|
کدخبر: 258506 سهیل فرزین

مدیرعامل سایت آذربایجان غربی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

یک بام و دو هوای سازمان توسعه تجارت در صنعت نمایشگاهی

غلامی گفت: سازمان توسعه تجارت یا به طور کامل حمایت خود از سایت های نمایشگاهی را اعلام کند یا با وعده های پوچ این سایت ها را امیدوار نکند.

نمایشگاه یک بام و دو هوای سازمان توسعه تجارت در صنعت نمایشگاهی

صنعت نمایشگاهی در تمام دنیا پس از شیوع ویروس کرونا به صورت کامل زمین‌گیر شد و متاسفانه به علت نبود قوانین شفاف در امور نمایشگاهی کشور ما، هیچ ارگان و نهادی از این صنعت حمایت نکرد. اکثر قریب به اتفاق سایت های نمایشگاهی کشور در ایام آغازین شیوع ویروس به مرز ورشکستگی صد درصدی نیز رسیدند. اما سایت آذربایجان غربی به عنوان برگزارکننده رویدادهای خارجی در اقلیم کردستان عراق و... توانست که خود را از ورشکستگی نجات دهد. در همین رابطه گفتگویی را با ترکمان غلامی مدیرعامل این سایت نمایشگاهی ترتیب داده ایم.

ایجاد وضعیتی بحرانی در صنعت نمایشگاهی

غلامی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا موجب ایجاد وضعیتی بحرانی در صنعت نمایشگاهی شد، گفت: اولین صنعتی که با ضربه مهلک این ویروس روبرو شد صنعت نمایشگاهی کشور بود. اما سایت آذربایجان غربی این تهدید را به فرصتی بزرگ تبدیل کرد. ما ضمن بررسی وضعیت صنعت نمایشگاهی در کشورهای مختلف مخصوصا کشورهای همسایه، برنامه ریزی های خود را معطوف به حضور در نمایشگاه های خارج از کشور و نمایش توانمندی های ایران در این نمایشگاه ها کردیم.  ما موفق شدیم نمایشگاه های بسیار موفقی را در خارج از کشور از جمله اقلیم کردستان و سلیمانیه برگزار کنیم.

ترکمان-غلامی

وی افزود: شیوع ویروس کرونا از دو سال گذشته تا کنون موجب شد که بسیاری از متخصصان حوزه های مختلف این صنعت،‌ مخصوصا غرفه سازان از این بخش خداحافظی کنند. امیدواریم این صنعت در سال جدید با رونق دوباره روبرو شده و جایگاه واقعی خود را کسب کنند تا متخصصانی که از این صنعت بزرگ خداحافظی کرده و به مشاغل دیگر روی آورده اند دوباره به این صنعت بازگردند.

شگرد سازمان توسعه تجارت در پرداخت نکردن یارانه های نمایشگاهی

مدیرعامل سایت آذربایجان غربی همچنین گفت: صنعت نمایشگاهی نقش بسیار ویژه ای در توسعه صادرات کشور دارد. معرفی توانمندی های کشور باید از طریق سایت های نمایشگاهی کشور انجام شود. متاسفانه دولت های گذشته و کنونی به منظور پرداخت یارانه به شرکت هایی که قصد حضور در رویدادها و نمایشگاه های خارجی را دارند بخشنامه ای صادر می کنند اما با هزار شگرد از پرداخت این یارانه شانه خالی می کنند. این موضوع موجب می شود که شرکت های ایرانی نسبت به صنعت نمایشگاهی و حضور در رویدادهای بین المللی بی اعتماد شوند.

 غلامی افزود: در آخرین نمونه سازمان توسعه تجارت ۱۷ فروردین سال جاری نامه ای را در سایت خود بارگذاری کرده که طی آن نامه سایت های نمایشگاهی تا ۲۰ فروردین فرصت دارند اسناد و مدارک برگزاری رویدادهای خارجی خود را به منظور دریافت یارانه در این سایت بارگذاری کنند و این در حالی است که روز بارگذاری این نامه چهارشنبه بود و دو روز آینده نیز تعطیلی آخر هفته به شمار می رود. بنابراین سایت های نمایشگاهی تنها یک روز برای بارگذاری مدارک خود فرصت داشتند. حال سوالی که پیش می آید این است که کدام سایت نمایشگاهی قادر است در یک روز کاری تمام اسناد و مدارک خود را که حجم زیادی نیز هستند  را آماده و در سایت این سازمان بارگذاری کند؟

وی اضافه کرد: با یک بام و دو هوا در صنعت نمایشگاهی نمی توان راه به جایی برد. سازمان توسعه تجارت یا به طور کامل حمایت خود از سایت های نمایشگاهی را اعلام کند یا با وعده های پوچ، این سایت ها را امیدوار نکند. متاسفانه بخشنامه های صادر شده توسط سازمان توسعه تجارت به هیچ عنوان عملیاتی نیستند. برخی از مدیرانی که در راس تصمیم گیری برای صنعت نمایشگاهی هستند هیچ گونه تخصصی در این حوزه ندارند. این معضل بسیار بزرگی است که صنعت نمایشگاهی کشور با آن  روبرو است.

جایگاه تضعیف شده صنعت نمایشگاهی

مدیرعامل سایت آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به عملکرد ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی گفت: متاسفانه از آنجا که کار به کاردان سپرده نشده بود ما در این رویداد بزرگ بین المللی با شکست مواجه شدیم. تا مادامی که ما با دید سیاسی به این صنعت نگاه کنیم نتیجه همانی خواهد شد که در اکسپو ۲۰۲۰ رخ داد.

غلامی در بخش پایانی صحبت های خود بیان کرد: اواخر سال گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی در زمان برگزاری چند رویداد در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران مسیرهای ورودی به این سایت نمایشگاهی را مسدود کرد. ناگفته پیداست که این موضوع چه ضربه هنگفتی به صنعت نمایشگاهی وارد کرد. این موضوع نشان داد که صنعت نمایشگاهی ما به قدری ضعیف است که پلیس یک استان می تواند برای آن تعیین و تکلیف کند. از همین رو افق روشنی در انتظار صنعت نمایشگاهی که بیشترین اشغال زایی در کشور را دارد، نیست.

 

  • ترکمان غلامی ارسالی در

    با سلام. از. خبر های خوب و سازنده آن مج موعه محترم. با تو‌جه به رویکرد نا درست سازمان توسعه تجارت در و رفتار سلیقه ای وتحریم شرکت های خودی واکنش خبری. فرماید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها