|
کدخبر: 99892

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه فخاران مطرح شد:

اشتغال‌آفرینی یک میلیونی به شرط کمی توجه

رئیس اتحادیه فخاران تهران: بارش‌های گسترده امسال باعث شد که بخش زیادی از خشت‌های خامی که در انبارها ذخیره شده بود از بین برود. اکنون آجرپزی‌ها در همه جای دنیا مسقف هستند. برای مسقف‌کردن واحدها فقط به مجوز نیاز داریم نه کمک مالی دولت.

کسب و کار اشتغال‌آفرینی یک میلیونی به شرط کمی توجه

تولید انواع مختلف آجر علاوه بر تامین نیاز داخل می‌تواند ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور به همراه داشته باشد اما این اتفاق هنوز آنطور که باید و شاید رخ نداده است. برای اطلاع از دلایل این بی‌توجهی و نیز آشنایی با آخرین وضعیت کسب و کار در این صنف مهم با رئیس اتحادیه فخاران به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

مرتضی-منبعچی

سهمیه مازوت را بدون کارشناسی قطع کردند

تولید انواع و اقسام آجر، کار اصلی اعضای اتحادیه فخاران است. حدود ۳۰ هزار نفر در کارگاه‌های کوچک و بزرگ آجرپزی کار می‌کردند اما این آمار ظرف چند سال گذشته به حداکثر ۴ هزار نفر کاهش یافته است. مرتضی منبع‌چی، رئیس اتحادیه فخاران تهران ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: «امسال به موجب مصوبه هیات وزیران، سهمیه مازوت را قطع و به بورس، منتقل کردند. کارشناسی لازم انجام نشد که مشخص شود چه کسانی همچنان باید حق استفاده داشته باشند. البته طبقه شنیده‌های من، در دو شهرستان قرار شده است که سهیمه‌ها را دوباره اعطا کنند و گویا این کار انجام هم شده است. متاسفانه معاون استاندار تهران حدود یک ماه قبل به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و مدیر پخش فرآورده‌های نفتی نوشته است ولی به من که رئیس این اتحادیه هستم اطلاع داده نشد که در جلسات مرتبط شرکت داشته باشم و در جریان امور قرار بگیرم. ۱۰ سال بود که سهیمه مازوت داشتیم که از آن برای روانکاری استفاده کنیم. استفاده نکردن از نفت کوره باعث خرد شدن خشت‌ها و تبدیل آنها به ضایعات و بازگشت دوباره به چرخه تولید می‌شود و خسارت سنگینی را به اعضا تحمیل می‌کند. تعطیلی چند ماهه کرونا هم مزید بر علت شد. به خاطر این شرایط سخت تقاضا کردیم که اعضای این صنف در سال ۹۸ از مالیات معاف شوند. چرا در سال جهش تولید یک ماه به نامه‌های نوشته شده جواب ندادند که خطوط تولید، این همه مدت تعطیل باشند؟ سیاست کلی حاکمیت، افزایش و جهش تولید است ولی لایه‌های زیرین چنین دغدغه‌ای ندارند.

بی‌توجهی بیست ساله

رئیس اتحادیه فخاران در ادامه افزود: «بارش‌های گسترده امسال باعث شد که بخش زیادی از خشت‌های خامی که در انبارها ذخیره شده بودند از بین برود و به عنوان مثال از یک‌میلیون خشتی که یک واحد داشته است فقط ۵۰ هزار خشت سالم باقی بماند. بیش از ۲۰ سال است که پیگیر نوسازی انبارها و واحدهای تولیدی هستیم. اکنون آجرپزی‌ها در همه جای دنیا مسقف هستند. به این ترتیب کارگران مجبور نیستند زیر آفتاب یا در سرما کار کنند، محصول تولیدشده آسیب نمی‌بیند و امکان استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات روز فراهم می‌شود. در ارتباط با جزییات مختلف این موضوع بیش از ۱۰ جلد گزارش علمی تهیه کرده‌ایم ولی گوش شنوایی نیست. مکان‌نمایی واحدها باید چگونه باشد؟ کدام یک از تولیدات ما باید به روز شود؟ چگونه می‌توان از فرصت‌هایی که داریم به نحو احسن استفاده کنیم و صادرات خوبی داشته باشیم؟ اگر بتوانیم نیاز کشورهای همسایه به آجر را تامین کنیم چه‌بسا اصلا نیازی به نفت نداشته باشیم. برای مسقف‌کردن واحدها فقط به مجوز نیاز داریم نه کمک مالی دولت. چرا کسی که ۶۰ سال در این بخش زحمت کشیده است باید از چنین حق ابتدایی محروم باشد؟ سال‌هاست که با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف نامه‌نگاری می‌کنیم ولی همچنان فرصت‌سوزی می‌شود و از این فرصت بزرگ غفلت می‌شود».

رئیس اتحادیه فخاران در ادامه افزود: «آجر، بازار بسیار خوبی دارد. قبل از شیوع کرونا، روزانه ۵۴۰ کامیون آجر از اصفهان به عراق می‌رفت. نصف نیاز عراق توسط ایران تامین می‌شد. باید دید کلان داشت. در کشوری مثل چین، تولیدکننده درگیر بروکراسی اخذ مجوز نمی‌شود. به محض آنکه تولیدکننده همت کرد از انواع و اقسام حمایت‌ها و تسهیلات بهره‌مند می‌شود و خود دولتی‌ها پیگیری می‌کنند. بخش آجر می‌تواند باعث اشتغال‌آفرینی یک‌میلیون نفر شود».

نویسنده: شاپور پشابادی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها