|
کدخبر: 315447

صنایع دستی/اشتغال زایی/شیراز

۳۰۰ واحد تولیدی صنایع دستی ۱۵۰۰ نفر را شاغل کرد

معاون صنایع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد که ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز قابلیت جذب بیش از ۳۰۰ واحد صنایع دستی به صورت غرفه‌ها و کارگاه‌های تولیدی را دارا خواهد بود و باعث ایجاد اشتغال برای بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر خواهد شد.

گردشگری ۳۰۰ واحد تولیدی صنایع دستی ۱۵۰۰ نفر را شاغل کرد

در نشست شکل گیری ناحیه تخصصی صنایع دستی در شیراز، طهمورث لاهوتی، با اشاره به اینکه ایجاد شهرک‌های تخصصی و صنفی اولویت بالای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است، اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی، ناحیه تخصصی صنایع دستی در شیراز به دلیل مزیت‌های برجسته استان فارس در حوزه صنایع دستی، در دستور کار قرار گرفته است و فرآیند اجرایی آن در حال انجام است.

لاهوتی توجه به زنجیره ارزش صنایع‌دستی را از مهمترین اهداف استقرار و فعالیت رشته‌های مرتبط با صنایع‌دستی در این ناحیه تخصصی اعلام کرد و افزود: در این زمینه زون‌بندی و جانمایی استقرار رشته‌های صنایع دستی به‌گونه‌ای انجام می‌شود که تکمیل‌کننده زنجیره تولید و ارزش باشند تا به ارتقای کمیت و کیفیت محصولات منجر و اقتصاد این صنایع نیز متحول شود.

وی با بیان اینکه با تشکیل کارگروهی در استان، ضمن انجام نیازسنجی‌ها و تعیین رشته‌ها و گروه‌های مرتبط با صنایع‌دستی، جانمایی و زون‌بندی‌ها نیز بر اساس نظر این کارگروه مشخص می‌شود، گفت: هرگونه تصمیم‌گیری در ابعاد طراحی، معماری و شهرک‌سازی بر اساس خرد جمعی و به‌صورت گام به گام زیر نظر این کارگروه انجام خواهد شد.

مهران خاکساری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز با اشاره به اینکه مصوبه ناحیه صنایع‌دستی مربوط به سال 1386 است، گفت: پیگیری ایجاد ناحیه تخصصی صنایع‌دستی از ابتدای سال گذشته در دستور کار این شرکت قرار گرفت و با حمایت مسئولان بخش‌های مختلف فارس توانستیم زمینی را در شمال غرب شیراز و در نزدیکی شرکت نمایشگاه‌های بین المللی فارس به مساحت حدود 40 هکتار برای ایجاد این ناحیه مشخص کنیم تا پس از اخذ استعلامات زیربنایی به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برسد.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی این ناحیه در دور دوم سفر ریاست جمهوری گفت: فرآیند‌های اجرایی احداث این ناحیه تخصصی شتاب گرفته و اقداماتی نظیر نقشه‌برداری از محدوده زمین و انجام توپوگرافی از زمین با پهباد به پایان رسیده و برآورد انجام عملیات دیوارگذاری و انتخاب مشاور به منظور طراحی و شهرسازی نیز انجام شده و در مرحله انتخاب پیمانکار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس یادآور شد: ناحیه تخصصی صنایع‌دستی شیراز قابلیت استقرار بیش از 300 واحد صنایع‌دستی در قالب غرفه‌ها و کارگاه‌های تولیدی با اشتغال بالغ بر یک هزار و 500 نفر را خواهد داشت.

خاکساری با بیان اینکه این ناحیه صنعتی علاوه بر اینکه مکانی برای تولید آثار صنایع‌دستی و هنری است، به بعد گردشگری و احداث تاسیسات گردشگری آن نیز توجه خواهد شد گفت: طراحی این ناحیه به نحوی شکل می‌گیرد که در آینده به یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز تبدیل شود.

فرصتی برای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی

مدیرکل حمایت از تولید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان فارس در بخش صنایع‌دستی، راه‌اندازی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی در شیراز را گامی موثر برای اعتلای این بخش و نیز زمینه‌ای مناسب برای حمایت بیش از پیش از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی استان اعلام کرد و گفت: این ناحیه صنعتی دارای بهترین موقعیت جغرافیایی است که می‌تواند شرایط بی‌نظیری را ایجاد کند.

محمدحسین عسکرپور با بیان اینکه طبق برخی آمار 520 هزار هنرمند صنایع‌دستی در کشور به فعالیت می‌پردازند، افزود: از این تعداد حدود 480 هزار نفر به‌صورت انفرادی و مابقی به‌صورت کارگاهی به فعالیت می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه رشته‌های صنایع‌دستی دارای تنوع بالایی هستند که برخی از آن‌ها جنبه هنری و فردی و برخی جنبه کارگروهی و فعالیت کارگاهی دارند، گفت: در راه‌اندازی این ناحیه تخصصی باید از فعالیت‌های انفرادی کارگاهی به سمت فعالیت‌های کارگاهی گروهی حرکت کنیم.

عسکرپور توجه و احیای رشته‌های صنایع‌دستی که در حال فراموشی هستند را از کارکرد‌های دیگری برشمرد که باید در این ناحیه تخصصی مورد توجه قرارگیرد.

وی بهره‌گیری از معماری سنتی شیراز، استفاده از نخبگان معماری، توجه به بخش گردشگری و ایجاد تاسیسات گردشگری و توجه به ابعاد هنری و فرهنگی در طراحی و اجرا و نحوه جانمایی مناسب برای استقرار صنایع را از مهمترین مواردی برشمرد که باید در این ناحیه تخصصی مورد توجه باشد.

صنایع‌دستی و گردشگری مکمل هستند

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس نیز در این نشست گفت: قرار گرفتن صنایع دستی در کنار گردشگری سبب پایداری صنایع‌دستی می‌شود.

سید موید محسن نژاد بر توجه به بخش‌های صنایع جانبی مکمل صنایع‌دستی نظیر بسته‌بندی، تجاری‌سازی و برندسازی و استقرار دفاتر تسهیل‌کننده صادرات در این ناحیه تخصصی تاکید کرد و گفت: ناحیه صنایع‌دستی می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش و راه‌اندازی خطوط تولید و تولید انبوه برخی آثار صنایع‌دستی را فراهم کند.

ایجاد ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز دارای مصوبه سال 1396 از هیات وزیران است که پس از 16سال وقفه، در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گرفت و با انجام مراحل مکان‌یابی و اخذ استعلامات و تاییدیه از کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی توسعه استان فارس، عملیات اجرایی آن در سفر مهرماه رئیس جمهور به استان آغاز شد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها