|
کدخبر: 98312

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس انجمن ارگانیک ایران مطرح شد:

سرمایه‌گذاری دوسر برد در محصولات ارگانیک

رئیس انجمن ارگانیک ایران: شاید نتوانیم در زمینه محصولاتی که با کود و سم شیمایی تولید می‌شود با کشورهای دیگر رقابت کنیم اما بازار محصولات ارگانیک یک فرصت ارزشمند است. هرسال حدود ۲۵ درصد به متقاضیان محصولات ارگانیک در امریکا و اروپا و کشورهای پیشرفته افزوده می‌شود. از طرف دیگر هزینه پیشگیری بسیار کمتر از درمان است.

گسترش‌نیوز : کرونا و سقوط تاریخی و کم‌سابقه بهای نفت درس بزرگی برای همه اقتصادهای تک‌محصولی و وابسته به نفت به همراه داشت: درآمد نفتی قابل‌اعتماد نیست. شاید وقت آن رسیده که کشورهایی مثل ایران در عمل به‌سوی اقتصاد غیرنفتی حرکت کنند. چگونه؟ به اعتقاد رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی و رئیس انجمن ارگانیک ایران، کشاورزی شکوفا و صادرات‌محور به ویژه در بخش کشاورزی ارگانیک می‌تواند یکی از بهترین راهکارها باشد. نظر به طولانی بودن این مصاحبه آن را به دو قسمت تقسیم کردیم. آنچه می‌خوانید بخش اول آن است.

norani12.jpg

درآمد ۱۱۰ میلیاردی هلندی‌ها

کشورهایی مثل ژاپن و آلمان نفت ندارند اما صنایع قدرتمندی ایجاد کرده‌اند اما بعضی دیگر به کشاورزی اهتمام ویژه داشته‌اند. سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی و نیز رئیس انجمن ارگانیک ایران ضمن بیان این موضوع گفت: کشوری مثل هلند در حوزه کشاورزی توانمند است. طبق آمار صادرات محصولات کشاورزی هلند چیزی حدود ۱۱۰ میلیارد دلار است. این در حالی است که مساحت هلند به‌اندازه سه استان شمالی ماست. هلندی‌ها سالانه حدود ۱۱ میلیارد ادوات باغبانی می‌فروشند. کشور پهناور ایران ظرفیت‌های زیادی دارد، از ۱۱ اقلیم متفاوت جهان ۱۰ مورد آن در ایران یافت می‌شود، ۳۰۰ روز آفتاب مستمر دارد، از موقعیت استراتژیکی برخوردار است ولی از این ظرفیت‌ها استفاده بهینه نشده است. از ۱۶ میلیون هکتار سطح زیرکشت ۱۲۰ میلیون تن تولید داریم. این به آن معناست که میزان تولید نسبت به واحد سطح بسیار پایین است. با اقتصاد مبتنی بر کشاورزی می‌توان اقتصاد کشور را پویا کرد.

رضا نورانی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «یکی از موضوعاتی که همواره روی آن تاکید داشته‌ایم خرید تضمینی است. نرخ ارز را خودشان تعیین می‌کند و با استناد به آن نرخ مدعی می‌شوند که کالای ایرانی گران است. به‌عنوان یک مثال فرضی، اگر قیمت گندم ۲۰ سنت باشد آن را در دلار ۴۲۰۰ تومانی ضرب می‌کنند، این در حالی است که اگر در نرخ نیمایی یا نرخ آزاد ضرب شود عدد کاملاً متفاوتی به‌دست می‌آید. به‌هرحال طرف مقابل از ما ارز می‌گیرد و به این محاسبات کاری ندارد».

وی افزود: «حرف ما آن است که اگر دنبال خودکفایی هستیم باید امنیت غذایی را جدی بگیریم و از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم. شیوع کرونا بار دیگر اهمیت کشاورزی را نشان داد. خیلی از کشورهای مدعی در زمینه کشاورزی با مشکل روبه‌رو شدند ولی کشور ما از این بحران به سلامت عبور کرد. یکی از نخستین حوزه‌هایی که در بحث تحریم روی آن دست گذاشتند همین عرصه بود».

پیشگیری ارزان‌تر از درمان

رئیس انجمن ارگانیک ایران در ارتباط با اهمیت بخش دیگری از محصولات کشاورزی یعنی محصولات ارگانیک گفت: محصولات ارگانیک جز محصولات سلامت‌محور هستند بنابراین هزینه تولید آنها بسیار بالاست. به خصوص هزینه نهاده‌های مجاز در کشاورزی ارگانیک بسیار بالاست. بالا بودن هزینه تولید خواهی‌نخواهی به معنای گرانی قیمت محصولات خواهد بود. در انجمن ارگانیک یک ضرب‌المثل داریم که می‌گوید هزینه پیشگیری کمتر از درمان است. در ارتباط با موضوع کرونا همه پزشکان یادآور شدند که با مصرف محصولات سالم و ارگانیک، می‌توان توان جسمی و قدرت سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد. به لحاظ اقتصادی هم هر کیلو پسته ارگانیک به قیمت یک دلار و سی سنت تا یک دلار و ۶۰ سنت فروش می‌رود. عسل هم همین اهمیت را دارد. بنابراین محصولات ارگانیک به‌طور مستقیم و غیرمستقیم اهمیت اقتصادی بالایی دارند. باید به این واقعیت توجه داشت و از خود پرسید چگونه می‌توان با تکیه بر این ظرفیت، اشتغال کرد؟ درآمد سرانه را بالا برد؟ امنیت غذایی را ارتقا دهد و چگونه می‌توان تعداد تخت‌ّهای بیمارستان‌ها را کاهش داد؟ این مواد جز اهداف انجمن هستند».

بی‌بهره از یارانه

رئیس انجمن ارگانیک ایران در تشریح یکی از مشکلات این بخش از کشاورزی کشور گفت: «به تولیدکنندگان این بخش هیچ یارانه‌ای اختصاص داده نشده است. این در حالی است که سموم کشاورزی علی‌رغم‌ عوارض زیادی که دارند یارانه‌ای هستند. خطر سموم شیمایی پرخطر برای سلامتی مردم بسیار زیاد شده است. حداقل کاری که می‌توانستند انجام دهند این بود که بخشی از این یارانه را به سموم بایو اختصاص دهند تا هزینه تولید و قیمت نهایی کمتر شود و مردم به مصرف این اقلام تشویق شوند. اگر واقعاً دنبال تشویق محصولات سلامت‌محور هستیم تولیدکنندگان ارگانیک باید دست‌کم از بخشی از مشوق‌هایی که برای بخش‌های دیگر کشاورزی در نظر گرفته شده است بهره‌مند شوند. متاسفانه بعضی از مسئولان محصولات ارگانیک را لوکس می‌دانند. افزایش صادرات محصولات ارگانیک ارزش‌افزوده زیادی را نصیب کشور خواهد کرد. شاید نتوانیم در زمینه محصولاتی که با کود و سم شیمایی تولید می‌شود با کشورهای دیگر رقابت کنیم اما بازار محصولات ارگانیک یک فرصت ارزشمند است. کافی است به این واقعیت توجه داشته باشیم که هرسال حدود ۲۵ درصد به متقاضیان محصولات ارگانیک در امریکا و اروپا و کشورهای پیشرفته افزوده می‌شود. مردم علاقه‌مند شده‌اند. حوزه مهم دیگر گیاهان دارویی است. مردم به گیاهان دارویی هم علاقه‌مند شده‌اند. گیاهان دارویی هم اگر ارگانیک باشند موثرتر خواهند بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها