|
کدخبر: 281721

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

روش هوشمندانه شرکت ایرانی برای تبدیل تهدید به فرصت

مدیرعامل شرکت اور طرح کارینا در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد: ازآنجایی‌که قانون کپی‌رایت در کشور ما رعایت نمی‌شود ما توانسته‌ایم در طراحی و شکل تولید از بهترین محصولات خارجی الگو گیریم و با بهترین کیفیت آن را در داخل کشور به تولید رسانیم.

نمایشگاه روش هوشمندانه شرکت ایرانی برای تبدیل تهدید به فرصت

الگوبرداری از طرح‌های روز بین‌المللی نیازمند رعایت قانون کپی‌رایت است. ازآنجایی‌که این قانون در کشور ما رعایت نمی‌شود، می‌توان این تهدید را به فرصتی بدل ساخت تا از طرح‌های به‌روز بین‌المللی کپی‌برداری کرد و سطح کیفیت تولیدات داخلی کشور را ارتقا داد. چند شرکت در کشورمان در این زمینه گام‌هایی موثر برداشته‌اند و در هفتمین دوره نمایشگاه بیمارستان‌ سازی از طرح‌های خود رونمایی کرده‌اند. در این راستا با ابراهیم عروجلو مدیرعاملی یکی از شرکت‌های نوآور در این زمینه به گفتگو نشستیم.

ابراهیم عروجلو با اشاره به تاریخچه تاسیس شرکت گفت: مجموعه اور طرح کارینا تولیدکننده انواع ضربه‌گیر و دیوار پوش آنتی‌باکتریال بیمارستانی است. بیش از دو سال است که از آغاز به کار این مجموعه گذشته است. فعالیت خود را از ابتدا با روش مهندسی معکوس و بومی‌سازی آغاز کردیم و همواره در تلاش بوده‌ایم تا نوین‌ترین فناوری‌های روز دنیا را در فرایند ساخت محصولاتمان مورداستفاده قرار دهیم. ازآنجایی‌که قانون کپی‌رایت در کشور ما رعایت نمی‌شود ما توانسته‌ایم در طراحی و شکل تولید از بهترین محصولات خارجی الگو گیریم و با بهترین کیفیت آن را در داخل کشور به تولید رسانیم.کشورهای هم‌جوار مانند ترکیه به دلیل اینکه در پی آنند تا به اتحادیه اروپا بپیوندند ملزم به رعایت قانون کپی‌رایت هستند و نمی‌توانند از به‌روزترین طرح‌های جهان الگو پذیرند و از آنها چون رونوشتی و نقشه مسیر استفاده کنند؛ به همین دلیل به فناوری‌های سال‌های دور رو می‌آورند تا اجازه کپی آنها را داشته باشند. این امر دلیل بر آن نیست که این کشورها از فناوری موردنیاز را در اختیار ندارند تا طرح‌های جدید این صنعت را به تولید رسانند بلکه مجوز انجام این امر را به دلیل قانون کپی‌رایت در اختیار ندارند اما ما این فرصت را در اختیار داریم تا بتوانیم از طرح‌های نوین در عرصه جهانی کپی‌برداری کنیم. با توجه به این شرایط، محصولات ما مزیت‌های فراوانی نسبت به تولیدات محصولات کشور رقیب دارند.

وی درباره عمده مشکلات و چالش‌های شرکت اظهار کرد: شرکت‌هایی در ایران نیز در این حوزه قدم برداشته‌اند اما ازآنجایی‌که تحقق این امر نیازمند سرمایه اولیه بسیاری است، این دست از شرکت‌ها به سمت بومی‌سازی حرکت کرده‌ و برخی از جزئیات طرح‌ها را اجرا نکرده‌‌اند. این امر سبب شده تا محصول نهایی فاقد استانداردهای لازم باشد. عدم رعایت استانداردهای جهانی در تولید محصولات داخلی، یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌ها و مشکلاتی است که ما در کشورمان با آن روبه‌رو هستیم؛ یعنی مشاوران، استانداردهای لازم را آن‌طور که بایدوشاید ابلاغ نمی‌کنند. درواقع، شرکت‌های پیمانکار به دلیل بودجه کمی که در اختیار دارند محصولاتی به بیمارستان‌‌ها ارائه می‌دهند که تنها در تولید آنها به یکسری از نیازهای اولیه توجه شده و رعایت نکات کلیدی و اصلی در فرایند تولید این محصولات به فراموشی سرده شده است. شرکت اور طرح کارینا تمامی استانداردهای روز دنیا را رعایت می‌کند و توانسته‌ است از این طریق گواهی استاندارد CE اروپا را از آن خود کند. رعایت این دست از استانداردها سبب می‌شود تا هزینه تولید افزایش یابد و قیمت نهایی محصول رقابتی نباشد. این امر مشکلات و پیامدهای بسیاری با خود به همراه دارد. استانداردهایی که از ما توقع دارند هنگام انجام پروژه رعایت کنیم مطابق با استانداردهای جهان نیست و این امر همچون معضلی بزرگ پیش روی شرکت ماست.

مدیرعامل شرکت اور طرح کارینا برای توضیح بیشتر موضوع عنوان کرد: یکسری از استانداردهای بین‌المللی در کتاب استاندارد ملی کشور تعریف نشده است. شرکت ما توانسته از برخی استانداردهای بین‌المللی بهره‌مند شود اما متاسفانه این معادل این استانداردها در کشور ما وجود ندارد و به‌نوعی در ایران تعریف نشده‌اند. گاهی پیش می‌آید که از ما سوال می‌شود که آیا شما از این استاندارد خاص برخوردار هستید و ما طبق استانداردهای ملی کشور باید بگوییم که فاقد این امر هستیم؛ در‌صورتی‌که ما از استاندارد و گواهی لازم برخورداریم اما این استاندارد بین‌المللی است و معادل آن در کشور تعریف نشده است. درمجموع می‌توان گفت که مجموعه این عوامل عمده مشکلاتی است که شرکت ما با آنها مواجه است.

وی درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه‌ها بر برندینگ تولیدات داخلی گفت: امسال اولین دوره حضور شرکت ما در نمایشگاه هاسپیتکس است. بااینکه از دوران همه‌گیری کرونا عبور کرده‌ایم، بازهم انتظارات از میزان بازدیدها آن‌طور که بایدوشاید به عرصه واقعیت بدل نشد. علاوه بر آن، بسیاری از فعالان این حوزه از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بی‌خبر هستند؛ یعنی اطلاع‌رسانی و تبلیغات لازم در این زمینه انجام نشد. البته بخشی از عدم اطلاع‌رسانی کافی در زمینه برگزاری نمایشگاه، می‌تواند به دلیل شرایط حاکم بر کشور باشد.

ابراهیم عروجلو در پایان خاطرنشان کرد: ما امسال از حضور افراد تاثیر گذار در عرصه نمایشگاه بی‌بهره‌ بودیم. بسیاری از شرکت‌های معتبر و بزرگ از حضور در نمایشگاه امتناع ورزیدند و این امر بی‌شک سبب کاهش اعتبار نمایشگاه می‌شود. تمامی این عوامل دست‌به‌دست هم داد که میزان بازدید مدنظر محقق نشود. اگر به همین منوال پیش رود بی‌شک هرساله از اعتبار این دست از نمایشگاه‌ها کاسته می‌شود. اسپانسری، نکته حائز اهمیت دیگری که باید در عرصه نمایشگاهی به آن توجه نشان داد. امسال تقریباً تمامی شرکت‌ها شرکت‌کننده به‌عنوان اسپانسر معرفی شده‌اند؛ درحالی‌که بر اساس اصول اسپانسر باید یک شرکت باشد. مجموعه این عوامل دست‌به‌دست هم داده است که امسال انتظارات آن‌طور که بایدوشاید برآورده نشود. بی‌شک برگزاری نمایشگاه در شرایط موجود کاری بس دشوار است اما می‌توان با رفع مشکلاتی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، در ارتقای سطح نمایشگاه‌ها کوشید و شرایطی فراهم ساخت که از کیفیت و تولیدات محصولات داخلی کشور رونمایی کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها