|
کدخبر: 99809

گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه حمل‌ونقل سبک شهری

وقتی وانت بعد از ۵۰ سال، کامیونت می‌شود

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل سبک شهری: سال ۸۹ و به دنبال فراخوان پلیس اعلام کردند همه کسانی که در کارت ماشینشان، عنوان کامیونت خورده است مراجعه کنند تا به وانت تغییر یابد. اکنون بالعکس عمل می‌شود یعنی عنوان کامیونت در کارت خریداران نیسان درج می‌شود.

اصناف وقتی وانت بعد از ۵۰ سال، کامیونت می‌شود

اتحادیه حمل‌ونقل شهری و پیک موتوری به لحاظ آمار اعضا، بزرگ‌ترین اتحادیه صنفی کشور به شمار می‌آید بااین‌حال کمتر صنف و رسته‌ای پیدا می‌شود که تا به این حد با مشکل و معضل دست‌وپنجه نرم کند. موضوع به‌ظاهر ساده‌ای مثل نداشتن پوشش بیمه‌ای، آتیه اعضای این صنف را به مخاطره افکنده است. اما این فقط گوشه‌ای از گرفتاری‌های پیک‌های موتوری و رانندگان وانت است. برای اطلاع از وضعیت اعضای این خانواده بزرگ صنفی با رئیس اتحادیه به گفتگو نشستیم. آنچه می‌خوانید بخش دوم این گفتگوست. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

داودمحمدی

کارد به استخوان رسیده است

«اتحادیه حمل‌ونقل سبک شهری و پیک موتوری تهران از مشکلات ۲۰ ساله رنج می‌برد و هیئت‌مدیره جدید که یک سال و نیم قبل مدیریت آن را به عهده گرفته تصمیم دارد برای اعضای صنف، کاری کند. داود محمدی، رئیس اتحادیه حمل‌ونقل سبک شهری ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: «از هر   سازمان و اداره‌ای که مدعی است به این قشر ۴۰ هزار نفره، کمک کرده است می‌خواهیم جزییات کمک و حمایت خود را علناً بیان کند. دقیقاً برای این صنف چه کرده‌اند؟ کارد به استخوان این خانواده چهل‌هزارنفری رسیده است».

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل سبک شهری ضمن انتقاد از عدم‌حمایت جدی از اعضای این اتحادیه گفت: «هیچ حمایتی نشد. بازاریان به‌هرحال می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. پرداخت عوارض دارایی و مالیات آنها به تاخیر انداخته شد، از وام کرونا و خوداشتغالی هم بهره‌مند می‌شوند، در ارتباط با چک‌های برگشتی هم با آنها مساعدت شد اما تکلیف صنف مظلومی مثل پیک موتوری‌ها و رانندگان وانت چه می‌شود؟ حداکثر کاری که برای این بندگان خدا انجام شده دادن لاستیک است که برای آن کار هم به دفعات از آنها امضا گرفته می‌شود. این در حالی است که فقط دو لاستیک به آنها داده می‌شود. خوشبختانه حداقل در این یک مورد تا حدی همکاری شد. لاستیک نیسان موجود نبود که خوشبختانه یکی دو کارگزار معرفی کردند».

وی در تشریح بیشتر این بخش از سخنان خود افزود: «فردی که دفتر حمل‌ونقل دارد سال گذشته ۵۰ میلیون درآمد داشته اما درآمد او امسال به ۳۰ میلیون کاهش یافته است. در این شرایط چرا مقامات اداره مالیات، مودیان را تهدید می‌کنند و انتظار دارند ۱۵ درصد به پرداختی خود اضافه کنند؟ نتیجه این تصمیم‌گیری‌های نادرست کاهش مداوم درآمد خانوارهاست. خانواده‌ها به ناچار خود را با شرایط وفق می‌دهند و مرتب از گزینه‌های سبد تفریحی و رفاهی خود کم می‌کنند.

طوری برخورد می‌شود که انگار وجود نداریم

تصمیم‌گیران باید متوجه باشند که کمبود درآمد باعث شده است که سلامت و استانداردهای بهداشتی جامعه به خطر افتد. اتحادیه باید پاسخگوی حجم عظیم مشکلات این قشر زحمتکش باشد. هیچ‌یک از مدیران و مسئولان نمی‌تواند حتی یک

هفته جواب این‌همه ارباب و رجوع را بدهند. اتحادیه زیربار فشار اقتصادی که متوجه این قشر شده است خرد شده است. نامه‌نگاری و درخواست‌ کمک‌های ما از مدیران هم شنیده نمی‌شود. طوری برخورد می‌شود که انگار اصلاً وجود نداریم. طوری برخورد می‌شود انگار اصلاً ایرانی نیستیم.

صمت اپلیکیشن را به سرانجام برساند

وی در ادامه افزود: در ارتباط با اپلیکیشن و فواید آن زیاد وعده داده شد. گفتند که استفاده از اپلیکیشن حجم کار و سفارش‌ها را به شدت بالا می‌برد. فلان شرکت معروف تحول عظیمی در نحوه ارسال سفارش‌ها به وجود آورد و جای تشکر هم دارد ولی سوال مهم اینجاست که چطور یک شرکت می‌تواند در عرض کمتر از ۵ سال چنین اپلیکیشنی تدارک ببیند، حتی سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کند و کل بازار ایران را در دست بگیرد اما سازمان صمت نمی‌تواند اپلیکیشن مشابهی طراحی کند؟ ارائه سهمیه بنزین را به پیمایش مشروط می‌کنند و برای این کار به اپلیکیشن نیاز است. چه کسی باید این کار را انجام دهد؟ طبیعی است که صمت توان و بنیه مالی انجام این کار را دارد نه اتحادیه. اتحادیه توان پرداخت چند میلیارد برای انجام چنین کاری را ندارد. درخواست من آن است که سازمان صمت تدارک اپلیکیشن را عهده‌دار شود و بعد تمام سازمان‌های تابعه خود در استان‌ها را ملزم به رعایت قانون کند. توانایی اتحادیه در حد طراحی یک سایت است و این کار را هم انجام داده‌ایم تا ظرف چند ماه آینده کسی مجبور به حضور فیزیکی در اتحادیه نباشد. سازمان صمت که مدام پیمایش را از ما می‌خواهد اپلیکیشن را به سرانجام برساند».

وی در ادامه افزود: «جریمه عوارض طرح ترافیک یکی از رانندگان سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. در واقع هر طور حساب کنید بالای ۵۰ درصد جریمه شده است. او هم طرح ترافیک خریده و هم تا به این حد جریمه شده است. به نظر می‌رسد که گوش شنوایی برای شنیدن این حرف‌های حق وجود دارد. بی‌اعتنایی به این صنف باید پایان یابد و برای یک بار هم که شده مشکلات ما را ببینند. لجستیک و حمل‌ونقل یک بخش اساسی در همه کشورهاست».

وقتی وانت کامیونت می‌شود

داود محمدی در ادامه افزود: سال ۸۹ و به دنبال فراخوان پلیس اعلام کردند همه کسانی که در کارت ماشینشان، عنوان کامیونت خورده است مراجعه کنند تا به وانت تغییر یابد. اکنون بالعکس عمل می‌شود یعنی عنوان کامیونت در کارت خریداران نیسان درج می‌شود. این موضوع دردسر بزرگی برای همکاران ایجاد کرده است. پیگیر ماجرا شدیم و به نتیجه جالبی رسیدیم. فلان شرکت خودروسازی چون توان تولید ایربگ ندارد نیسان را در گروه کامیونت قرار می‌دهد تا دیگر نیازی به تعبیه این گزینه نباشد. به‌هرحال همین موضوع ساده باعث می‌شود که اتحادیه فرد، نوع بیمه و عوارض و حتی گواهینامه او عوض شود. ماشینی که قبلا سه تن و ۴۵۰ کیلو گرم، پلاک می‌شده حالا سه تن و ۸۵۰ کیلو پلاک می‌شود. به واسطه این موضوع به ظاهر ساده، قتل غیرعمد فلان راننده قتل عمد حساب شده و شش ماه است که در زندان است. به فرض که ادعای دوستان صحت دارد و موتور ۲۴ زد جدیدی استفاده شده که قدرت بیشتری دارد؛ تکلیف ماشینی که پنجاه سال پیش پلاک شده و الان راننده می‌‌خواهد سند آن را به اسم شخص دیگری کند چیست؟ چرا این قبیل موارد را هم کامیونت حساب می‌کنند؟ مگر می‌شود ماشینی که پنجاه سال وانت بوده ناگهان کامیونت شود؟».

نویسنده: شاپور پشابادی
  • رضا علیزاده ارسالی در

    کاش کسی باشد که به این همه دغدغه و مشکلات رانندگان وانت رسیدگی کند و به حرف شما و دلسوزانی چون محمدی ها گوش کند که هم خدا راضی باشد هم بندگان خدا آقای محمدی تازه شما کل مشکلات مارو بیان نکردی که چه مشکلاتی رو تحمل میکنیم بخدا که کسی نمیدونه چجوری گذران زندگی میکنیم و آنوقت یه عده به ظاهر دلسوز مملکت رو به تاراج میبرن

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام و عرض ادب
    وتبریک پیشاپیش عید سعید فطر
    جناب آقای محمدی مشکلات عدیده ای برای صنف بوجود آورده اند
    منجمله آشوب و اختشاش ایجاد تنش با شهرداری تهران و شوراشهر تهران ووو
    ایشان حتی نمی توانند با هیات مدیره اتحادیه کنار بیاییند و همواره در حال کش و قوس و شکایت و شکایت کشی به جهت تک روی و خودرای بودن با ایشان دارند که کلیه اینها مکتوب توسط هیات مدیره به سلزمان صمت و اتاق اصناف داده شده است
    ایشان باید دست از شعارهایه پوپولیستی و عوام فریبانه برداشته و ابتدا مشکلات خود با هیات مدیره شان را حل کند سپس شعار و سخنرانی کند
    تا کی ایشان می خواهند مسبب آشوب و اختشاش باشند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها