|
کدخبر: 130389

بانک مرکزی ۷۰ کارتن‌خواب را معرفی‌ کند

احمد آزاد مرد - دبیر انجمن مدیران صنایع و معادن استان یزد

اقتصاد بانک مرکزی ۷۰ کارتن‌خواب را معرفی‌ کند

هنوز خاطره برنامه‌ ازکی بپرسم؟ منوچهر نوذری، که طی آن مجری با در دست داشتن مجموعه ای از سئوالات برنامه خود را با پرسش «ازکی بپرسم؟» آغاز می‌کرد و تا رسیدن به پاسخ درست توسط شرکت کنندگان «ازکی بپرسم؟»  ادامه می‌داد.

این برنامه در زمان خود یکی از پربیننده ترین برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که بینندگان آن را طرفداران پروپاقرص پرسش و پاسخ تشکیل می‌دادند و مطمئنا اگر امروز هم چنین برنامه ای اجرا می‌شد، رکورد پربیننده‌ترین برنامه های تلویزیون را بدست می آورد.

زیرا مردم، به دنبال نوذری دیگری هستند تا با اجرای برنامه‌ای مشابه از صدا و سیما تمایل مردم را به پرسش‌گری نظیر مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری توسط صداوسیما که بیشترین بیننده را داشت منتقل نمایند. از این طریق مسئولان باقرار گرفتن در مقابل سئوالات روشنگرانه و شناخت زوایای تاثیر گذاری کرونا و نوسانات نرخ ارز بر اقتصاد معاش و سلامت جامعه، در راه محدود و مسدود سازی راه ها و تاثیر مخرب آنها اقدام نمایند.

ما امروز نیازمند این پرسشگری هستیم تا در اثر ساده انگاری مانند امروز که بیشتر داروهای مورد نیاز کمیاب نشود، اکثر قریب به اتفاق استان های کشور در وضعیت قرمز قرار نگیرند و به لحاظ فراگیر شدن کرونا بیمارستان ها با کمبود یا نبود تخت خالی روبرو نشوند و شاهد مرگ و میر بیش از ۳۰هزار نفر از هموطنان عزیزمان اعم از بزرگ یا کوچک نباشیم!

و این درحالی است که وزارت کشور  به مناطقی که حداقل۵۰۰۰ نفر ساکن باشند عبارت شهر را اطلاق می‌کند و فوت ۳۰ هزار نفر یعنی نیست و نابودی کل جمعیت ۶ شهر۵۰۰۰نفری.

در زمانی که از نابسامانی و آشفتگی بازار ارز سخن به میان می‌آید رئیس کل بانک مرکزی به عنوان مسئول مستقیم این نابسامانی سعی به شریک نمودن ۲۵۰ صادر‌کننده ای می‌نماید که ۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات خود را برنگردانده اند. این افراد به قوه قضائیه معرفی شده اند و باید دلارهای مذکور را به کشور باز می‌گردانند. از این ۲۵۰ نفر ۷۰ نفر کارتن خواب هستند!

همتی که در برابر فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی سخن می‌گفت و گویا نمی‌خواست بیاد آورد که ریاست جمهوری در ابلاغ مورخ سوم مرداد ۱۳۹۷ به صراحت ایجاد ثبات، آرامش، و رونق اقتصادی همچنین ساماندهی بازار پولی و ارز را بر عهده ایشان نهاده، مانند یک بازیکن والیبال که در مقابل دفاع تیم مقابل توپ را به جای خالی زمین حریف می اندازد، با زیرکی و مهارت توپ را در نقطه خالی زمین یعنی اتاق ایران و البته در محل خالی کارتن خواب ها انداخت.

در حالی که به این مسئله توجه نکرده بود که چون این دولت ادعای نرخ بیکاری پایین را دارد. اعلام ماجرای کارتون خواب‌های واردکننده! توسط کسی که رونق اقتصادی از اهم وظایفش است، برای دولت افت دارد.

آقای همتی در این نشست از آوردن نام کارتون خواب‌ها خودداری کرده بود. اما چند روز بعد آقای دکتر سلاورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی طی نامه ای خطاب به رئیس اتاق ایران خواهان اخذ اسامی ۷۰ کارتون خواب  از رییس کل بانک مرکزی شد.

 آقای دکتر همتی در حالی شورای گفتگوهای دولت و بخش خصوصی اتاق بازرگانی را ترک کرد که سخنی از شرح وظایف خود به میان نیاورد و چند روز بعد راه ساماندهی وثبات نرخ ارز را با ارز پاشی در بازار ارز دانست و با تزریق دلار کاغذی به بازار تاحدودی بطور موقت بخاطر این مقدار ارز کاغذی تزریقی از قیمت ارز کاست. با این اقدام معلوم نشد که اگر تزریق بعدی به بازار صورت نگیرد  قیمت ارز و به تبع آن ارزاق عمومی مردم شیب رو به بالا دارد یا رو به پایین.

و اینجاست که انسان مردد می‌ماند و برای ادامه از خود می‌پرسد که «ازکی بپرسم»

نویسنده: احمد آزاد مرد

ارسال نظر