|
کدخبر: 264122

واقعا روز جهانی نمایشگاه ها چه روزی است؟

امید فدایی - فعال و کارشناس صنعت نمایشگاهی

ماه خرداد بدلیل همزمانی با روز جهانی نمایشگاه ها برای فعالان صنعت نمایشگاهی ایران همیشه با یک هیجان زودگذر، جهت عکس گرفتن و تبریک گفتن همراه است و دریغ از یک حرکت ماندگار و قابل پیگیری به بهانه این روز!

امید-فدایی

امسال هفتمین سالی است که با یک ایده جذاب از طرف یکی از متخصصان و پیشکسوتان نمایشگاهی ایران (آقای شاهرخ مدرس)، فعالان نمایشگاهی جهان و ایران با برگزاری یک کمپین کوتاه مدت چند روزه و با انتشار عکس هایی با پوسترهای اختصاصی سپری می کنند؛ البته از کم وکیف مراسم این روز در خارج از کشور مطلع هم نیستیم.

به دلیل عدم تثبیت یک روز قطعی در تقویم، این مراسم هر سال در یک تاریخ متفاوت در ماه ژوئن برگزار می شود؛ اگر همین روال ادامه داشته باشد احتمالا سال آینده باید منتظر بود این مراسم در ماه می میلادی برگزار شود. شاید در نگاه اول این موضوع زیاد اهمیت نداشته باشد ولی این روز در اذهان باقی نخواهد ماند چون روز ثابتی در تقویم ندارد. راستی واقعا روز جهانی نمایشگاه چه روزی است؟!

از حرف های تکراری و گلایه که بگذریم باید دید در داخل چقدر از این موقعیت بین المللی و امتیازی که به حق مربوط به کشور عزیزمان ایران است توانستیم بهره برداری کنیم. علیرغم تمامی توانمندی و پتانسیل ایران در بحث نمایشگاه ها، متاسفانه هنوز نام ایران به دلیل تحریم ها به لیست اعضای یوفی برنگشته و ایران حتی یک رویداد مورد تائید این انجمن جهانی را در تقویم برگزاری های خود ندارد و هیچکس هم تا کنون پیگیر این اقدام سیاسی یوفی که یک تشکل غیر سیاسی به شمار می رود، نبوده است. بماند که هنوز در خیلی از پوسترهای داخلی لگوی این انجمن جهانی به چشم می خورد اما واقعیت چیز دیگری است.

همه فعالان این صنعت از تاثیرات مثبت برگزاری نمایشگاه ها مطلع هستند و متاسفانه در سنوات گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا لطمات جبران ناپذیری به بسیاری از فعالیت های اقتصادی از جمله بدنه نمایشگاهی ایران وارد شد. اتفاقی که هیچکس نه انتظار آن را داشت و نه راهکاری برای برطرف کردن آن. اگرچه صنعت نمایشگاهی ایران در سنوات قبل از شیوع کرونا نیز دچار روزمرگی و تکرار شده بود و فقط بصورت کمّی در حال بزرگ شدن از نظر تعداد سایت های برگزاری در استان ها و انجمن ها با عناوین مختلف و دریغ از وجود آموزش های تخصصی استاندارد سازی شده برای مدیران این بخش بود. تغییرات پی در پی مدیران و ورود افراد غیرمتخصص به این فعالیت تخصصی را به موارد قبلی اضافه کنید.

به عقیده نگارنده نبود کتب، مقالات، تحقیق ها و آموزش های تخصصی در بخش نمایشگاهی یکی از معضلات اصلی این بخش است که متاسفانه هیچکدام از انجمن ها حداقل تا به امروز بدنبال آن نبودند.

با توجه به اینکه بزرگترین انجمن جهانی و مرجع استاندارد سازی نمایشگاهی جهان ما را به رسمیت نمی شناسد حداقل در داخل خودمان جهت استاندارد سازی دست بکار شویم. به احترام بزرگان وپیشکسوتان داخلی یک روز را در تقویم ملی ایران با پیگیری کلیه فعالان این حوزه به نام روز صنعت نمایشگاهی ایران ثبت کنیم و بجای مراسمات کلیشه ایی و عکس گرفتن ها (به نوعی تقلید از دیگران) و تقدیر وتشکر از هم به فکر راه اندازی یک کمپین آموزشی در گرامیداشت این روز باشیم.

به عنوان مثال انجمن ها با همفکری و همراهی یکدیگر (که البته کار بسیار دشواری است) مسابقه ایی را برای بهترین ترجمه، بهترین کتاب و بهترین مقالات بصورت سالیانه برگزار کنند و در طول این سال نسبت به برگزاری دوره های آموزشی تخصصی نیز اقدام کنند و در جهت ایجاد انگیزش بیشتر در میان فعالان و مجریان برگزاری، بهترین و موفق ترین عناوین برگزار شده و مجریان توانمند داخلی را معرفی کنند.

بدون شک وضع به همین منوال پیش نخواهد رفت و بالاخره یک روز کشور عزیزمان از این تحریم های ظالمانه و ناعادلانه رهایی خواهد یافت و چه بهتر آن روز ورود و برگشتی مقتدرانه به صنعت نمایشگاهی جهان داشته باشیم و همانطور که ما ایده ثبت یک روز در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی نمایشگاه ها را مطرح کردیم، ایده ها و استانداردهای تخصصی جدید را نیز به فعالان این صنعت در جهان ارائه کنیم.

البته یک نکته مهم اینکه صنعت نمایشگاهی ایران به انجمنی مقتدر، تخصصی، فراگیر و تاثیرگذار نیازمند است که تنها به گرفتن حق عضویت اکتفا نکرده و بتواند با رایزنی و بالا بردن قدرت چانه زنی در محافل قانون گذار اقدامات زیر را انجام دهد:

 ۱. با برنامه ریزی مدون در جهت آموزش اعضای خود و بروز نگه داشتن آنها با استفاده از منابع داخلی و خارجی اقدام کند.

 ۲. با برگزاری سمینارها و همایشهای تخصصی از بزرگان داخلی و خارجی صنعت نمایشگاهی دعوت بعمل بیاورد تا سطح کیفی اطلاعات اعضا را بالا ببرد.

 ۳. یک بخش تخصصی در انجمن برای ارائه مقالات و ترجمه و نشر کتب تخصصی نمایشگاهی بروز ایجاد کند.

 ۴. با برنامه ریزی و برگزاری تورهای تخصصی بازدید از رویدادها ونمایشگاه های بین المللی برای فعالان داخلی صنعت نمایشگاه ها زمینه را برای بروز بودن اعضای متخصص خود فراهم کند.

 ۵. بتواند در رویدادهای بزرگ نمایشگاهی جهان از جمله اکسپوها به عنوان بازوی تخصصی کشور برای حضور مقتدرانه در این رویدادها عمل کند.

بدون شک تعدد انجمن ها نه تنها دردی از این صنعت دوا نمی کند بلکه موجب موازی کاری و بوجود آمدن چند دستگی و اختلاف میان فعالان این صنعت خواهد شد.

درآخر مجددا از جناب آقای شاهرخ مدرس که مبتکر اصلی این ایده بودند و همچنین تمامی اشخاصی که به نوعی این راه را هموارکردند (مخصوصا جناب آقای سیدی مدیرعامل سابق سایت نمایشگاه های بین المللی مشهد و شهر آفتاب) سپاسگزارم.

نویسنده: امید فدایی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها