|
کدخبر: 256862 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل سایت نمایشگاهی زنجان:

حلقه مفقوده رشد صنعت نمایشگاهی کجاست؟

قندیلی گفت: در بحث برنامه ریزی و محتوایی صنعت نمایشگاهی نیازمند ساختار تشکیلاتی به عنوان سازمان صنعت نمایشگاهی هستیم.

نمایشگاه حلقه مفقوده رشد صنعت نمایشگاهی کجاست؟

نمایشگاه ها یکی از روش های تبلیغات هستند که می توان در آن بازاریابی هدفمند انجام داد. حضور در رویدادهای خارجی موجب معرفی برند شرکت کنندگان در سطح بین المللی خواهد شد. شرکت کنندگان در نمایشگاه های بین المللی  علاوه بر ارتقاء و فروش شرکتشان به صادرات و ارزآوری کشورشان نیز کمک می کنند. برای کشور هایی مثل ایران که وابسته به نفت و برخی کالا ها هستند حضور در نمایشگاه های بین المللی توسعه و صادرات غیر نفتی را به همراه دارد. حضور در نمایشگاه های بین المللی برنامه ریزی اقتصادی برای صادرات یک کشور است. کشور ها و شرکت ها با حضور در نمایشگاه های بین المللی  با تولید کنندگان جهانی آشنا شده و با بازاری به وسعت دنیا رو به رو خواهند شد. سایت نمایشگاهی استان زنجان یکی از سایت های مهم کشور است که در این زمینه حضور در رویدادهای خارجی برنامه ریزی خوبی را ترتیب داده است.

در بازدید سیدرضا قندیلی مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی زنجان از موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، گفتگویی را با وی پیرامون وضعیت کنونی سایت زنجان، برنامه های این سایت نمایشگاهی برای سال جدید، چالش ها و افق صنعت نمایشگاهی تا پایان سال و سایر مسائل پیرامون این صنعت ترتیب دادیم که مشروح این گفتگو را در ادامه مطالعه خواهید کرد.

در سایت زنجان چه اقداماتی انجام داده اید و در حال حاضر چه شرایطی دارید؟

سایت زنجان در کریدور شمال غرب کشور که منطقه ای استراتژیک به حساب می آید، قرار گرفته است. تبریز، همدان، اردبیل،‌ گیلان، تهران و استان های دیگری که شامل کردستان هم می شود دسترسی تقریبا یکسانی به استان زنجان دارند. این نقطه ای کلیدی برای ما است. از طرفی زنجان زیستگاه های نمایشگاهی و زیست بوم نمایشگاهی را در برخی از گروه های کالایی برای خود دارد.

برنامه ما نسبت به سال های گذشته این است که نمایشگاه جایگاه خود را از B۲C به B۲B تغییر دهد. همین نگاه موجب شده است که در حوزه گردشگری تجاری تاثیر گذار باشیم. امروزه به واسطه برگزاری یک نمایشگاه، ظرفیت تمام هتل های زنجان تکمیل می شود. اگر در بازه فضای جمعیتی نگاه کنید و مزیت های نسبی را نسبت به سایر استان ها بسنجید درمی یابیم گردشگری تجاری در این استان کاملا تقویت شده است. گفتنی است برگزاری نمایشگاه ها در ارائه خدمات و حمل و نقل نیز تاثیر گذار بوده است. برگزاری منسجم رویدادهای نمایشگاهی در سایت زنجان موجب شده که صنایع نسبت به برگزاری نمایشگاه های تخصصی در آن منطقه حساسیت داشته باشند.

در سال جدید نزدیک به ۶۴ عنوان نمایشگاهی در ۲۷ بازه نمایشگاهی تعریف کرده‌ایم. بسیاری از عناوین ما جدید است و برای اولین بار برگزار خواهد شد.  همچنین ما در سال جدید ترکیب جمعیتی نمایشگاه را تغییر داده ایم. ما از طرفی سعی کرده ایم کیفیت نمایشگاه را بالا ببریم. بالا بردن کیفیت نمایشگاه برای ما در خروجی سال آینده اثر خواهد داشت. در حوزه معدن نیز فضای واگذاری دو برابر شده است. کیفیت هم قطعا بالا می رود. از طرفی بنا را بر بحث های خارجی گذاشته ایم و در حوزه شبه قاره هند کار می کنیم. در حوزه عراق و خلیج فارس نیز فعالیت هایی را آغاز کرده ایم. برگزارکنندگان ما در پاویون ها و نمایشگاه های مختلف بین المللی فعالیت می کنند. سعی کرده ایم با مشارکت در رویدادهای داخلی و بین المللی توانمندی های استان زنجان را بیشتر نشان دهیم.

سیدرضا-قندیلی-۱

استان زنجان از نظر صنعت نمایشگاهی دارای چه ظرفیت هایی است؟

زنجان در برخی از گروه های کالایی بسیار توانمند است. نمایشگاه صنعت برق در ایران به واسطه زنجان پیش می رود و این استان پایلوت صنعت برق در ایران به شمار می رود. ایران ترانسفو بزرگترین تولید کننده تجهیزات الکترونیکی برقی کشور در این استان قرار دارد. این شرکت از ترانس و سیم و کابل تا تجهیزات برقی را تولید می کند و امروز به تولید موتور سیکلت برقی دست پیدا کرده است. اکثر تجهیزات و پست ترانس های برق در این شرکت تولید می شود. این مجموعه نزدیک به بیست شرکت اقماری دارد.

 این استان در حوزه معدن و صنایع و کانی های غیر فلزی نیز توانمندی های بالایی دارد. مردم زنجان نیز علاقمند به نمایشگاه هستند. در سال ۱۴۰۰ توانستیم به سختی بعد از دو سال نمایشگاه برگزار کنیم. تا آستانه فروردین نزدیک به ۱۶ عنوان نمایشگاه برگزار کردیم و همین موضوع موجب شد نگاه ها نسبت به گذشته تغییر کند. حتی ارائه خدمات در نمایشگاه ها را نیز تغییر دادیم. در حوزه ارتباطات خارجی فضای مجازی را توسعه دادیم. پیش برد بعدی ما مناسب سازی فضای نمایشگاهی در حوزه های بین المللی است.

نمایشگاه زنجان در شمال غرب کشور مدرن ترین مرکز نمایشگاهی شامل غرب و غرب کشور است. در حوزه فضا و ابنیه ای که ساخته شده است سالن ها بدون ستون هستند و موقعیت جغرافیایی این سایت از نظر دسترسی در بهترین نقطه گردشگری شهر قرار گرفته است. تمام این موارد امتیازات و مزیت هایی بالقوه برای کسانی که می خواهند نمایشگاه برگزار کنند و برای ما که می خواهیم این رویداد را مدیریت کنیم ایجاد کرده است.  سعی ما این است که بتوانیم این ساختار را تغییر بدهیم. این ها بحث های ساختاری خود ما است.

به عقیده شما چرا صنعت نمایشگاهی در این سال ها رشد چشمگیری نداشته است؟

ما در بحث برنامه ریزی و محتوایی صنعت نمایشگاهی نیازمند ساختار تشکیلاتی به عنوان سازمان صنعت نمایشگاهی هستیم. وجود سازمان صنعت نمایشگاهی موجب ایجاد نظامی هماهنگ در تمام رسته های مختلف این صنعت از جمله بخش خدمات نمایشگاهی، چاپ و تبلیغات، غرفه سازی،َ برگزاری و حتی مدیران مراکز نمایشگاهی خواهد شد.

 نمونه این موضوع سازمان نظام مهندسی ساختمان است. شخصی که متقاضی ساخت ساختمان است باید دارای رتبه خاصی باشد که برای کسب این رتبه نیز باید مراحل پیوسته ای را طی کند تا حق امضا داشته باشد و بتواند پروژه ای را در دست بگیرید.  این سلسله مراتب حلقه مفقوده ای در صنعت نمایشگاهی ما است.

در انجمن نمایشگاه های آلمان معدود گروه هایی به عنوان زیر مجموعه قرار می گیرند. این یعنی هدفمند کردن هزینه ها و سرمایه گذاری ها، جهت دهی هدفمند و بازگشت سرمایه بابت خدمات و تولیدی که برای بازار جدید خود ایجاد می کنند.

 امروز ما در حوزه آموزش چند نفر را داریم که دوره های کامل نمایشگاهی را گذرانده باشند؟ ما برای غرفه دار خود دوره آموزشی نگذاشته ایم که چگونه در نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت کند. از طرفی یک سری برگزار کننده داریم که به صورت سریالی نمایشگاه برگزار می کنند. چگونه می توان کیفیت و کمیت نمایشگاه ها را ارزیابی کرد؟ البته لازم به ذکر است که ما قصد نداریم در مقابل برگزارکننده یا غرفه دار قرار بگیریم؛ ما می خواهیم این افراد را تقویت کنیم و راه و چاه را نشان بدهیم.

ما در نظام ارتباطی خود می توانیم سازمان تعریف کنیم و این سازمان تشکلی یکپارچه شود. ما چند انجمن داریم؟ همه این ها یکی هستند و وجود این انجمن ها اتفاقی خاصی در صنعت نمایشگاهی را رقم نزده است. نباید فراموش کرد که اساس تاسیس انجمن ها تغییر است. انجمن ها ایجاد شده اند تا تغییر ایجاد کنند و از منافع ذی نفعان دفاع کنند؛ با پیاده سازی این نظام هماهنگ وقتی یک خارجی به ایران می آید می توان ادعا کرد که مرکز نمایشگاهی ما به مرکزی با حداقل استانداردها تبدیل شده است.

سیدرضا-قندیلی-3

بسیاری از فعالان صنعت نمایشگاهی تعدد سایت های نمایشگاهی را چالش می دانند و عنوان می کنند سایت های نمایشگاهی در استان های کم برخوردار می تواند موجب ضربه زدن به صنعت نمایشگاهی کشور شود. نظر شما چیست؟

به عقیده من این موضوع بسیار هم خوب است. در استانی که یک میلیون نفر جمعیت دارد نیازمندی متفاوتی وجود دارد. نمایشگاه آمده است تا عرضه و تقاضا را مدیریت کند. چه در حوزه عمومی و چه در حوزه تخصصی ظرفیتی در استان وجود دارد در یک گروه کالایی شاید استعداد مضاعفی داشته باشد و این در حالی است که شاید بسیاری از استان ها با پهناوری بیشتر آن ظرفیت را نداشته باشند. پس نمایشگاه ها در هر استانی مزیت ایجاد می کند.

امروز سایت زاهدان در برگزاری نمایشگاه های معدن قوی است ولی شاید در حوزه ساختمان آن توان را نداشته باشد پس ما باید نمایشگاه های خود را چه در حوزه داخلی و چه خارجی براساس کارکردشان تفکیک کنیم. یک مرکز نمایشگاهی که نهایتا ۲۰۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی دارد شاید تا بیست سال بعد هم برای آن استان کافی باشد. ولی در شهر هایی مثل اصفهان و مشهد و شیراز وضعیت این طور نیست. چون خواستگاه بومی و ملی و بین المللی تحقق پیدا کرده است. از این رو نباید همه را به یک چشم دید. ما باید بگوییم چهار نمایشگاه در سطح اولیه داریم که در حوزه بین المللی قدرتمند هستند و هشت نمایشگاه داریم که در حوزه ملی قدرتمند هستند. باید برای آن ها تعریف داشته باشیم. نگاه ما باید تفکیکی باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها