|
کدخبر: 100353

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان مواد اولیه کشاورزی مطرح شد:

تصمیم ناگهانی دولت با بازار سموم کشاورزی چه کرد؟

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد اولیه کشاورزی و لوازم باغبانی و بهداشتی دامی: با اختصاص هیچ نوع یارانه‌ای موافق نیستم اما تغییرات باید به صورت قطره‌چکانی، تدریجی و مرحله‌به‌مرحله رخ دهد.

اصناف تصمیم ناگهانی دولت با بازار سموم کشاورزی چه کرد؟

سموم، کود و مواد اولیه کشاورزی و باغبانی و فرازوفرود قیمت‌های این اقلام و البته تصمیمات دولت با غذا و قدرت خرید مردم در ارتباط است. نظر به اهمیت این حوزه با رئیس اتحادیه فروشندگان مواد اولیه کشاورزی و لوازم باغبانی و بهداشتی دامی به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

نجمآبادی

کمبود دست قاچاقچی و متقلبان را باز می‌کند

به اعتقاد محمدتقی نجم‌‌آبادی، رئیس اتحادیه فروشندگان مواد اولیه کشاورزی و لوازم باغبانی و بهداشتی دامی، نیمایی شدن ارز مربوط به واردات اقلام مرتبط با کشاورزی و باغبانی  حلقه‌های مختلف این زنجیره از تولیدکننده و واردکننده تا کشاورز و باغبان و مصرف‌کننده نهایی را با مشکل مواجه می‌کند. واردات فلان کود می‌تواند رقابت ایجاد کند. در این صورت تولیدکننده داخلی اقدام به تولید کود کم‌کیفیت یا بی‌کیفیت نمی‌کند. محمدتقی‌ نجم‌آبادی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: «به‌عنوان‌مثال کیفیت فسفات آمونیاکی که عرضه می‌شود بعضاً کیفیت چندانی ندارد. کمبود، باعث رونق کار قاچاقچی و متقلبان می‌شود. خروجی مواد کشاورزی مواد غذایی است بنابراین با غذای مردم سروکار دارد. تبعات کیفیت پایین این اقلام مستقیماً متوجه مردم می‌شود. در ارتباط با سموم باید به دو موضوع مهم توجه داشت: کارنس (CURRENC ) و ماندگاری. اصطلاح اول به زمان لازم برای تاثیرگذاری سم و دومی به زمان لازم برای خروج سم از محصول مربوط می‌شود. وقتی این زمان به ۲۵ و حتی ۴۰ روز برسد مصرف‌کننده در حلق خود احساس سوزش می‌کند. سم ممکن است استاندارد باشد اما ماندگاری آن زیاده از حد باشد».

به سموم دوستدار طبیعت رو آوریم

استفاده از سموم نوین مثل سموم نانو می‌تواند این عوارض را به حداقل برساند. رئیس اتحادیه فروشندگان مواد اولیه و لوازم باغبانی و کشاورزی ضمن بیان این مطلب افزود: «توجه و اهتمام دکتر سرافرازی معاون کنترل آفات در سازمان حفظ نباتات به این موضوع جای تقدیر دارد. استفاده از نظر اتحادیه‌ها هم می‌تواند یاری‌رسان باشد. به‌عنوان‌مثال اکنون آفت‌کش‌های دوستدار طبیعتی وجود دارد که میزان مصرف آن خیلی کمتر است یعنی مثلاً کشاورز ۲۵ صدم سی‌سی استفاده می‌کند (یک‌دهم انواع دیگر). به لحاظ ماندگاری هم ظرف ۲۴ ساعت از محصول خارج می‌شوند. بخشی از سونامی سرطان به سموم مورداستفاده برمی‌گردد. کشاورز و باغبان ممکن است آگاهی لازم را نداشته باشد، تولیدکننده فلان سم را نداشته باشد، واردکننده هم اجازه واردات نداشته و در نتیجه، بازار پر از جنس تقلبی ‌شود. به‌این‌ترتیب کشاورز و باغدار مجبور می‌شود چند بار از سم استفاده کند. در نهایت حتی خود درخت هم مسموم می‌شود. حضور نمایندگان و کارشناسان اتحادیه‌ها و صنوف می‌تواند مفید باشد و باعث به اشتراک‌گذاری تجارب و نظرها در ارتباط با این قبیل موضوعات شود».

اقدامی که زودهنگام بود

نجم‌آبادی افزود: «بازار به رقابت نیاز دارد تا جنس خوب تولید و وارد شود و قیمت‌ها تنظیم شود. بسته بودن درها باعث ایجاد رانت و نجومی شدن قیمت‌ها می‌شود. به نظر من قطع اختصاص ارز دولتی به واردات، زودهنگام بود. نباید اجازه داد که سونامی قیمت ایجاد شود. این موضوع هنوز قطعی نشده اما شاهد افزایش شدید قیمت‌ها هستیم. دراین‌باره به سرپرست محترم صمت نامه نوشته‌ام. قیمت سمی که ۷۹ هزار تومان بود به ۲۰۰ هزار تومان رسیده و قیمت سمی که ۸۵ هزار تومان بود به ۱۸۵ تومان افزایش یافته است. کشاورز ممکن است مجبور ‌شود تولید خود را کاهش دهد. تغییرات باید به صورت قطره‌چکانی، تدریجی و مرحله‌به‌مرحله رخ دهد. حذف ناگهانی ارز، سونامی قیمت ایجاد می‌کند. به‌شخصه با اختصاص یارانه موافق نیستم. دولت به‌قول‌معروف باید کنار بکشد و کار را به تولیدکننده، واردکننده، تجار و بازار واگذار کند. در این صورت قیمت‌ها واقعی می‌شود و یارانه هم صرف بهبود زیرساخت‌های مملکت می‌شود. رانت هم به پایان می‌رسد».

نویسنده: شاپور پشابادی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها