|
کدخبر: 301320 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

آشنایی با کشور عجایب / تجربه های تند و آتشین در انتظار شما است

هند، کشوری در جنوب آسیا و هفتمین کشور پهناور جهان است که از جنوب توسط اقیانوس هند و از جنوب شرقی توسط خلیج بنگال احاطه شده است. بسیاری از گردشگران که به این کشور سفر کرده اند، هند را پر جمعیت‌ترین دموکراسی در میان کشورها نامیده‌اند. دلیل این امر، تعداد بالای ادیان است که در این کشور زیبا وجود دارد. باید گفت که هند، نخستین کشور پر جمعیت دنیا است و چیزی حدود یک ششم جمعیت جهان در این کشور زندگی می‌کنند.

گردشگری آشنایی با کشور عجایب / تجربه های تند و آتشین در انتظار شما است

همزیستی مسالمت آمیز در میان ادیان گوناگون که هر یک دارای آداب و فرهنگ متفاوتی هستند، برای گردشگران هندی بسیار جالب است. تنوع زبانی، فرهنگی و اعتقادی در این کشور، بسیار به چشم می‌خورد و ممکن است در یک خیابان، چندین ادیان در کنار هم زندگی کنند.

هندو-۱

تنوع‌های زبانی که در این کشور وجود دارد را شاید بتوان از هر کشور دیگری بیشتر دانست. طبق آمار، زبان هایی که در هند وجود دارد شاید از هزار هم بیشتر باشد. طی یک سرشماری که در سال ۱۹۶۱ در هند انجام شد آمار عجیبی به‌دست آمد. این آمار نشان داد که ۱۶۵۲ زبان در هند وجود دارد که تمام آنها ثبت شده هستند اما ممکن است بسیاری از آنها یک زبان واحد بوده باشند اما فقط در گویش تفاوت داشته باشند.

بودا-هند

در هند، فرقه‌ها و همچنین دین‌های متفاوتی وجود دارد که بارز‌ترین آنها از اسلام، بودائیسم و هندوئیسم به وجود آمده است. حدود ۸۰ درصد مردم هند پیرو آئین‌های هندو و حدود ۱۵ درصد نیز، مسلمان هستند. سایر مردم هند به دیگر ادیان اعتقاد دارند.

هند-جشنواره

دولت هند، به جشنواره‌ها بسیار اهمیت می‌دهد و باید گفت که بیش از ۲۴ فستیوال در این کشور وجود دارد که مردم در آن فستیوال ها، به جشن و شادی می‌پردازند. مردم هند به شادی و برگزاری جشن علاقه بسیاری دارند و اگر در موزیک ویدئو و یا فیلم‌های بالیوودی دقت کرده باشید، رقص در ۹۰درصد این فیلم‌ها وجود دارد. گردشگران مردم هند را آدم‌های شادی معرفی می‌کنند و می‌گویند که تنوع لباس برای مردم این کشور دارای اهمیت است. همانطور که در بسیاری از فیلم‌ها مشاهده کرده اید، تنوع رنگ در لباس‌های هندی بسیار بالاست و مردم هند، لباس‌های رنگی بر تن دارند.

رسومات عجیب در هند

مردم هند رسم‌های عجیب بسیار دارند. یکی از این رسم‌ها این است که وقتی به یک مهمانی دعوت می‌شوند، اگر تمام مهمان‌ها باهم برسند، چنین چیزی را بسیار بد می‌دانند؛ به همین دلیل است که اغلب مردم هند، زمانی که می‌خواهند به مهمانی بروند، با ۱۵ الی ۳۰ دقیقه تاخیر خود را می‌رسانند. همچنین طبیعی است که مهمانان دعوت شده، دوستان خود را با خود بیاورند.

هند-مهمانی

اهمیت گاو در هند

بیشتر مردم در هند، گاو را موجودی مقدس می‌دانند و به همین دلیل، گوشت گاو را نمی‌خورند. در واقع این نکته را باید اضافه کرد که بیشتر مردم در هند، گاو را پرستش می‌کنند. در هندوستان احترام گاو به حدى است که گاهى اگر گاوى در وسط خیابان بخوابد، صف هاى طویلى از اتومبیل‌ها و اتوبوس‌ها تشکیل مى شود بدون آنکه کسى حق داشته باشد که گاو را از سر راه مردم حرکت دهد و حتى پلیس هم چنین اجازه اى ندارد! تا اینکه خود گاو از سر راه با خیال راحت برخیزد و راه را براى اتومبیل‌ها باز کند.

هند-گاو

پرستش مارها

در فرهنگ هندو و رسم و رسوم هندی، مار به معنی نعمتی برای ایجاد آرامش و رفاه در خانواده است. جشنواره معمولاً در ماه‌های جولای و آگوست برگزار می‌شود. چندین داستان درباره اهمیت آن در اساطیر و فولکلورهای مختلف از جمله در مهابهاراتا، حماسه سانسکریت، نقل شده است. در این روز، خدایان مار ساخته شده از نقره، چوب یا سنگ با اهدای شیر، شیرینی و گل پرستش می‌شوند و گاهی اوقات از یک مار واقعی استفاده می‌شود. حفر زمین در ناگ پنچامی نیز ممنوع است زیرا می‌تواند به مارها آسیب برساند.

پرستش-مار

مار-هند

هدیه در قرار عاشقانه

مردم هند معمولا در نخستین ملاقات به طرف مقابل هدیه نمی‌دهند و بعد از برقراری چند دیدار، می‌توانند به یکدیگر هدیه بدهند. هدیه را با دو دست خود تقدیم می‌کنند و به هیچ عنوان از دست چپ برای دادن کادو استفاده نخواهند کرد. برای کادو دادن، از رنگ‌های آبی، قرمز و سبز استفاده می‌کنند. رنگ مشکی، عصبانیت یا انرژی منفی را به طرف مقابل منتقل می‌کند و رنگ سفید نیز برای مراسم ختم استفاده می‌شود. در ضمن هدیه‌ای که از پوست چرم تهیه شده است، انتخاب نمی‌کنند؛ چراکه هندی‌ها روی گاو حساس هستند. این نکته در هند مهم است که هدیه را در همان لحظه باز نمی‌کنند.

هند-هدیه

مکان‌های دیدنی هند

بدون شک، زمانی که صحبت از مکان‌های دیدنی هند می‌شود، نام تاج محل در ذهن همه نقش خواهد بست. این بنا معروف‌ترین مکان دیدنی در هند است که برای گردشگران جذابیت بسیار بالایی دارد. ساخت این بنا در سال ۱۶۳۱ آغاز شد و با وجود ۲۰هزار کارگر، ۲۲ سال طول کشید تا به طور کامل ساخته شود. در ساخت این بنا، بیشتر از مرمر سفید استفاده شده و با سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی تزئین شده است. گردشگرانی که به این مکان زیبا رفته‌اند بر این باور هستند که، در زمان ابتدایی صبح و هنگام غروب، یکی از بی‌نظیر‌ترین مناظر در این مکان زیبا خواهد بود.

تاج-محل

تاج-محل۲

شهر مقدس بنارس

یکی از مراکز مقدس و زیارتی هندی‌ها شهر بنارس است که در کنار یک رود زیبا با نام رود گنگ قرار گرفته است. قدمت این شهر زیبا، به قرن هشتم قبل از میلاد بر می‌گردد و یکی از شهرهای تاریخی برای هندی‌ها است. گردشگرانی که به این مکان تاریخی می‌روند، می‌توانند در کنار این روز زیبا مدت‌ها بنشینند و معبد بزرگ ( ویشوانا کاشی ) که در سال ۱۷۸۰ ساخته شده است را مشاهده کنند.

شهر-بنارس

قلعه عامر

قلعه عامر هند که در ارتفاع روی یک تپه احداث شده، جاذبه گردشگری اصلی در منطقه ی جیپور است. این قلعه یک زیبایی وصف ناپذیر دارد و مردم محلی و همچنین گردشگران، زمان بسیاری را برای تماشای این زیبایی می‌گذارند. کاخ مجلل و چشم نواز عامر که از ماسه سنگ قرمز و سنگ مرمر ساخته شده، روی چهار سطح قرار گرفته، هر سطحی یک حیاط دارد. این کاخ متشکل از دیوان عام، یا «سالن مردم عام»، دیوان خاص، «تالار مردم خاص»، شیش محل (کاخ آینه)، یا زندان مندیر، و سوخ نیواس است که هوای سرد و خنک آن به صورت مصنوعی با بادهایی درست شده است که درون کاخ روی یک آبشار آب می‌وزند. از این رو، قلعه عامر هند نیز به عنوان کاخ عامر محبوب است.

قلعه-عامر

شهر طلایی جیسلمر

این شهر که بر پایه سنگ و ماسه‌های زرد رنگ ساخته شده است، از ویژگی‌های زیبایی در معماری برخوردار بوده بسیاری از نمادها در این شهر برای گردشگران جلب توجه خواهند کرد. تابش نور به ساختمان‌های رنگی در این شهر از سوی دیگر برای شما گردشگران جلب توجه می‌کند. این شهر، زمانی، یک پایگاه مهم استراتژیک بوده است اما اکنون پر از قصر‌های پر زرق و برق قدیمی است که به قرن ۱۲ تعلق دارد.

شهر-طلایی

غذاهای معروف

قطعا زمانی که صحبت از غذاهای هندی می‌شود، طعم تند در ذهنتان نقش می‌بند. به احتمال زیاد فکر می‌کنید که هندی ها، در تمام غذاهای خود از فلفل استفاده می‌کنند اما در حقیقت اینطور نیست و تما غذاهای هندی مزه تند ندارند. یکی از معروف‌ترین غذاهای هندی که اتفاقا غذای تندی هم است مرغ کره‌ای نام دارد. غذاهای معروف هندی مرغ کرده‌ای است. این غذا که اصلیت آن مربوط به کشور هندوستان است نه تنها در خود این کشور بلکه در دیگر کشورها هم جز غذاهای پرطرفداری است که با کمی تغییر در دستورپخت تهیه می‌شود. ایـن غذا جز پرفروش‌ترین غذاها در رستوران‌های هندی هم هست. مرغ کره ای، مانند غذاهای هندی دیگر با ادویه‌های متنوعی طبخ می‌شود. پودر کاری، زنجبیل، گشنیز، پودر فلفل قرمز، زیره سیاه، هل، دانه فلفل و نمک از ادویه‌هایی هستند که برای پخت این غذا استفاده می‌شوند.

هند-غذا

چیکن تندوری

چیکن تندوری یا مرغ تندوری، نخستین غذای خوشمزه و معروف هندی است که تقریبا در همه نقاط این کشور پخت وجود دارد. این غذای خوشمزه هندی با مرغ، ماست، ادویه‌های مخصوص و در تنورهای مخصوصی که تندور نام دارند پخته می‌شود و دلیل نامگذاری آن هم همین طرز پخت مخصوص است. جالب است بدانید که مرغ تندوری فقط غذای هندوستان نیست و با کمی تفاوت در کشورهای دیگری مانند پاکستان هم پخته می‌شود اما خوشمزه‌ترین نوع آن را می‌توانید در رستوران‌های هندی، به خصوص رستوران‌های محلی این کشور پیدا کنید. مرغ تندوری از غذاهای مهم شمال هند است که در مناسبت‌های مخصوص این منطقه به عنوان یکی از غذاهای اصلی پخته می‌شود. در واقع باید گفت مانند قرمه سبزی‌های ایران که در تمام مهمانی‌ها پایه اصلی شام است، این غذا هم در هند، پایه اصلی تمام مهمانی هاست.

چیکن-تندوری

روگان جوش

اگر به غذاهای تند علاقه دارید و قصد سفر به هندوستان را دارید، حتما در یکی از رستوران‌های این کشور روگان جوش را امتحان کنید. روگان جوش یا روغن گوشت، یکی از غذای تند هندی است که با گوشت بره و در سس گوجه‌ای که با ادویه‌های مخصوص آماده می‌شود، طبخ می‌شود. این غذا یکی از انواع خورشت‌های هندی است و در رستوران‌های این کشور همراه با برنج صرف می‌شود اما می‌توان آن را همراه با سالاد سبزیجات و به صورت رژیمی هم مصرف کرد.

روگان-جوش

پالک پنیر

اگر به هندوستان سفر کردید و برای صرف یک وعده غذایی خوشمزه و متفاوت مردد بودید، حتما پالک پنیر را سفارش دهید. این غذای گیاهی و بدون گوشت هم آنقدر خوشمزه است که دفعات بعد هم آن را سفارش خواهید داد. پالک پنیر با نوعی پنیر هندی مخصوص به نام پنیر کاتیج تهیه می‌شود، تکه‌های مکعبی از این پنیر با اسفناج و ادویه‌های هندی طبخ می‌شود و در نهایت یک سالاد خوشمزه و خوش‌عطر آماده می‌شود.

پالک-پنیر

خوراک ویندالو

یکی دیگر از معروف‌ترین غذاهای هندی خورشت یا خوراک ویندالو است. این غذا در منوی تمام رستوران‌های هندی جز غذاهای ثابت است و مناسب افرادی است که تحمل تندترین غذاها را دارند. خوراک ویندالو ریشه پرتغالی دارد اما خوشمزه‌ترین نوع آن در هند پخته می‌شود. برای تهیه این غذا گوشت گوسفند یا مرغ را در ترکیبی از سیر و سرکه خرما استراحت می‌دهند، بعد از این اینکه گوشت همراه با ترکیب این مواد و ادویه‌های مخصوص مزه‌دار شد آن را در آب می‌پزند. اگر این خوراک به صورت آبدار تهیه شود به عنوان خورشت در کنار برنج مصرف می‌شود و اگر آب آن کشیده شود، یک وعده غذایی کامل است که می‌توان با سالاد مصرف کرد.

خوراک-ویندالو

کلام آخر

هند، این کشور عجیب، پر از مناظر دیدنی و آداب و رسوم خاص است. این کشور برای تمام گردشگران، منطقه بسیار خوبی است. چراکه افرادی که علاقه تست غذاهای متفاوت دارند، می توانند در این کشور تمام طعم های لذیذ را امتحان کنند. افرادی هم که علاقه به تماشای مناظر زیبا دارند نیز می توانند از آثار تاریخی و مناظر زیبای هند بازدید کنند. جدای از تمام این صحبت ها، ادیان متفاوتی که در این کشور وجود دارد، برای گردشگران بسیار جذاب است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها