|
کدخبر: 301262

اصول طراحی دکوراسیون اداری برای محیط کاری

اصول طراحی دکوراسیون اداری برای محیط کاری کمکتان می‌کنند تا دفتر و محیط اداره ‌تان را به‌شیوه‌ای مناسب طراحی کنید. این اصول و قواعد نتیجه بررسی‌های مداوم طراح‌های حرفه‌ای هستند که بیشترین بازدهی و بهره‌وری را برای محیط کاری‌تان به‌ارمغان می‌آورند.

در طراحی دکوراسیون اداری باید به چه نکته‌هایی توجه کنیم؟ این سوال را می‌توانید با مطالعه این مقاله یا مشورت با یک طراح حرفه‌ای پاسخ دهید. نکته‌هایی زیادی هستند که با در نظر گرفتنشان، محیط اداره‌تان شیک، خاص و مدرن می‌شود.

دکوراسیون

بررسی اصول طراحی دکوراسیون اداری برای محیط کاری

در ادامه برخی از اصول طراحی دکوراسیون اداری برای محیط کاری را بررسی می‌کنیم. این اصول توسط حرفه‌ای‌ترین طراح‌ها تایید می‌شوند و تاثیر زیادی روی زیباسازی محل کارتان دارند.

انتخاب رنگ در طراحی اداره

برای رنگ‌کاری محیط اداره‌تان فقط از یک رنگ استفاده نکنید؛ شما باید چندین طیف رنگی مختلف را برای اداره در نظر بگیرید تا محیط کسل‌کننده نشود. مثلا بسیاری از افراد محیط کاری‌شان را فقط با رنگ سفید تکمیل می‌کنند که این کار اشتباه است؛ سفید بعد از مدتی احساس کسلی و خستگی‌تان را بیشتر می‌کند و روی راندمان کاری‌تان تاثیر منفی می‌گذارد.

در ادامه برخی از مهمترین اصول و مولفه‌های مهم دیگر در انتخاب رنگ برای محیط اداری را لیست می‌کنیم:

  • طرح و رنگ لوگو و نماد تجاری‌تان را در رنگ‌کاری محیط اداره در نظر بگیرید.
  • رنگ‌های شاد تاثیر بهتری روی خلق‌و‌خوی کارکنان می‌گذارند؛ تاجای‌ممکن در طراحی دکوراسیون اداری از رنگ‌های تیره استفاده نکنید.
  • رنگ‌ها را بر اساس حوزه فعالیتتان انتخاب کنید. مثلا وکلا نباید از رنگ‌های جیغ و شاد در محیط کاری‌شان استفاده کنید، بهترین گزینه برای محیط کاری این افراد رنگ‌های خنثی هستند.
  • از ترکیب رنگ‌های مکمل برای طراحی دکوراسیون استفاده کنید؛ مثلا ترکیب سفید با سبز، زرد با آبی، زرد با قرمز، مشکی با قرمز و ... هارمونی جذاب و جالبی در محیط به‌وجود می‌آورند.
  • روانشناسی رنگ‌ها و تاثیر آنها در خلق‌و‌خوی افراد را نادیده نگیرد. مثلا رنگ زرد الهام‌بخش و سرگرم‎کننده، رنگ سبز کاهش‌دهنده اضطراب و رنگ قرمز افزایش‌دهنده اشتها و شادی است.

انتخاب مبلمان در طراحی محیط اداره

مبلمان نیز یکی از مهمترین فاکتورها و مولفه‌های تاثیرگذار در طراحی دکوراسیون اداره هستند. انواع مختلفی از مبلمان مثل مبل‌های چسترفیلد، قطعه‌ای، کبریل، تاکسیدو، میان‌سده و ... وجود دارند که با ظاهر متفاوت و طراحی منحصربه‌فردشان به‌محیط اداره جذابیت ویژه‌ای می‌بخشند.

طراح ها و راهنمای خرید مبلمان اداری برای فضای اداری توصیه می کنند در انتخاب مبلمان بیشتر باید به‌کیفیت توجه کنید. مبل‌ها باید ارگومونیک باشند و حین استفاده به گردن، زانوها و کمرتان فشاری وارد نکنند.

مبلمان اداری معمولا پراستفاده‌ترین نوع مبل‌ها هستند و در طی روز بارها کارمندان و مشتری‌ها از آنها استفاده می‌کنند؛ بنابراین باید مقاومت زیادی داشته باشند و کیفیتشان را از دست ندهند. برای همین مبل‌هایی را انتخاب کنید که از چوب مقاوم، پارچه مستحکم، الیاف و متریال باکیفیت ساخته شده‌اند.

دکوراسیون۱

گیاهان در طراحی داخلی اداری

گیاهان یکی از مهمترین عناصر تزئینی در محیط کار هستند که اضطراب، کسالت و خستگی را از بین می‌برند و باعث افزایش خلاقیت در کارمندان می‌شوند. در واقع انواع پوشش گیاهی می‌توانند تا 15 درصد راندمان و بهره‌وری کارمندان را افزایش دهند و انرژی آنها را بالا ببرند.

انواع گل و گیاه از لحاظ روانشناختی نه‌تنها باعث مسئولیت‌پذیری بیشتر کارکنان می‌شوند، بلکه حس رقابتی سالمی نیز بین آنها به‌وجود می‌آورند که رشد و پیشرفت کسب‌و‌کارتان را در پی دارد.

انواع گل و گیاه در تصفیه هوا نیز بسیار تاثیرگذارند؛ پوش گیاهی تا 87 درصد از آلودگی‌های هوا و محیط را از بین می‌برد و هوایی سالم و پاکیزه را برایتان به‌ارمغان می‌آورد. گیاهان حتی جاذب صدا هستند، بنابراین آلودگی‌های صوتی را نیز از بین خواهند برد.

پارتیشن بندی در دکوراسیون اداری

در دنیای امروزی که بیشتر مدیران ترجیح می‌دهند محیط اداره‌شان را به‌سبک امروزی و مدرن طراحی کنند، پارتیشن‌های اداری جای دیوارهای بتنی را گرفته‌اند. پارتیشن‌ها از جنس‌های مختلف مثل شیشه، چوب، آلومینیوم و ... تولید می‌شوند و قابلیت تقسیم‌بندی فضا به‌بهترین حالت را دارند.

دیواره‌های اداری در 2 نوع ثابت و قابل‌حمل تولید می‌شوند. اگر ساختمان اداره تحت مالکیت خودتان است، می‌توانید پارتیشن‌های ثابت را بخرید، درغیراین‌صورت پیشنهاد می‌کنیم دیواره‌های قابل‌حمل را برای جداسازی بخش‌های مختلف اداره انتخاب کنید.

تعداد پارتیشن‌های موردنیاز و نوع و مدل این دیواره‌ها کاملا به‌محیط کاری‌تان و متراژ آن بستگی دارد. مثلا هر چه محیط بزرگتر باشد و نیاز بیشتری به تقسیم‌بندی فضا داشته باشید، دیوارهای بیشتری نیاز خواهید داشت.

کفپوش اداره

کفپوش‌ها تاثیر زیادی در دکوراسیون اداره‌تان دارند، بنابراین آنها را با دقت انتخاب کنید. خرید کفپوش مناسب برای طراحی دکوراسیون اداری راه‌رفتن در محیط اداره را برایتان راحت‌تر می‌کنند و تاثیر زیادی روی بهره‌وری بیشتر کارمندان دارند.

دکوراسیون۱۲

طراحی فضای استراحت

در محیط اداره فضایی را برای استراحت کارکنان در نظر بگیرید. بیشتر اصول و قواعد خشک و سخت طراحی دکوراسیون اداری، به گونه‌ای است که باید طراحی فضای استراحت نادیده گرفته شوند. اما شما باید دکوراسیون این محیط را به‌سبکی طراحی کنید که باعث افزایش آرامش کارکنانتان ‌شود.

فضایی را برای استراحت کارکنان در محیط اداره در نظر بگیرید که نورپردازی طبیعی و ابعاد مناسبی دارد. برای این فضا از انواع گل و گیاه، مبلمان راحتی، تلویزیون، بازی‌های رومیزی، کنسول‌های بازی و ... استفاده کنید. در واقع محیط استراحت باید کاملا سرگرم‌کننده باشد تا انرژی و اشتیاق کارکنان را حفظ کند.

نظم در طراحی دکوراسیون اداری

در محیط اداره از کمدهای و قفسه‌های مناسب که کشوهای زیادی دارند استفاده کنید. با این کار تمام پرونده‌ها و پوشه‌های اضافه از روی میزها جمع می‌شود و محیط نظم بیشتری خواهد داشت.

به‌جای ترکیب چندین رنگ متضاد با یکدیگر، از ترکیب 2 یا 3 رنگ مکمل استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های زیاد محیط کار را شلوغ و نامنظم نشان می‌دهد.

اگر محیط کاری‌تان کوچک است، در طراحی آنجا از رنگ سفید استفاده کنید تا فضا بزرگتر و منظم‌تر جلوه کند. استفاده از چند طیف رنگ مختلف در محیط‌های کوچک باعث نامنظم به‌نظررسیدن آنجا می‌شود.

ابعاد میزها، تعداد مبلمان و انواع صندلی اداری و ... نیز باید بر اساس ابعاد محیط انتخاب شود. مثلا نباید از مبلمان و میزهای بزرگ در محیط‌های کوچک استفاده کنید.

طراحی دکوراسیون اداری، ساده یا سخت؟

در این مطلب اصول طراحی دکوراسیون اداری برای محیط اداری را بیان کردیم. هر چند این اصول ساده به‌نظر می‌رسند، اما طراحی و پیاده‌سازی‌شان در محیط اداره کاری سخت و مشکل است. در واقع کوچکترین بی‌دقتی زیبایی دکوراسیون محیط کارتان را از بین می‌برد و نتیجه دلخواه‌تان را در پی نخواهد داشت.

بنابراین قبل از طراحی دکوراسیون اداری باید تمام نکته‌ها و اصول را مد نظر قرار دهید. شما باید از قبل دکوراسیون مورد نظر را در ذهنتان تداعی کنید و در این زمینه از یک کارشناس حرفه‌ای نیز کمک بگیرید تا احتمال بروز اشتباه را به‌حداقل برساند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها