|
کدخبر: 146949

دانش بنیان ها از سرمایه گریزی پیشگیری کنند

انجمن مدیران صنایع و معادن استان یزد درراستای رعایت پروتکل های بهداشتی اولین جلسه خود را به صورت آنلاین باحضور اکرم فداکار معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار یزد، محمد سپهر مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری یزد، جمعی از مدیران صنایع استان با موضوع اعلام نیازمندی های صنایع زیست بوم و استارتاپ‌ها برگزار کرد.

صنعت و معدن دانش بنیان ها از سرمایه گریزی پیشگیری کنند

احمد آزادمرد دبیر انجمن مدیران صنایع و معادن استان یزد ضمن تبریک به دانشمندان علوم پزشکی ایران بخاطر ساخت واکسن ایرانی ویروس کرونا ونقش علم و تخصص درتمامی جنبه های زندگی انسان ها از افراد حاظر در نشست تشکر کرد.

اکرم فداکار در این نشست با بیان اینکه استارت آپ ها و شرکت های فناور و دانش بنیان در دنیا و در کشور برای خودکفایی حرف اول را می زنند، گفت: با توجه به توانمندی های جوانان استان در بخش علمی و فناوری این مزیت در استان یزد وجود دارد و باید به عنوان ضرورت به آنها توجه شود چرا که استان یزد هم به لحاظ منابع و هم به لحاظ تحریم های کشور دچار محدودیت است.

وی در ادامه بیان کرد: تنها راهی که در مسیر کوتاه تری می توانیم کاستی ها را جبران کنیم و به صنعت و تکنولوژی در استان ارتقا ببخشیم روی آوردن به دانش بنیان ها و استارت آپ ها و توانمندی جوانان استان است.

فداکار با بیان اینکه در دنیا هم غول های بزرگ صنعتی وجود دارند که با عدم پیش بینی آینده محکوم  به شکست شدند، تصریح کرد: نباید از آینده و صنایع جدید غافل شویم در این مسیر مباحثی در انقلاب صنعتی چهارم داریم که باید کاملا جدی بگیریم.

وی در ادامه با بیان اینکه یزد می تواند محل حضور افراد تاثیر گذاران در حوزه سرمایه گذاری و دانش و علم باشد، عنوان کرد: ما در یزد این راهبرد را انتخاب کردیم که باید در یزد بمانیم و منابع را در یزد سرمایه گذاری کنیم چرا که یزد در امنیت و دانش یک برند است و می تواند در حوزه سرمایه گذاری و جذب افراد توانمند هم ایجاد جذابیت کند.

وی گفت: استان یزد به نسبت دانش بنیان و شرکت های دارای آرندی همچنین زیرساخت های توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات بالاتر از بسیاری از کلانشهرها در کشور به نسبت جمعیت پیشرفت داشته و زیر ساخت های خوبی دارد که باید نباید مورد غفلت واقع شود و در صورتی که به آینده نگاه کنیم می توانیم برای موفقیت بیشتر تلاش کنیم.

مهمترین درخواست ما توسعه بازار برای شتاب دهنده ها است

وی در ادامه این نشست گفت: صندوق پژوهش و فناوری یزد یک کانال مالی برای دانش بنیان ها و استارت آپ ها فراهم کرده که این اطمینان را به آنها می دهد تا بتوانند در فضای امن بدون دغدغه مالی فعالیت کنند.

وی به کارخانه درخشان یزد در حال افتتاح اشاره و اظهار کرد: احیای این مراکز برای استقرار واحد های علمی و فناوری بسیار اتفاق خوبی در استان خواهد بود و در کنار آن اتفاق مهم تر آن است که ما در یزد شتاب دهنده های خوبی داریم و با همکاری بزرگان حوزه اقتصادی و صنعت که نیاز های خود را احصا کنند و به  شتاب دهنده ها اعتماد کنند نیاز داریم.

فداکار گفت:  بهترن مرکز نو آوری صنایع غذایی را در کشور داریم و نیاز داریم مراکزآموزشی جوار صنعتی و مراکز نواوری صنعتی در یزد با کمک صنعتگران و مدیران صنایع ایجاد شوند و این یک اتفاق برد- برد برای استان خواهد بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار یزد گفت: مهمترین درخواست ما توسعه بازار برای شتاب دهنده ها است چراکه برای رقابت در بازار به این مدل فعالیت ها نیاز داریم.

محمد سپهر دراین نشست بیان کرد: آنچه می تواند صنعت استان یزد را با سرعت بیشتری به پیش ببرد پژوهش و دانش بنیان ها و شرکت های فناور هستند و الان نوآوری به ویژه در کشور ما یک الزام است و نباید به عنوان یک گذینه انتخابی به آن نگاه کرد.

وی گفت: با توجه به پتانسیل ها و محدودیت هایی که شرکت های نوپا با آن مواجه هستند صندوق پژوهش یک نهاد مالی است که می تواند به تسریع در دروند فعالیتهای شرکت ها کمک کند.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری یزد با اعلام اینکه صندوق پژوهش استان یزد در ارزیابی های کشور رتبه های برتر و در اغلب موارد اول یا دوم را کسب کرده است، تصریح کرد: صندوق پژوهش و نوآوری استان یزد از  نظر سرمایه گذاری و تامین سرمایه برای واحد های فناور و دانش بینان مشکلی ندارد و اماده همکاری است.

وی با اشاره به رویداد 100 استارت آپ در یزد افزود: در رویداد 100 استارت آپ که به زودی برگزار خواهد شد تعدادی از سرمایه گذاران در حوزه های  سرمایه گذاری خطرپذیر، صندوق صنایع خلاق و صندوق سلامت دعوت شدند و فرصتی است برای استارت آپ ها که طرح های خودرا مطرح و سرمایه گذار مورد نظرشان را جذب کنند و در این راستا با با انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر هم جلسات موثری تاکنون برگزار کرده ایم و در بهمن ماه هم جلساتی با انها خواهیم داشت و این یک نقطه قوت خواهد بود.

وی در توضیح بیشتر رویداد ۱۰۰ استارت آپ گفت: این رویداد بی تردید برای تحرک در زیست بوم نوآوری استان جریان سازی خواهد کرد و باید استارت آپ ها برای حضور بیشتر ترغیب شوند.

سپهر گفت: صنایع استان می توانند نیازهای فناورانه خود را به معاونت فناوری پارک علم و فناوری یزد و یا صندوق پژوهش و فناوری استان اعلام کنند.

در ادامه محمد شهبازیان مدیر کانون کارآفرینی یزد در این نشست بیان کرد: مشکل اصلی ما در حال حاضر فارغ التحصیلان بیکار است و پارک علم و فناوری یزد بستر خوبی را به کار گیری آنها فراهم کرده است و شرکت های بسیار قوی در پارک فعال هستند و برخی از نیازهای صنعت را هم شناسایی و کار کردند ولی سرمایه گذار جدی در یزد نیست و لازم است روی این موضوع بیشتر فکر شود.

شهبازیان بااشاره به اینکه باید اقدامات بر اساس نیاز های استان باشد، بیان کرد: لازم است صنایع با استارت آپ ها نشست های تخصصی برگزار کنند تا بتوانند مشخص تر نیازهای فناورانه را اعلام کنند و کانون کارآفرینان استان هم همکاری لازم را خواهد داشت.

گفتنی است: احمد آزاد مرد دبیر انجمن مدیران صنایع و معادن استان یزد در ادامه نسبت به همکاری صنایع در امر احصاء نیارمندی های تولید داخل تاکید کرد و گفت: انجمن مدیران با هر اقدامی که برای پیشبرد اهداف صنعت در استان باشد، همکاری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا پیشرفت ها به واسطه علم رخ می دهد، گفت: امروز آلایندگی یکی از معضلات صنایع همچنین شهرهایی است که صنایع در آنها مستقر شدند لذا به نظر می رسد شرکت های فناور و دانش بنیان باید به دنبال نو آوری ماشین الات مدرنی که آلایندگی را به حداقل برساند تا به بهانه آلایندگی از یزد به جایی دیگر نروند و موجب سرمایه گریزی از استان نشود.

وی با بیان اینکه شرکت شهرک ها طبق آیین نامه موظفند تا زیرساخت ها را برای کاهش آلودگی صنایع هم در زمینه آب و هم هوا فراهم کنند ، وی افزود: وقتی تصمیم می‌گیرند صنایع آلاینده به فاصله خیلی دور از شهر ها تاسیس  شوند به  نکاتی چون  حمل ونقل و دسترسی به اورژانس و مراکز درمانی و زیرساخت های لازم توجه جدی ندارند لذا در استان یزد که در بسیاری از زمینه ها رتبه اول در کشور را دارد و مورد افتخار است باید در این زمینه هم چاره اندیشی کند و با کمک شرکت های دانش بنیان و فناور این معظل رفع شود.

همچنین منوچهری مدیر شرکت صنایع غذایی رشد نیز در این نشست آمادگی خود را برای همکاری و مشاوره به شرکت های دانش بنیان اعلام کرد.

ارسال نظر