعضی از کشورهای دچار رکود شده ملاحظه می­شود تا زمان مهار و کنترل رکود با چاپ اسکناس یا پول پاشی بطور موقت بازار دچار رکود شده را از رکود خارج می­سازند و بتدریج به رکود و تورم را به نقطه مورد نظر میرسانند.

اما در ایران  بانک مرکزی با محدودیت های فراوان از دسترسی متقاضیان به منابع بانکی محروم ساخته، چنانکه در رفع سوء چکها را که در گذشته حداقل 10 روز زمان داشت را برداشته و هر فرد برای هر چک برگشتی یکبار در زمان گواهی عدم موجود و یکبار در زمان رفع سوء اثر ده هزار تومان باید پردازد.

صرف نظر از اینکه شیوه و روش کلاسیک و علمی آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی کاریست اصولی و باید عملیاتی شود، ولی نه در شرایط فعلی که بارها رئیس دولت اعلام کرده است ما در شرایط جنگ هستیم و این اقدامات رئیس کل بانک مرکزی عاملی است بر اینکه بانکها به صاحب چک برگشتی دسته چک ندهند، نه تنها نتوانند دسته چک جدید بگیرند بلکه هم در جابجایی تسهیلات قبلی با مشکل مواجهه شوند و یا تسهیلات جدید بگیرند تا وقفه ای در روند گردش پولی آنان به وجود نیایند عده ای دیگر بخاطر اتفاقی که برای آنان رخ میدهد به همین درد مبتلا شوند با همین سلسله مراتب تحریم داخلی فراگیر و رکود بیشتری حاکم شود.

در زمینه امور دیگری که یکی از عوامل موجود یا در امور زمینه ساز رکود گردیده است بازگشت ارز و یا قیمت گذاری محصولاتی که پاره ای از آنان با ارز 4200 تومان وارد کشور شده و یا آن کالاهاییکه با ارز آزاد یا معاملات پایاپای تهیه شده و از همه مهمتر کالاهای ساخته شده در داخل که از صفر تا صد آن در داخل تهیه میشود با قیمت گذاری دستوری بدون در نظر گرفتن قیمت مواد اولیه و هزینه های بالاسری و در حال تغییر و نقطه سربه سر و لحاظ ننمودن سود عادلانه و خواب کالاهای ساخته شده و زمان بازگشت پول باتوجه به رکود بازار و اخذ ارزش افزوده از تولید کننده بجای مصرف کننده و....و... عواملی هستند که در متغیر رکود و خرابی بازار نقش آفرین هستند و دولت هم تا به امروز که کرونا هم به آنها اضافه شده کاری که کارستان باشد از دستش برنیامده!!

در این میان مهندس سید محمد احرامیان یک صنعتگر با تجربه با کوله باری از تجربه و تخصص و طول عمری به درازای یک دهه به قرن، همگی طی شده در صنعت و معدن که در امر بومی سازی ماشین آلات در زمینه فولاد موفقیت های زیادی را بدست آورده و همواره در مجالس و محافل از راه برون رفت از این مشکلات اقتصادی سخن میگوید.

 به در آخرین اظهار نظر خود در جمع تعدادی از صنعتگران یزدی با حضور استاندار و مدیران مسئول و معاون طرح و برنامه وزارت صمت اظهار داشت بزرگترین مشکل ما این است که قیمت ها پایئن است کالاها نباید قیمت گذاری دستوری باشد.

باید کالا جای خودش را در بازار پیدا کند باید مزد کارگر زیاد باشد باید درآمد تولید کننده خوب باشد تا بتواند تولید کنند و وقتی کالایی به وفور عرضه شد و کیفیت خوب داشت مصرف کننده به انتخاب می­پردازد.

و قیمت ها جای خودش را باز میکند ولی وقتی دولت قیمت را پائین می­آورد و برای تولید کننده سودی نداشته باشد کالای کمتری به بازار عرضه میکند و در نتیجه قیمت ها بالا می­رود.

احرامیان که مانند ژان باتیس تسه، اقتصاد دان فرانسوی که در قرن 18 طرفدار بازار آزاد و رفع هرگونه قید و بند از کسب و کار بود معتقد است باید همه چیز را آزاد بگذراند تا جایگاه هرچیز مشخص شود و دولت نباید فکر کند اگر آنان که درامد دارند از آنان کم کند آنان که ندارند وضعیتشان خوب می­شود! در صورتیکه وضع آنانی که دارند خراب می­شود، اما وضع دسته دوم خوب نخواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها