|
کدخبر: 152841

پیشنهاد معاون وزیر در یزد محاسبه نشده بود

احمد آزاد مرد- فعال اقتصادی استان یزد

یادداشت پیشنهاد معاون وزیر در یزد محاسبه نشده بود

در این روزهای پایانی دولت روحانی، سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت که به منظور افتتاح چند طرح صنعتی به مناسبت ایام دهه فجر به استان یزد سفر کرده بود پس از حضور و شرکت در مراسم افتتاح چند واحد تولیدی در اردکان، میبد و اشکذر و ملاقات با آیت الله ناصری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در  شامگاه چهارشنبه پانزدهم بهمن ماه در جلسه ای  که به منظور تجلیل از واحد های نمونه تشکیل شده بود شرکت کرد.

  این نشست  به همت خانه صنعت و سازمان صمت یزد در محل هتل سیب و نار یزد با حضور استاندار و معاون امور اقتصادی و اغلب مدیران و روسای ادارات استان برگزار شده بود.

در این نشست آقای زرندی معاون وزیر صمت که در حقیقت بجای وزیر و نماینده وزارت صمت سخن می‌گفت پس صحبت های معمول تعاریف عرف وقتی پشت تریبون قرار گرفت و چنین جمعیتی را در دوران کرونا ندیده بود خواست طرحی نو در اندازد و ایده‌ای را به  مردم صنعتگر یزد که سابقه ای بسیار طولانی در صنعت دارند هدیه بدهد و راه جدیدی را به آنان که مارکوپولو در زمان سفر به یزد از صنعت پیشرفته آن زمان یزدی ها و صادرات و تولیدات آنان سخن گفته بود، نشان دهد.

 ضمن اعلام اینکه در یزد ۸۶ واحد کاشی و سرامیک از ماشین آلات ایتالیایی استفاده می کند و بیشترین سهم تامین کاشی کشور یعنی حدود ۴۵ درصد به یزد تعلق دارد.

دامنه بحث را به حوزه مدیریت خود که طرح و برنامه است کشاند و خطاب به صنعتگران یزدی اظهار داشت بیاید صنعت ماشین سازی کاشی و سرامیک را بومی سازی کنید. البته آقای معاون وزیر درست است که حوزه معاونت ایشان طرح و برنامه است و بیشتر سخنان این مقام مسئول باید در چارچوب وظیفه باشد.

گویا أقای زرندی یا توجه نداشت و یا از یاد برده بود که در شهری صحبت می‌کند که کاشی و سرامیک یکی از مزیت های نسبی آن بشمار می‌رود و 45 درصد تولیدکاشی و سرامیک کشور را در اختیار دارد و روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ کامیون کاشی و سرامیک  گمرک یزد حرکت می‌کند و ارز اوری خوبی برای کشور بشمار می‌روند      با درک شرایط بازار و تجارت جهانی و رقابت سخت و فشرده میان تولیدکنندگان کشورهای مختلف جهان تولید کننده ای موفق است که از بهترین تکنولوژی و  ماشین‌آلات بسیار مدرن و پیشرفته برخوردار باشد.

ذر حالیکه ماشین آلات موجود هم برای رقابت جوابگوی صاحبان صنعت کاشی سرامیک نیست چه برسد به آنکه بخواهند ماشین آلات کاشی و سرامیک را بومی کنند و از ساخت داخل و تجربه نشده  استفاده کنند تا هم بازار داخل و هم بازار خارج را که سالها برای آن تلاش کرده‌اند از دست بدهند.

مضافاً  اینکه آقای زرندی متوجه نبود که حاضرین در جلسه ماشین ساز نبودند بلکه تولید کننده کاشی و سرامیک بودند که انتظار داشتند باتوجه باینکه جند هفته ای از روز ملی صادرات نگذشته بود وعده‌های مثبت و حمایتی را از زبان نماینده وزیر صمت در جمع خود بشنوند، که چیزی شنیده نشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها