|
کدخبر: 300984

امکان ثبت و استعلام قراردادها توسط مالک و مستاجر

مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله رصد و نظارت بر بازار مسکن تهیه شده است.

راه و مسکن امکان ثبت و استعلام قراردادها توسط مالک و مستاجر

سید علی هاشمی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در خصوص "هدف و کارکرد سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور srem.ir " گفت: این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸قانون جهش تولید مسکن و رصد و نظارت بر بازار مسکن تهیه شده است.

این مقام مسئول با ارائه توضیحاتی بیان کرد: در اولین گام شروع به کار این سامانه، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره‌ی مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستاجر)، به صورت برخط فراهم شده است و در آینده‌ ای نزدیک، هموطنان گرامی این امکان را خواهند داشت که انواع قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل و یا از طریق مشاورین املاک، در همین سامانه انجام دهند.

هاشمی افزود: ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید و پیش فروش مسکن، در بنگاه های مشاوران املاک و توسط بنگاه داران باید انجام شود.

مدیر کل راه و شهرسازی بیان کرد: برای قراردادهای اجاره ی مسکن که توسط افراد خارج از بنگاه های مشاوران املاک و توسط خود طرفین در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت می‌شود، أخذ شناسه (کد) رهگیری بدون أخذ هزینه الزامی است.

وی افزود: مؤجر و مستاجر می توانند قرارداد اجاره‌ی واحد مسکونی مورد معامله‌ی خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ی الکترونیکی آن را دریافت کنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: بعد از امضای قرارداد اجاره توسط طرفین قرارداد (مؤجر و مستأجر،) هر کدام از طرفین می‌بایست، حداقل یک شاهد از طرف خود به سامانه معرفی نمایند؛ بعد از این که شاهدین احراز هویت شدند و از طریق حساب کاربری خود و یا از طریق حساب کاربری طرفین قرارداد (مؤجر و مستأجر) امضای خود را به ثبت رساندند، قرارداد به مرحله پایانی خود خواهد رسید و کد رهگیری منحصر به فردی برای قرارداد ایجاد خواهد شد که در قسمت ابتدایی صفحه مشاهده قرارداد، قابل رؤیت می باشد.

این مقام مسئول درباره اختیار یا امکان بازپس گیری امضا و لغو قرارداد (خیار مجلس) گفت: این اختیار فقط تا ۲۴ساعت از زمان آخرین امضای طرفین قرارداد (به غیر از شاهدین) وجود دارد و پس از اتمام زمان مذکور، از طرفین سلب می شود.

منبع: وزارت راه و شهرسازی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها