|
کدخبر: 100208

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش مطرح شد:

صنعت ایران در انتظار لطف بزرگ

رئیس اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش تهران: خواسته اول ما این است که جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود. وقتی قیمت فلان کالای چینی، خیلی کم باشد تولیدکننده داخلی توان رقابت نخواهد داشت.

کسب و کار صنعت ایران در انتظار لطف بزرگ

تولیدکنندگان و فعالان حوزه ماشین‌سازی و فلزتراشی در چه شرایط به سر می‌برند؟ وضعیت تولید و کسب‌وکار چگونه است؟ برای اطلاع از موانع و مشکلات این خانواده گسترده و نیز  آشنایی با فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن با رئیس اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش تهران به گفتگو نشستیم. نظر به طولانی بودن این گفتگو آن را در دو نوبت منتشر می‌کنیم. آنچه می‌خوانید بخش اول این مصاحبه است. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

نوزانی

وامی که ناچیز است

یکی از مساعدت‌های دولت برای حمایت از اصناف در دوره کرونا، ارائه وام است. عزت‌الله نوازنی رئیس اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش دراین‌باره اظهار داشت: «نمی‌توان گفت به‌اندازه صنوفی مثل تالارداران یا تولیدکنندگان لباس آسیب دیده‌ایم اما آسیب‌دیدگی ما هم کم نیست. وام و حمایت ۱۲ میلیونی (در ازا هر کارگر) برای کارگاه‌های صنعتی ناچیز است. هزینه خرید یک تن فولاد ۲۵ میلیون تومان است. اما موضوع مهم‌تر کم‌وکیف اعطای این وام است. وام اختصاص داده شده، سود ۱۲ درصدی دارد بنابراین حمایت به حساب نمی‌آید. نمی‌خواهم بگویم دولتمردان کم‌کاری کرده‌اند ولی کم‌مهری شده است. دولت، محدودیت‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد و ما هم انتظار نداریم وام بلاعوض اعطا کند ولی وام باید بدون بهره باشد. کارگاه‌ها، درست در دوره پایان سال که هزینه‌ها چند برابر می‌شود تعطیل شده بودند. از طرف دیگر این وام شامل همه صنوف نمی‌شود علاوه بر آن برای دریافت آن باید از هفت‌‌خوان رستم گذشت».

حمایت انجام‌شده درخور صنعت نیست

در حال حاضر هیچ‌یک از رسته‌های اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش، وام کمکی برای عبور از کرونا را دریافت نکرده‌اند. رئیس اتحادیه ضمن بیان این مطلب گفت: «دو روز قبل اعلام شد که افراد را معرفی کنیم تا در سامانه ثبت‌نام کنند که در صورت تائید، مدارک خود را تحویل دهند. حمایت انجام‌شده با موقعیت و اهمیت صنعت متناسب نیست. همه ی کشورها اشتباهات خاص خود را دارند اما تعدادی از آنها حمایت‌های بسیار خوبی از صنایع خود به عمل آورده‌اند. در بعضی آنها به مجرد آنکه کسی کارگاهی ایجاد می‌کند و زمینه اشتغال چند نفر را فراهم می‌آورد تسهیلات بسیاری به آنها اختصاص می‌یابد. در بعضی موارد یارانه زیادی به مواد اولیه کارگاه‌ها و واحدها داده می‌شود. برای خود من سوال بود که این حجم بزرگ یارانه چطور تامین می‌شود؟ پاسخ اینجاست که کالای آن واحد تولیدی، به دنیا صادر می‌شود. دلاری که به واسطه فروش کالاها وارد آن کشورها می‌شود کمک بزرگی برای آن خواهد بود».

اکنون نوبت حمایت دولتمردان است

عزت‌الله نوازنی در ادامه گفت: نام‌گذاری زیبای سال به نام جهش تولید واقعاً امیدوارکننده و نشاط‌‌آور است. «مقام معظم رهبری از اهمیت تولید به‌خوبی آگاه‌ هستند. مدیران باید به فکر عملیاتی کردن این نام‌گذاری باشند. آیا با وام ۱۲ میلیونی می‌توان جهش تولید را محقق کرد؟ ادارات و سازمان‌هایی مثل مالیات و تامین اجتماعی، مساعدت لازم را ندارند. اصناف سال‌هاست وظیفه قانونی خود یعنی پرداخت مالیات را به خوبی انجام داده‌اند. در ۴۰ سال گذشته سالانه ۱۵ تا ۲۵ درصد (در بعضی موارد حتی ۷۰ درصد) به عوارض ومالیات افزوده شده است. این امکان، قبلاً وجود داشت و ما هم وظیفه خود را انجام دادیم. اکنون با دشمنی به نام کرونا مواجه شده‌ایم و کسب‌وکارمان آسیب دیده است. دولتی‌ها و مجلسی‌ها عزیز، اکنون نیازمند کمک و حمایت شما هستیم. حالا وقت آن است که اداره دارایی این شرایط خاص را در نظر بگیرد و به‌عنوان‌مثال ۶ ماه از اصناف، پولی نگیرد».

ضعف‌ها را اعلام کنند

رئیس اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش تهران در ادامه افزود: «سازمان تامین اجتماعی اگر ضعفی در گزارشات ببیند فوراً به خود فرد کارفرما گزارش نمی‌کند که اصلاح کند. ضعف و ایرادها را اعلام نمی‌کنند تا کارفرماجریمه شود. حداقل حالا که صنعت‌کار و تولیدکننده، زمین خورده‌است منصف باشید و شش ماه وجهی مطالبه نکنید. حمایت واقعی این‌گونه است. کسی مثل من که حقوق کارگر خود را به‌سختی پرداخت می‌کنم چطور می‌توانم ۱۲ درصد سود هم پرداخت کنم؟».

معضلی به نام تغییر قیمت مواد اولیه

در شهر تهران تقریباً ۲۵۰۰ نفر تحت پوشش اتحادیه ماشین‌سازو فلزتراش فعالیت می‌کنند. رئیس اتحادیه ضمن بیان این مطلب گفت: «صاحبان خیلی از کارگاه‌ها به فعالیت خود پایان داده‌اند. کسی که بیش از ۴۰ سال کارگاه داشته، کارگاه و دستگاه‌های خود را فروخته و به جای آن چند واحد آپارتمانی خریده است. این واقعاً یک معضل بزرگ  است. این وضعیت ظرف شش هفت سال گذشته به وجود آمده است. تبدیل سرمایه به آپارتمان خوب نیست چون فقط زندگی من و شما نیست که باید تامین شود. در یک واحد تولیدی ممکن است ۱۰ یا حتی ۵۰ نفر کار می‌کنند. سودآوری اندک، گرانی مواد اولیه، عدم حمایت و عوامل دیگر دست‌به‌دست هم داده‌اند تا شاهد چنین وضعیتی باشیم. تغییر و نوسان قیمت بسیار زیاد است. به‌عنوان‌مثال فرد محاسبه می‌کند که برای ساخت فلان سفارش به ۱۵ میلیون هزینه نیاز است اما ناگهان به ۴۵ میلیون تبدیل می‌شود. او قرارداد دارد و نمی‌تواند از تحویل سفارش خودداری کنند. بسیاری از همکارانی که با خودروسازان قرارداد بسته‌اند این معضل را تجربه کرده‌ و به‌قول‌معروف زمین خورده‌اند.  قراردادهایی که با سازمان‌های دولتی منعقد می‌شود معمولاً یک‌طرفه است یعنی تولیدکننده اختیار چندانی ندارد و به اشکال مختلف از او تعهد گرفته می‌شود».

واردات بی‌رویه متوقف شود

چند روزی است که حسین مدرس خیابانی، سرپرستی وزارت صمت را به عهده گرفته است. رئیس اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش تهران در ارتباط با صنف خود چه توصیه‌هایی برای سرپرست وزارت صمت دارد؟ عزت‌الله نوازنی در پاسخ این سوال گفت: «خواست اول ما این است که جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود. وقتی قیمت یک کالای مثلا چینی، خیلی کم باشد تولیدکننده داخلی توان رقابت نخواهد داشت. اگر جلوی این معضل گرفته شود بزرگ‌ترین لطف در حق صنعت کشور خواهد بود. ریشه‌کن کردن قاچاق، نباید کار چندان سختی باشد. در سه‌راه امین‌حضور انواع جنس خارجی موجود است. واقعاً این حجم از کالای قاچاق چگونه وارد می‌شود؟».

نویسنده: شاپور پشابادی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها