|
کدخبر: 100780 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش مطرح شد:

اگر می‌‌خواهید کارگاه تراشکاری دایر کنید بخوانید

رئیس اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش تهران: قیمت ماشین‌آلات و ابزار، سرسام‌آور است برای خرید دو ابزار ساده و اجاره یک واحد تولیدی حداقل به یک میلیارد سرمایه نیاز است.

کسب و کار اگر می‌‌خواهید کارگاه تراشکاری دایر کنید بخوانید

تولیدکنندگان و فعالان حوزه ماشین‌سازی و فلزتراشی در چه شرایط به سر می‌برند؟ وضعیت تولید و کسب‌وکار چگونه است؟ برای اطلاع از موانع و مشکلات این خانواده گسترده و نیز  آشنایی با فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن با رئیس اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش تهران به گفتگو نشستیم. نظر به طولانی بودن این گفتگو آن را در دو نوبت منتشر می‌کنیم. آنچه می‌خوانید بخش دوم این مصاحبه است. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

نوزانی

عزت‌الله نوازنی اظهار داشت: «خواهش من از مدیران و مسئولان آن است که وعده غیرواقعی ندهند. وقتی گفته می‌شود جلوی واردات گرفته می‌شود من تولیدکننده خدا را شکر می‌کنم و آسوده‌خاطر می‌شوم ولی باز می‌بینم که واردات و قاچاق همچنان ادامه دارد. این حجم از قاچاق که توسط کوله‌بر وارد نمی‌شود. تصمیم‌ها باید ثبات داشته باشد. بنده در مقام رئیس اتحادیه وقتی قولی می‌دهم سعی می‌کنم حداقل یک سال به حرف خود پایبند بمانم. باید دید بازار سیاه چگونه ایجاد می‌شود؟ مگر یک فرد عادی می‌تواند برای خرید ۱۰۰ دستگاه خودرو اقدام کند؟ این در حالی است که کاربر ماشین ایرانی، اقشار زحمت‌کشی مثل کارگران هستند. چرا یک کارگر باید به جای ۴۰ میلیون، ۸۰ میلیون صرف خرید ماشین کند؟ آیا واقعاً نمی‌توان این دست‌ها را قطع کرد؟ نباید این‌گونه باشد. کسی که مدیر مثلا یک واحد تولیدی است باید مراقبت کند و متخلفین را شناسایی کند. متاسفانه چنین نشده است».

صدای تولید، ملودی عشق

وی در ادامه افزود: «تولیدکنندگان عاشق وطن خود هستند. کسی که سرمایه خود را وقف تولید می‌کند و خود را با بیمه، دارایی، شهرداری و انواع و اقسام مشکلات تولید درگیر می‌کند عاشق کار است. او وقتی سرمایه خود را تبدیل به ریال می‌کند و با سود ۲۱ درصدی، وام می‌گیرد قطعاً عاشق تولید است وگرنه خود را به دردسر نمی‌اندازد. صدای دستگاه‌ها برای من ملودی عشق است. لذت ما در کار کردن است؛ بگذارید کار کنیم. حمایت کنید که کار کنیم و برای فرزندان مملکت اشتغال ایجاد کنیم».

سود بانکی نامتعارف است

رئیس اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش در ادامه گفت: «درصد بالای سود بانکی زیانبار و ضدتولید است. سرمایه اگر در بانک‌ها نخوابد در صنعت و ساخت‌وساز، سرمایه‌گذاری می‌شود و رونق اقتصادی می‌آفریند. سود بانکی باید منطقی و اصولی باشد. به اعتقاد من سود بانکی زیاده از حد و نامتعارف، خیانت در حق صنعت مملکت است. در طول جنگ نابرابر تحمیلی آن‌همه جان‌فشانی و فداکاری شد که تولید کشور متوقف نشود. پاداش آن‌همه ایثار و ازخودگذشتگی آن نبود که صنعت کشورمان به چنین وضعیتی گرفتار شود. بخشی از جنگ را همین تولیدکنندگان اداره کردند. اکنون ما نیازمند حمایت دولتمردان شده‌ایم».

حداقل سرمایه لازم، یک میلیارد

عزت‌الله نوازنی در پاسخ به این سوال که آیا ورود و سرمایه‌گذاری در این حوزه را توصیه می‌کنید؟ گفت: قیمت ماشین‌آلات و ابزار به حدی سرسام‌آور است که سرمایه‌گذاری برای جوانان مقدور نیست. برای خرید دو ابزار ساده و اجاره یک واحد تولیدی حداقل به یک میلیارد سرمایه نیاز است. ماشین‌ابزارهای ما و همکاران به ۵۰ سال قبل تعلق دارد. در حال حاضر ارزان‌ترین ماشین‌آلات دست‌دومی که از اروپا وارد می‌شود نیم میلیارد تومان قیمت دارد. جوانان زمانی می‌توانند به این کسب‌وکار وارد شوند که بانک صنعت و معدن همکاری و حمایت کند و وام کم‌بهره اختصاص دهد. در هفت هشت سال گذشته شاهد رکود کاری و تلاطم قیمت‌ها بوده‌ایم بنابراین حجم کار شده است. این اواخر وعده داده شد که جلوی واردات گرفته شود و حمایت شود  بنابراین سازندگان علاقه‌مند شدند و کار، اندکی رونق گرفت. اگر این وضعیت ادامه یابد می‌‌توان امیدوار بود.

رسوب پول قراردادها

یکی از مشتریان اصلی واحدهای ماشین‌سازی و فلزتراشی صنایع خودروسازی هستند. آیا مالکان کارگاه‌ها از کم و کیف قراردادهایی که منعقد می‌شود راضی هستند؟ عزت‌الله نوازنی در پاسخ این سوال گفت: «پول قراردادهای همکاران با صنایع خودروسازی معمولاً مدت‌ها نگه داشته می‌شود. این در حالی است که قیمت مواد اولیه مدام تغییر می‌کند. همیشه نگران این خطر هستیم. تولیدکننده این خطر بزرگ را به جان می‌خرد اما خریدار یک سال بعد، دستمزد توافق شده را پرداخت می‌کند. به‌این‌ترتیب ارزش سرمایه کاهش می‌یابد. اداره دارایی هم انتظار دارد ۹ درصد قرارداد را دریافت کند و برایش مهم نیست که تولیدکننده یک سال دیگر پول خود را دریافت می‌کند. قراردادهای منعقده با سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی معمولاً همین‌گونه هستند. اخیراً به همکاران پیشنهاد کرده‌ایم که قبل از عقد قرارداد به اتحادیه مراجعه کنند و مشاوره دریافت کنند. اتحادیه کارگاه و کلاس‌های آموزشی هم دارد ولی استقبال کمتر شده است».

روش‌های محاسبه مالیات را ساده کنید

وی افزود: سازمان‌های مرتبط از صمت، خانه صنعت و معدن گرفته تا اداره دارایی ما را دوست و یاور خود بدانند. به رفاقت دوطرفه نیاز است. کنار ما بایستند. ما هم معتقد هستیم که برای عمرانی و آبادانی کشور باید مالیات قانونی خود را پرداخت اما من تولیدکننده اگر تولید و فروش داشته باشم می‌توانم مالیات بدهم. دریافت مالیات باید به طرز صحیح انجام شود و روش پرداخت آن هم ساده باشد. بیشتر اعضای صنف ما توان محاسبات پیچیده مالیاتی را ندارند. چه خوب است که روش‌ها را تا جایی که می‌شود آسان و قابل‌فهم کرد. اگر به صنعت و تولیدکننده توجه شود از درآمد نفت بی‌نیاز می‌شویم».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها