|
کدخبر: 314527

صنایع دستی/گردشگری/میراث فرهنگی

صادرات ۳۲۲ میلیون دلاری صنایع دستی ایران/گلیم قیمتی اندج رونمایی شد

مریم جلالی: در راستای حمایت از صنایع بومی و ایجاد اشتغال، روستای اندج در منطقه الموت شرقی استان قزوین به عنوان روستای ملی گلیم کشور انتخاب شده است.

صنایع غیرفلزی صادرات ۳۲۲ میلیون دلاری صنایع دستی ایران/گلیم قیمتی اندج رونمایی شد

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد که در سال جاری، بدون در نظر گرفتن بخش چمدانی، بیش از ۳۲۲ میلیون دلار انواع صنایع دستی به خارج از کشور صادر شده است. این اظهارات در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی قزوین صورت گرفت و در آن مراسم، گلیم روستایی با نام اندج به نمایش درآمد.

گلیم اندج توسط بانو معصومه عسگری در ۲۶ روز بافته شده و اصالت طرح، رنگ و مواد اولیه مرغوب و اصیل از ویژگیهای این گلیم روستایی است.

تاکنون چهار تخته گلیم بافته شده توسط این بانوی هنرمند روستای اندج از توابع بخش الموت شرقی توانسته مهر اصالت میراث فرهنگی را دریافت کند.

در حاشیه این مراسم مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در خصوص اهمیت صنایع دستی در اقتصاد، احیای رشته های فراموش شده و صادرات دست سازه های هنرمندان اظهارداشت: در هر نقطه ایران یک آداب و رسوم خاصی دیده می شود که ریشه در فرهنگ و آداب و رسومش دارد و گلیم بافی اندج نیز تجلی دانش و سلیقه و هنر مردم این روستای الموت است.

وی افزود: در راستای حمایت از صنایع بومی و ایجاد اشتغال، روستای اندج در منطقه الموت شرقی استان قزوین به عنوان روستای ملی گلیم کشور انتخاب شده که در تولید این گلیم از مواد اولیه بومی در دسترس استفاده شده که بیانگر خلاقیت خانواده ایرانی است که باید مورد حمایت جدی قرار گیرد.

فعالیت ۲۹۹ رشته صنایع دستی در کشور

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی یادآورشد: در حال حاضر تعداد ۲۹۹ رشته صنایع دستی در کشور فعال شده که با ابتکار و خلاقیت هنرمندان رو به افزایش است.

جلالی بیان کرد: تلاش ما در حوزه معاونت صنایع دستی، تامین زنجیره ارزش در این صنعت و ارتقای آن است و در این مسیر به صادرات نیز اهمیت ویژه می دهیم.

وی گفت: اولین گام برای تحقق صادرات محصول، معرفی کالاها و صنایع دستی است و برپایی جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی در قزوین اقدام موثری  برای شناسایی صنایع دستی و هنرمندان این عرصه است که برگزاری آن را در رونق صنایع دستی هم موثر می دانیم.

جلالی اظهارداشت: در همه استانهای کشور ظرفیت ها و قابلیت هایی در عرصه صنایع دستی وجود دارد که اگر بتوانیم آنها را بالفعل کرده و در معرض دید و تقاضای مردم قرار دهیم برای آن مشتری وجود دارد.

وی اضافه کرد: رسالت مهم ما تسهیل گری و رفع موانع در حوزه صنایع دستی و صادرات و فروش آن است و اگر این کار صورت گیرد به نتایج خوبی می رسیم.

معاون صنایع دستی کشور تصریح کرد: همین گلیم روستای اندج که رو به فراموشی و نابودی بود با یک حرکت معاونت صنایع دستی احیا شد و امروز می توانیم روی صادرات آن نیز برنامه ریزی کنیم.

جلالی گفت: در برنامه هفتم توسعه یک بند اساسی برای معماری مجدد زیست بوم صنایع دستی از سوی سیاست گذاران تعیین شده که امیدواریم بتوانیم بر اساس نیازهای روز و ظرفیت ها و هدف گذاری جدید در این زمینه طراحی مناسبی داشته باشیم تا به هدف برسیم.

وی اظهارداشت: در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی زمینه حضور آنها در نمایشگاههای خارجی را مهیا می کنیم که امسال کمک کردیم تا هنرمندان در سه نمایشگاه خارجی حضور پیدا کنند.

جلالی بیان کرد: رویکرد ما کاهش تصدی گری دولت و سپردن کارها به انجمن ها، اتحادیه ها و تشکل های بخش خصوصی است تا کارها شتاب گیرد.

وی گفت: باور داریم بخش خصوصی از دولتی ها توانمندتر است و می تواند مسیر خود را پیدا کند و رسالت ما بسترسازی و تسهیل گری و هموار کردن مسیر برای حضور صنایع دستی در بازارهای داخلی و خارجی است.

صادرات ۳۲۲ میلیون دلاری صنایع دستی

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: صادرات صنایع دستی در سال جاری طبق اظهارنامه گمرک ۳۲۲ میلیون دلار بوده (حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان) اما چون بخش زیادی از این صادرات به صورت چمدانی صورت می گیرد در واقع این میزان بیشتر از رقم اعلام شده است.

صیانت از صنایع دستی فراموش شده در اولویت است

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در خصوص احیای صنایع فراموش شده و در حال فراموشی هم گفت: همین گلیم روستای« اندج» در حال فراموشی بود که با ثبت ملی این هنر فاخر بومی توانستیم آن را احیا کرده و از خطر فراموشی نجات دهیم.

وی اظهارداشت: برخی رشته های صنایع دستی به دلایل مختلف مانند این که نیازش از بین رفته و کاربردی در زندگی نداشته به فراموش سپرده شده و یا در حال نابودی است که در این راستا اطلس رشته های صنایع دستی فراموش شده را تهیه می کنیم تا برای احیای آن اقدام شود.

جلالی یادآورشد: بخش موزه ای وزارتخانه موظف شده تا این رشته ها را احیا کند و با آموزش، زمینه خلق دوباره محصول و بازگشت آنها به چرخه تولید و تامین نیاز مردم را مهیا کند.

خانه صنایع دستی قزوین هاب منطقه می شود

وی در خصوص بازدید از خانه صنایع دستی قزوین اظهارداشت: خانه های صنایع دستی باید به معنای واقعی تجلی خانه هنرمندان باشد و هم بزرگترها در آن جایگاه داشته باشند و هم کوچکترها آموزش ببینند و پیوستاری ایجاد شود تا ما با حمایت های تسهیلاتی بتوانیم یک انسجام منطقی در میان هنرمندان ایجاد کنیم.

جلالی اضافه کرد: خانه صنایع دستی استان قزوین با ظرفیت هایی که دارد می تواند به عنوان هاب منطقه باشد تا محصولات استانهای همجوار از جمله زنجان، همدان، تبریز و گیلان را تحت پوشش قرار دهد و کانون برپایی نمایشگاه، فروش محصولات و کارگاههای آموزشی در عرصه صنایع دستی باشد.

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها