|
کدخبر: 264343

نمایشگاه و توسعه ارتباطات تجاری

علیرضا مرتضوی- مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان

در دنیای امروز تولید ثروت از طریق ارتباطات تجاری امکان‌پذیر می‌شود. ارتباطات تجاری به تمام روابطی گفته می‌شود که یک سازمان با هدف ارتقاء جایگاهش در بازار و با مشتریان و مخاطبان خود برای ارائه خدمات، فروش کالا، در خدمت گرفتن روش‌های نوین فعالیت تجاری و توسعه بازار هدف و جذب سرمایه‌های جدید برقرار می‌کند.

علیرضا مرتضوی

در یک دسته‌بندی کلی می‌توان ارتباطات را به درون و بیرون سازمان تقسیم‌بندی کرد. روابط درون ساختار یک سازمان تجاری بر اساس ارتباطات شکل می‌گیرد؛ ارتباط با مدیر اصلی مجموعه، ارتباط مدیران ارشد و مدیران میانی و ارتباط کارکنان با مدیران. هدفمند بودن این‌گونه ارتباطات می‌تواند اهداف تعریف شده را برای تمام افراد در داخل آن سازمان قابل دسترس کند. هر کدام از این ارتباطات نحوه فعالیت تجاری آن شرکت با بیرون از مجموعه را نیز بهتر مشخص می‌کند.

ابزارهای بسیاری برای انسجام بخشیدن به ارتباطات بیرونی سازمان تعریف شده است. برگزاری جلسات گفتگو، انعقاد قرارداد، امضای تفاهم‌نامه، نظرسنجی، ارسال ایمیل، تماس تلفنی، تبلیغات، رسانه، استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و...؛ بنابراین، ارتباطات تجاری خارجی ارسال هر پیامی است که از دفتر رسمی کسب‌وکار و کارکنان همان شرکت برای برقراری ارتباط با مخاطب انجام می‌گیرد. بنابراین برقرار شدن هر ارتباط با بیرون از سازمان، باعث می‌شود که رقیبان و مشتریان آشنایی بهتر و بیشتری را با تجارت شما از طریق همین ارتباطات کسب کنند. هر مجموعه تجاری در هنگام برقرار ساختن ارتباطات تجاری خارجی باید بالاترین دقت را در هنگام انتقال پیام رعایت کند، چرا که در هنگام ارسال پیام نام آن شرکت تجاری و تمام داشته‌هایش در میان است.

امروزه یکی دیگر از راه‌های گسترش ارتباطات تجاری، صادرات خدمات، کالا و تکنولوژی به کشورهای هدف است. چرا که صادرات نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. آمارهای سازمان‌های جهانی مرتبط با ارتباطات تجاری و صادرات گواه این ادعاست. کشورهایی که امکان برقرار ساختن ارتباطات تجاری را در بازارهای هدف داشته و جذب منابع مالی را در بازارهای هدف خارجی جستجو کرده‌اند، در عمل اثبات کردند که ارتباطات تجاری بیشتر و سودآوری را در بازارهای هدف برقرار ساختند. کسب اطلاعات در مورد نیازها و سلیقه مصرف‌کنندگان در بازارهای خارجی یکی از مهم‌ترین اصول ماندگاری در بازارهای جهانی و ارتقای سطح کیفیت صادرات محصولات و خدمات است.

با اطمینان خاطر می‌توان گفت حضور صاحبان کسب‌وکار در نمایشگاه‌های تخصصی، بین‌المللی و خارجی نیز یکی و شاید بهترین ارتباطات تجاری در دنیای امروز است. در هنگام برگزار شدن نمایشگاه تمام ابزارهای ارتباطات تجاری در جهت توسعه ارتباطات، بهبود بخشیدن به روابط تجاری و توسعه کسب‌وکار در کنار هم قرار می‌گیرند تا در سطح بالاتر معنای دقیق ارتباطات تجاری را محقق کنند. نمایشگاه حقیقت ارتباطات تجاری را به صورت کامل به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه، رسانه، تبلیغات، چیدمان مهندسی غرفه‌ها، شرایط ایده‌آل رفاهی و خدماتی و در کل فضایی را خلق می‌کند که با استانداردهای تجاری دنیای امروز هماهنگ است؛ آنچه با عبارت ارتباطات تجاری از سوی کارشناسان تکرار می‌شود به معنای واقعی کلمه در نمایشگاه‌ها نمایان می‌شود.

نویسنده: علیرضا مرتضوی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها