|
کدخبر: 100331

کدام نماد در بورس موفق بود؟

بورس تهران در حالی معاملات اردیبهشت ماه را با رشد ۴۳ درصدی شاخص کل به پایان رساند که در این میان از ۳۹ صنعت بورسی، ۳۸ گروه با رشد میانگین قیمت‌ها همراه شدند.

معدن کدام نماد در بورس موفق بود؟

نکته قابل توجه در این ماه، چرخش معنادار تقاضا به سمت شرکت‌های بزرگ کالایی بود. در این راستا معدنی‌ها با ثبت بازدهی ۴۸.۷درصدی نه تنها عملکردی درخشان را از خود برجای گذاشتند، بلکه توانستند از شاخص کل بورس نیز سبقت گیرند. در همین راستا بازدهی قابل توجه ۴۰.۵درصدی نیز در کارنامه صنعت فلزی به ثبت رسید.

گروه کالایی فعال در بورس تهران هر چند امسال را با روندی مثبت آغاز کرد، ولی افزایش تقاضا در این صنایع طی اردیبهشت ماه شکلی جدی‌تر به خود گرفت. در این میان برخی از کارشناسان دلیل این رشد را در جاماندگی سهام کالایی قلمداد می‌کنند. به طوری که این امر بهانه‌ای شده تا شاهد شتاب رشد قیمتی سهام کامودیتی‌ محور بازار و در نتیجه ورود خیل گسترده نقدینگی به سهام مذکور باشیم. در این میان با توجه به نقش بیش از ۶۰درصدی صنایع کامودیتی‌ محور از ارزش کل بازار، شاخص کل سهام نیز در این ماه به رکودی تاریخی دست یافت. در همین راستا بهبود نسبی قیمت‌ها در بازارهای کالای جهانی نیز در رشد صنایع مرتبط بورسی بی‌تاثیر نبود.

این در حالی است که بازار سهام آخرین هفته اردیبهشت ماه را با افت ۳درصدی شاخص کل بورس سپری کرد و در همین راستا دو صنعت فلزی و معدنی نیز با افت نماگر به کار خود پایان دادند. به طوریکه هر دو گروه مزبور در حدود ۱۳درصد زیان را به نمایش گذاشتند. بالطبع چنانچه روند منفی هفته گذشته شکل نمی‌گرفت، شاهد رشدهای به مراتب بیشتر از سوی این دو گروه طی اردیبهشت ماه بودیم.

عملکرد معدنی‌ها زیر ذره بین

گروه معدنی فعال در بورس، آخرین هفته اردیبهشت ماه را با زیان ۱۲.۷درصدی پشت سرگذاشت. این امر سبب شد تا گروه مزبور به بازدهی ۴۸.۷درصدی طی دومین ماه بهار بسنده کند. به این ترتیب معدنی‌ها با ۱۰ شرکت زیرمجموعه و سهم ۹درصدی از ارزش کل بازار سهام، توانستند از شاخص کل بورس سبقت گیرند و عملکرد درخشانی را به نمایش گذارند.

در این میان مطابق با روند هفته ماقبل، بیشترین بازدهی هفتگی به نماد معدنی دماوند تعلق گرفت که توانست سودی در حدود ۲۶درصد را در این هفته کسب کند. این امر سبب شد تا بازدهی اردیبهشت ماه این نماد به ۱۱۲.۵درصد رسد. همچنین نماد مزبور از ابتدای امسال تا کنون نیز به بازدهی ۱۲۶درصدی دست یافته است. در حالی آخرین اخبار از معدنی دماوند برگزاری مناقصه این شرکت برای خرید خط یک دستگاه استحصال (فلوتاسیون ) سرب است که شرکت در روز شنبه هفته گذشته اعلام کرد هنوز پیشنهاد قیمتی برای این موضوع دریافت نکرده و به این ترتیب مهلت مناقصه را تا پایان روز کاری ۳۱اردیبهشت ماه تمدید کرد. از سوی دیگر در حالی هر سهم «کدما» با افزایش قیمت ۲۰درصدی طی هفته گذشته روبه‌رو شد که نماد مزبور به دلیل شفاف‌سازی در خصوص علت این رخداد متوقف شد. در این راستا حمیدرضا سارانی مدیرعامل شرکت معدنی دماوند اعلام کرد: «اعلام طرح توجیهی افزایش سرمایه و اعلان پروژه‌های بهبود این شرکت که با شرایط خاص بازار سرمایه در هفته‌های اخیر مقارن شده، باعث رشد قیمت سهام شرکت شده است. همچنین اعلام موافقت هلدینگ کاوه پارس مبنی بر موافقت با افزایش سرمایه و تعهد جمع آوری حق تقدم سهام نیز در این رابطه تاثیرگذار بوده است. »

افزون بر این «کدما» گزارش عملکرد و صورت‌های مالی مربوط به سال مالی منتهی به پایان اسفندماه سال ۹۸ را نیز بر سایت اطلاع رسانی کدال منتشر کرد. بر این اساس شرکت سود عملیاتی بالغ بر ۸.۴هزار میلیارد تومان را در سال ۹۸محقق کرده که در مقایسه با سال ۹۸، رشد قابل توجه ۸۳۸درصدی نشان می‌دهد. در همین راستا سود خالص «کدما» نیز در سال گذشته به حدود ۷هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با سودخالص ۳.۴هزار میلیارد تومانی در سال ۹۷، رشد ۱۰۰درصدی را تجربه کرده است.

باما نیز از دیگر نمادهایی بود که هفته گذشته را با روندی مثبت و ثبت بازدهی ۱۲درصدی سپری کرد. همچنین سودی بالغ بر ۶۹درصد در ماه گذشته و ۱۳۸درصد از ابتدای امسال نیز در کارنامه این نماد ثبت شد. این نماد نیز هفته گشته اخبار مهمی به بازار مخابره کرد. یکی از این موارد فروش ۳میلیون و ۴۳۵هزار سهم ازسهام شرکت ذوب روی اصفهان بود که سودی بالغ بر ۱۶.۷میلیارد تومان از فروش این سهم کسب کرده است. همچنین «کاما» صورت مالی حسابرسی نشده مربوط به سال مالی ۹۸ را نیز منتشر کرد که این گزارش با سود خالص بیش از ۶۶۶میلیارد تومانی شرکت همراه بود. این رقم در مقایسه با سودخالص سال ۹۷ «کاما»، رشد ۱۷۰درصدی نشان می‌دهد.

این در حالی است که هفته گذشته برای دو نماد چادرملو و گل گهر با روندی منفی سپری شد. به طوریکه ثبت زیان ۱۲درصدی «کگل» در کنار زیان ۱۸.۷درصدی «کچاد»، بازدهی این دو نماد از ابتدای امسال را کمی کاهش داد. به طوریکه سوددهی چادرملو در ۲ماهه ابتدایی امسال به بیش از ۵۹درصد رسید.

در این گروه معدنی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در گزارش تفسیری اعلام کرد که افزایش سرمایه از ۴.۸ هزار میلیارد تومان به ۱۰هزار میلیارد تومان در دستور کار هیات مدیره قرار گرفته و پذیره‌نویسی حق تقدم‌های مرحله اول از مبلغ ۴.۸هزار میلیارد تومان به ۷.۴هزار میلیارد تومان حال انجام است. در نهایت نیز با انجام مرحله دوم افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به ١٠هزار میلیارد تومان خواهد رسید. گفتنی است با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برنامه ورود شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان به بازار فرابورس در سال ١٣٩٩ میسر خواهد شد. همچنین شرکت مبلغ سود ناخالص خود برای سال ١٣٩٩ را حدود ۶۴۴۶ میلیارد تومان برآورد کرده است که در سال ١٣٩٨ حدود ۶٢٢٧ میلیارد تومان بوده است.

عملکرد گروه استخراج کانه‌های فلزی

رصد فولادی ها

همانطور که عنوان شد فولادی‌ها نیز هفته گذشته را با کاهش ۱۳درصدی شاخص گروه سپری کردند. این امر سبب شد تا بازدهی این صنعت طی اردیبهشت ماه به ۴۰.۵درصد محدود شود.

این صنعت هفته گذشته را با اخباری پیرامون جلسه ستاد تنظیم بازار سپری کرد. به طوریکه در جلسه مزبور مصوب شد که تولیدکنندگان، شمش فولادی خود را یا باید در بورس عرضه کنند یا نسبت به صادرات آن مبادرت ورزند. در صورت عدم عرضه منظم در بورس، معاونت معدنی می‌تواند محدویت هایی را در صادرات و تامین مواد اولیه و معرفی به نهادهای نظارتی و سازمان تعزیرات حکومتی برای آنها ایجاد کند. همچنین این موضوع که قیمت محصولات فولادی در بورس کالا بالاتر از قیمت جهانی نباشد نیز از دیگر مصوبات جلسه مزبور بود. ضمن اینکه کارگروه تنظیم بازار در جلسه روز دوشنبه ۲۹اردیبهشت ماه تصویب کرد که تا اطلاع ثانوی، قیمت پایه عرضه شمش فولادی در بورس کالا، معادل ۸۸ درصد قیمت فوب شمش صادراتی ایران در خلیج‌فارس، ضربدر در نرخ ارز نیمایی باشد. همچنین مقرر شد که سقف رقابت در معاملات شمش فولادی در بورس کالا، ۱۲ درصد باشد. یادآور می‌شود پیش از این، قیمت پایه شمش فولادی، معادل ۸۳ درصد قیمت فوب شمش صادراتی ایران بود. حال باید در هفته‌های آتی شاهد تاثیر این موضوع بر عملکرد شرکت‌های فعال در بازار سهام باشیم.

در میان نمادهای این گروه نیز بیشترین بازدهی هفته گذشته به شرکت ملی‌ سرب‌وروی‌ ایران تعلق گرفت که توانست سودی بالغ بر ۱۵.۵درصد را نصیب سهامداران کند. این بازدهی، سوددهی شرکت در ماه گذشته را به ۴۸.۸درصد رساند. همچنین در هفته گذشته صورت مالی «فسرب» نیز بر سایت کدال قرار گرفت. این شرکت طی دوره یکساله منتهی به پایان اسفندماه سال ۹۸، سود عملیاتی ۳۳.۶میلیارد تومانی را محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۶درصدی نشان می‌دهد. در همین راستا سود خالص «فسرب» نیز با ۳درصد کاهش نسبت به سال ۹۷ به حدود ۲۸.۵میلیارد تومان رسیده است.

سرمایه‌گذاری‌توکافولاد نیز از دیگر نمادهایی بود که هفته گذشته را با ثبت بازدهی مثبت و سودی در حدود ۱۲درصد سپری کرد. «وتوکا» نیز صورت مالی حسابرسی نشده مربوط به سال منتهی به پایان اسفندماه سال ۹۸ را با سود خالصی بالغ بر ۱۸۳میلیارد تومان منتشر کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد چمشگیر ۲۵۱درصدی را تجربه کرده است.

در این گروه رئیس کنترل کیفی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه عنوان کرد: « کیفیت تختال‌های مطابق سفارش تولیـــدشده در این ناحیــــه که برای تولیـــــد لوله‌های انتقال نفت و گازترش مورداستفاده قرار می‌گیرد، به ۹۰ درصد افزایش یافت.» این در حالی است که فولاد مبارکه ضعیف‌ترین عملکرد را در میان دیگر نمادهای هم گروه از میزان رشد قیمت سهم طی هفته گذشته داشت. به طوریکه زیان هر سهم مزبور به ۱۹.۷درصد رسید. البته «فولاد» همچنان با ثبت بازدهی ۴۹.۶درصدی طی اردیبشت ماه و ۱۰۰درصدی از ابتدای سال، عملکردی درخشان در کارنامه خود دارد.

طی هفته گذشته مدیرعامل فولاد خوزستان نیز از دستیابی به رکوردی جدیدی خبر داد و افزود: « در اردیبهشت ماه برای دومین ماه متوالی با دستیابی به میزان ۳۴۸ هزار و چهارصد و هشتاد و سه تُن شمش فولاد، رکورد تولید ماهانه را ارتقا یافت.» بررسی‌ها نشان می‌دهد که فولادخوزستان هفته گذشته را با ثبت زیان بیش از ۱۲درصدی سپری کرده است.

عملکرد گروه فلزات اساسی

بازدهی از ابتدای سال ۹۹

(درصد) بازدهی ماهانه

(درصد) بازدهی هفتگی

(درصد) نماد نام شرکت

منبع: معدن۲۴

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها