|
کدخبر: 99293

گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه سنگ‌بر تهران:

تاسیس سنگ‌بری چقدر سرمایه لازم دارد؟

رئیس اتحادیه سنگ‌بر و سنگ‌تراش تهران: تنها راه نجات همه صنایع، صادرات است. وقتی چین یا ترکیه می‌تواند سنگ خود را در اینجا بفروشد چرا ما نتوانیم صادرات داشته باشیم؟ چرا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یا کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین یا حتی خود آمریکا نباید مشتری سنگ ما باشند؟

شهر خبر تاسیس سنگ‌بری چقدر سرمایه لازم دارد؟

معیشت تعداد زیادی از خانوارها به واسطه کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک و بزرگ سنگ‌بری و سنگ‌تراشی که در گوشه و کنار کشور فعالیت می‌کنند تامین می‌شود. اهالی این صنف در چه شرایطی به سر می‌برند؟ برای یافتن پاسخ این سوال با رئیس اتحادیه سنگ‌بر و سنگ‌تراش تهران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

ملکزاده

تهران، خالی از سنگ‌بری

مهدی ملک‌زاده، رئیس اتحادیه سنگ‌بر و سنگ‌تراش تهران اظهار داشت: «وضعیت صنف ما به وضعیت ساخت‌وساز بستگی دارد و برای درک شرایط کنونی صنف، کافی است به تعداد جوازهای ساخت‌وسازی که توسط شهرداری صادر می‌شود نگاهی بیندازید. تعداد جوازها به شدت کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر همه سنگ‌بری‌های تهران به سنگ‌فروشی تبدیل شده‌اند. سنگ‌بری‌ها در شهرستان‌ها متمرکز شده‌اند».

سنگ هم به عاقبت نفت دچار شد

همواره گفته شده است که باید به خام‌فروشی موادی مثل سنگ خاتمه داد اما همچنان ادامه دارد. رئیس اتحادیه سنگ‌بر و سنگ‌ترش تهران ضمن بیان این مطلب افزود: «کشوری مثل چین سنگ ما را بعد از تبدیل و فناوری دوباره به خود ما می‌فروشد. این به معنای شکست است. سنگ هم مثل نفت شده است؛ نفت ما را می‌خرند و بعد از تبدیل در صنایع پتروشیمی دوباره به خود ما می‌فروشند».

حداقل ۱۰ میلیارد سرمایه نیاز است

وی در ارتباط با فرازوفرود این صنف در سال‌های اخیر گفت: «تولید در زمان آقای احمدی‌نژاد مقداری افزایش یافت چون ساخت‌وساز رونق گرفته بود. به همین دلیل بسیاری از افراد به تولید رو آوردند. ارزانی نسبی دلار هم به‌نوبه خود باعث شده بود که امکان کار وجود داشته باشد. الان بسیاری از آنها نمی‌دانند چه کنند! سرمایه آنها عملاً خوابیده است. اگر پول خود را در بانک می‌گذاشتند چه‌بسا ضرر نمی‌کردند. تاسیس و راه‌اندازی کوچک‌ترین کارخانه ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد».

ملک‌زاده در ادامه افزود: «سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ‌بری و سنگ‌تراشی حداقل در شرایط کنونی، به‌هیچ‌عنوان مقرون‌به‌صرفه نیست و توصیه نمی‌شود. تنها راه نجات همه صنایع صادرات است. وقتی چین یا ترکیه می‌تواند سنگ خود را در اینجا بفروشد چرا ما نتوانیم صادرات داشته باشیم؟ چرا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یا کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین یا خود آمریکا نباید مشتری سنگ ما نباشند؟».

صادرات عیب‌ها را می‌پوشاند

 وی افزود: «پتانسیل کشور ما در زمینه سنگ همانند حوزه‌های دیر بسیار بالاست اما تحریم و دشمنی‌ها باعث می‌شود نتوان آن‌طور که بایدوشاید کار کرد. حوزه‌هایی مثل سنگ، کاشی، سرامیک و مصالح ساختمانی جای کار زیادی دارند و بهترین راه پیشرفت و رونق کسب‌وکار هم صادرات است. صادرات هم معایب ما را می‌پوشاند و هم ما را به روز می‌کند. تقریباً اکنون به روز نیستیم چون از خواست مشتریان و بازارهای خارجی آگاه نیستیم. اطلاع از خواسته‌های آنها موضوع بسیار مهمی است».

رئیس اتحادیه سنگ‌بر و سنگ‌تراش تهران اظهار داشت: «همه واحدها فعال هستند اما با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند. کارخانه‌ای که در حالت ایده‌آل باید روزانه تا ۵۰۰ متر تولید داشته باشد با ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر فعالیت می‌کنند».

ظرف چند سال گذشته سه وزیر، سکان‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده‌اند. رئیس اتحادیه سنگ‌بر و سنگ‌تراش تهران ضمن اشاره به این موضوع گفت: «وزرا کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند چون محاصره هستیم و در شرایط جنگ سرد به سر می‌بریم. بدون شک همه وزرا می‌خواهند کار موثری انجام دهند اما نمی‌توانند در صادرات را باز کنند. حتی فروش نفت هم دشوار شده است».

به صنوف دیگر کمک شود

وی در ادامه گفت: «همکاران ما در این صنف کم‌وبیش به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما صنوفی مثل تالارداران، رستوران‌ها و ... به واسطه کرونا واقعاً نابود شدند. بهتر است به این نوع اصناف کم شود. تنها خواست ما آن است که دولت به وعده‌های خود عمل کند. ۴۰ سال ملت فدا شدند یک سال هم دولت خود را فدای مردم کنند. دولت در این ۴۰ سال باید آنقدر اندوخته باشد که از عهده تامین مخارج یک سال برآید ولی متاسفانه چنین نشده است. ای‌کاش دولتمردان دلسوز بودند».

نویسنده: شاپور پشابادی
  • مهران مداحی ارسالی در

    خداراشکرکه نمیتونی صادرات کنید ......وال ا مابایدازایران میرفتیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها