|
کدخبر: 287023 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

استقبال مردم از غذاهای خیابانی / رقیب سرسخت رستوران هارا بشناسید

امروزه، استقبال مردم از غذاهای خیابانی بیشتر شده است به گونه ای که اگر بخواهند بین غذاهای خیابانی و رستوران یکی را انتخاب کنند، کار سختی است.

جامعه استقبال مردم از غذاهای خیابانی / رقیب سرسخت رستوران هارا بشناسید

رستوران‌های خیابانی یا در اصطلاح ( کار فود) مدت زیادی است که در میان مردم جای خود را باز کرده و مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفته است. بیشتر مردم ترجیح می‌دهند برای تعطیلات آخر هفته، به جای گذراندن وقت در رستوران‌های لاکچری و محیط گرم، به رستوران‌های خیابانی مراجعه کنند و غذای خود را در محیط کنار خیابان صرف کنند.

کار فود‌ها در ابتدا یک خودروی بزرگ بودند که فقط غذا را به صورت بیرون بر ارائه می‌دادند و امکان نشستن برای صرف غذا وجود نداشت. یک خودروی مجهز به گاز و همچنین شیر آب برای شستن ظرف. بیشتر کسانی که به این کار مشغول هستند از خودروهای ون یا فولکس واگن استفاده می‌کنند. طرح‌های رنگی بر روی خودروی خود می‌زنند و سعی بر این دارند که با نمایش زیبای محیط کار خود، مشتری بیشتری را جذب کنند.

ون-کافه۱

با گذشت زمان، کار فودها، تحول‌های عجیبی پیدا کرد. برای مثال، نرده بانی را طراحی کردند و امکان صرف غذا بر روی سقف خود رو را برای مشتریان فراهم کردند. چنین اقدامی سبب شد تا شیوه جدیدی از غذا خوردن در یک محیط جالب برای مشتری فراهم شود و همچنین مشتری زیادی به آن مکان مراجعه کند.

در بسیاری از میدان‌های اصلی شهر و همچنین مناطق پر تردد تهران، شاهد این ون کافه‌ها ( کارفود) هستیم که جمعیت بسیاری برای تهیه غذا، صف کشیده‌اند. بوی غذا در محیط خیابان پیچیده است و برای همین هر رهگذی را گرسنه می‌کند. جدا از آن شیوه این رستوران‌های خیابانی برای جلب مشتری سبب شده است تا شهروندان از این ایده جالب استقبال کنند.

ون-کافه۲

رفته رفته و با گذر زمان، این رستوران‌های خیابانی، دچار تحول‌هایی شد. اضافه کردن میز و صندلی مقابل ون کافه‌ها اقدامی بود تا مشتری‌های غذاهای خیابانی بیشتر شود. همانطور که می‌دانید، مردم همیشه از تحول‌های جدید استقبال می‌کنند و این ون کافه‌ها، اقدام مناسبی بود تا مردم طعم متفاوت غذای خیابانی را احساس کنند.

اگر بخواهیم درباره علت رواج این شغل در سال‌های اخیر چیزی بگوییم شاید بهترین علت این باشد که با بالا رفتن اجاره بهای مغازه‌ها، بسیاری از مردم دیگر توانایی مالی برای اینکه بتوانند از پس اجاره مغازه بر بیابند را ندارند و مجبور هستند به صورت سیار برای خود شغلی دست و پا کنند.

ون-کافه۳

البته نباید این نکته را فراموش کرد که یکی دیگر از عوامل رونق این نوع کسب و کارها ارزان قیمت بودن خدمات ارائه شده از سوی آنها است به گونه‌ای که غذایی که عمدتا توسط این ون کافه‌ها به مشتریان عرضه می‌شود ارزان تر از رستوران‌ها است. به عنوان مثال اگر برای خوردن یک همبرگر به رستوران مراجعه کنیم باید مبلغ ۱۵۰هزار تومان پول پرداخت کنیم اما اگر همان غذا را از ون کافه تهیه کنیم، باید ۷۰ هزار تومان پول پرداخت کنیم. پس این عامل در استقبال مردم از غذاهای خیابانی، بی‌تاثیر نیست. البته این نکته را باید در نظر داشت که چنین رستوران هایی مالیات پرداخت نمی‌کنند برای همین است که دستشان برای تعیین نرخ غذایی که ارائه می‌دهند باز است.

اما از ون کافه‌ها که عبور کنیم، غذاهای خیابانی که به صورت گسترده در کنار هم فعالیت می‌کنند، رنگ و بوی دیگری دارد. یکی از قطب‌های غذاهای خیابانی در تهران، خیابان ۳۰تیر است. وارد این خیابان که می‌شوید، بوی غذا شما را دیوانه می‌کند. تعداد بالای غرفه‌ها و همچنین تنوع غذایی در این خیابان شما را به سمت و سوی خود می‌کشاند. حتی اگر میل به غذا هم نداشته باشید، اما باز دلتان می‌خواهد از غذاهای این خیابان استفاده کنید.

غذا-خیابانی۲

محیط زیبا و همچنین سنگ فرش‌های خیابان رنگ و بوی متفاوتی به خیابان ۳۰تیر داده است. در این فصل سرد سال، امکانات گرمایشی به غرفه‌های این خیابان اضافه شده است تا مشتریان در گرما، غذای خود را صرف کنند. همین عامل سبب شده است تا مشتریان این خیابان، بیشتر شوند.

خیابان ۳۰تیر این روزها شب‌های شلوغی را تجربه می‌کند. ده‌ها کافه سیار و دکه غذا فروشی شب‌های این خیابان را روشن نگه می‌دارند. اهالی تهران پاتوق تازه‌ای برای تفریح پیدا کرده‌اند و شلوغی خیابان شب‌ها به قدری زیاد می‌شود که اقدام به مسدود کردن این خیابان می‌کنند. شب هایی شلوغ که شور زندگی در آن جاری است. رستوران‌های این خیابان در شب با جلوه و نورپردازی زیبایی که دارد و همچنین نوای موسیقی شبانه‌ای که شنیده می‌شود از محبوبیت و استقبال بالایی برخوردار است. افراد زیادی را مشاهده می‌کنید که برای تفریح به این مکان آمده‌اند بر روی خیابان‌های سنگ فرش قدم می‌زنند، غذاهای مختلف را امتحان می‌کنند و در کنار یکدیگر لحظات خوبی را رقم می‌زنند.

سی-تیر

تنوع رستوران‌های سیار سی تیر بسیار زیاد است. فرقی نمی‌کند اهل چه سبک غذایی باشید یا در لحظه هوس کدام خوردنی جذاب را کرده باشید. اصلا فرقی نمی‌کند سیر باشید یا گرسنه، کافیست گذرتان به این مسیر بیافتد تا بو و صدای جلز و ولز خوراکی هوش از سر شما ببرند و نا خودگاه خود را در صف سفارش یک غذای خوشمزه ببینید.

این غرفه‌ها، درآمد بسیار بالایی دارند. چرا که اجاره کم‌تری نسبت به رستوران‌های بزرگ می‌دهند و همچنین مصرف آب و برق کم‌تری دارند. برای مثال یکی از غرفه دارهای این خیابان که به فروش کباب ترکی مشغول است درباره درآمد روزانه خود گفت که بستگی دارد چه غذایی و با چه کیفتی ارائه کنید. مردم به دنبال تنوع و همچنین کیفیت هستند و دوست دارند غذای خود را با سبک و روش‌های جدید بخورند. اگر ابتکار باشد و همچنین کیفیت مناسب را تحویل مشتری دهید قطعا از غذاهای شما استقبال خواهند کرد. درآمد خالص این غرفه به صورت روزانه و اندکی متغیر، ۲ میلیون تومان است که با ابتکار در شیوه سرو غذا، بیشتر هم خواهد شد.

جمعیت موجود در این خیابان به اندازه‌ای زیاد است که برای سفارش غذا باید مدتی را در صف منتظر بمانید تا بتوانید غذای خود را سفارش دهید. غذاهای لذیذ و محیط جذاب سبب شده است تا این خیابان تبدیل به قطب غذای تهران شود.

استقبال مردم از غذاهای خیابانی، با مرور زمان بیشتر شده است. ابتکاری که برای بسیاری از شهروندان جذاب بود. در این غرفه‌ها و همچنین ون کافه‌ها، خبری از نرخ بالا نیست. برای همین مورد استقبال قرار گرفته است. البته تمام ون کافه‌ها فقط غذا ارائه نمی‌دهند. بسیاری از این غذاهای خیابانی وجود دارند که قهوه، چایی و... ارائه می‌دهند و البته‌ آش داغ نیز در این فصل سرد به منوی آنها اضافه شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها