|
کدخبر: 305174

اختصاصی گسترش نیوز؛

قزوین؛ بهشت گمشده ایران

قزوین، یکی از شهرهای تاریخی و بسیار دیدنی استان تهران است که فاصله کمی با ساوه و تهران دارد. مکان های دیدنی بسیاری در این استان قرار دارد که همین امر سبب شد تا گردشگران بسیاری از سراسر دنیا به این استان سفر کنند.

گردشگری قزوین؛ بهشت گمشده ایران

قزوین، یکی از شهرهای تاریخی و بسیار دیدنی استان تهران است که فاصله کمی با ساوه و تهران دارد. گردشگران بسیاری از دنیا، برای دیدن آثار باستانی و همچنین مناظر طبیعی این استان، به قزوین سفر می‌کنند. ما قصد داریم در این گزارش، به بررسی آثار باستانی قزوین و همچنین مناظر دیدنی و جذاب این استان بپردازیم.

برج‌‌های خرقان

برج-خرقان

برج‌های خرقان، سازه‌های آجری هستند که گفته می‌شود قدمت آن به دوران سلجوقیان بر می‌گردد. این ۲ برج، نزدیک به یکدیگر نیستند و در فاصله حدود ۳۰ متری از یکدیگر واقع شده‌اند. دلیل ساخت این دو برج در این مکان و نام سازنده آنها مشخص نیست؛ اما بر اساس کتیبه‌های موجود، سازنده آن را شخصی به نام زنجانی می‌دانند. این فرضیه وجود دارد که خرقان در زمان سلجوقیان چراگاه دام‌های قبایل ترک بوده است و روسای قبایل در این برج‌ها دفن می‌شدند.

قلعه الموت

قلعه-الموت

قلعه-الموت۲

قلعه الموت یا قلعه حسن صباح را به جرات می‌توان یکی از آثار تاریخی مهم کشور دانست. گفته می‌شود، حسن صباح به مدت چند سال در این قلعه زندگی کرده است. طبق تاریخ، حسن صباح رهبری یک گروه با فرقه اسماعیلیه را بر عهده داشته است و در این قلعه، زندگی می‌کردند. طبق اسناد موثق تاریخی، در دوران صفویه، از این قلعه برای زندان هم استفاده می‌شد. هرچند کاوش‌های باستان‌شناسی بسیاری نشان می‌دهد که این محل، فقط مکانی برای زندان نبوده و محل زندگی افرادی با مرتبه اجتماعی خاصی هم بوده است. گردشگران بسیاری برای بازدید از این قلعه تاریخی به قزوین سفر می‌کنند. رسیدن به بالای قلعه، نیازمند طی کردن مسیر طولانی در دل کوه است و به همین دلیل، افرادی که می‌خواهند از این مکان تاریخی بازدید کنند، در اواسط مسیر بر روی صخره‌ها نشسته و از منظره جذاب اطراف لذت می‌برند.

عمارت باغ سپهدار

باغ-سپهدار

یکی دیگر از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی در استان قزوین، عمارت باغ سپهدار است. عمارت باغ سپهدار قزوین به دستور شخصی به اسم محمدولی خان تنکابنی معروف به رئیس الوزراء، از شخصیت‌های معروف دوره‌ قاجار در فاصله سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۷ هجری قمری احداث شد. این عمارت در جنگ جهانی اول مورد استفاده‌ نظامیان روس و انگلیس قرار گرفت و بعد از آن به‌دلیل بدهکاری مالیاتی تنکابنی به دولت مانند اموال دیگرش به تصرف دولت درآمد. عمارت سپهدار به‌خاطر رسیدگی ناکافی دچار آسیب شده بود که در سال ۱۳۳۵ مرمت شد و در اختیار اداره‌ کشاورزی قرار گرفت. این بنا در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ به شماره‌ ۲۲۲۷ به ثبت ملی رسید.

کلیسای کانتور

کلیسا-کانتور

کلیسا-کانتور۲

کلیسای کانتور یکی دیگر از مکان‌های تماشایی استان قزوین است که به برج ناقوس معروف است. گفته می‌شود، قدمت این کلیسا به دوران پهلوی بر می‌گردد و از معدود کلیساهای ارتدکس در ایران به شمار می‌رود که شهرت بسیاری دارد. گفته می‌شود، این کلسیا در زمان جنگ جهانی دوم و در زمان اشغال ایران به‌دست روس‌ها ساخته شده است. کانتور به زبان روسی به‌معنای مقر یا مرکز است. پس از خروج روس‌ها از ایران این کلیسا خالی شد. در ایران مسیحی‌های ارتدکس ساکن نیستند و به همین دلیل، این بنا هم‌اکنون به‌عنوان یک بنای تاریخی حفظ و نگهداری می‌شود؛ البته درون این کلیسای زیبا، چند ویترین فروش جواهرات دست‌ساز و دیگر صنایع دستی قرار دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها