|
کدخبر: 158166 سهیل فرزین

رییس انجمن نمایشگاه‌های ایران در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

راهکاری برای رفع تمام چالش های صنعت نمایشگاهی

علی یارمحمدیان گفت: ما در انجمن نمایشگاهی ایران به دنبال این هستیم که تقویم ۵ ساله ای را مشخص ‌کنیم تا صنعت نمایشگاهی ایران بتواند برنامه ریزی منظم ۵ ساله ای را برای حضور مشارکت کنندگان خارجی و داخلی داشته باشد.

نمایشگاه راهکاری برای رفع تمام چالش های صنعت نمایشگاهی

پس از شیوع ویروس کرونا، یکی از اصلی ترین صنایعی که در کنار کسب و کارها، فعالیت‌ های تولیدی و صادراتی آسیبی جدی دید و نتوانست فعالیت خود را به شکل عادی ادامه دهد، صنعت نمایشگاهی بود.

 هرچند این اتفاق نیز مانند دیگر محدودیت‌ های ناشی از کرونا، صرفا به ایران مربوط نمی شد و بسیاری از کشورهای جهان نیز دچار این رکود بی سابقه در بخش های مختلف شده بودند. اما باید به این نکته توجه داشت که با توجه به شرایط خاص اقتصادی که ایران در سال‌ های گذشته پشت سرگذاشته، قطعا بهره بردن از ظرفیت نمایشگاه‌ ها برای عرضه و معرفی کالاهای ایرانی اهمیت فراوانی دارد.

در حدود یک سال گذشته، ستاد مقابله با کرونا، پس از حدود ۱۰ ماه وقفه در روند اجرای فعالیت های نمایشگاهی در دی ماه سال جاری بالاخره اجازه برگزاری تعدادی از نمایشگاه ‌ها را صادر کرد که آنها نیز با دعوت از مراجعان و با رعایت پروتکل‌ های بهداشتی برگزار شده‌اند. حال با آغاز واکسیناسیون کرونا، این امیدواری به وجود آمده که راه حلی برای برون رفت از شرایط فعلی پیدا شود. با کمرنگ شدن شیوع کرونا دیگر چالش های صنعت نمایشگاهی مانند هم پوشانی رویدادها، اخذ مجوز برگزاری رویدادها و مسائلی از این قبیل بیش از پیش خودنمایی می کند.

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با علی یارمحمدیان، رییس انجمن نمایشگاه‌ های ایران ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

افتتاح سایت جدید نمایشگاه بین المللی اصفهان

یارمحمدیان در بخش ابتدایی صحبت های خود به افتتاح سایت جدید نمایشگاه بین المللی اصفهان اشاره کرد و گفت: آبان ماه سال جاری این نمایشگاه را در محل جدید افتتاح کردیم و تا کنون تمام رویدادهایی که در آن برگزار کرده ایم به صورت تخصصی بوده است. از جمله این رویدادها می توان نمایشگاه های کشاورزی، تاسیسات، مدیریت جامعه شهری و غیره را نام برد که همگی آن ها تخصصی بوده اند. به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت هایی که وجود داشت ما نمی توانستیم مردم به‌این نمایشگاه دعوت کنیم. به همین دلیل به صورت اختصاصی تعدادی از بازدیدکنندگان متخصص را به نمایشگاه دعوت کردیم و همین موضوع موجب شد که نمایشگاه ها به صورت تخصصی تری نسبت به سال های گذشته برگزار شوند.

علی-یارمحمدیان

وی افزود: طبق نظرسنجی هایی که به عمل آوردیم غرفه داران بر این باور بودند که بازدیدکنندگانی که در سال های گذشته داشتند موجب خستگی فراوان آن ها می شد اما با وجود تخصصی شدن برگزاری رویدادها بازخورد و فروش بیشتری نسبت به سال های گذشته داشته اند. بنابراین می توان ادعا داشت که غرفه داران از این فضا رضایت حداکثری را داشته اند. اگر این روند تخصصی کردن نمایشگاه ادامه داشته باشد پیامدهای بسیار خوبی برای صنعت نمایشگاهی خواهد داشت. بنابراین ما باید به سمت تخصصی کردن نمایشگاه ها برویم؛ چرا که هم در هزینه ها صرفه جویی می شود هم در پربار کردن نمایشگاه ها بسیار موثر است.

یارمحمدیان اظهار کرد: زمانی که شروع به کار کردیم سایت نمایشگاهی حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و البته بدهی‌هایی هم داشت که آن ها را پرداخت کردیم. بیش از ۲۲۰ قرارداد با پیمانکاران منعقد کردیم و آن ها نیز به صورت همزمان شروع به کار کردند و در مدت از سه سال و سه ماه این پروژه تکمیل شد. البته این پروژه در حالی تکمیل شد که چند مشکل از جمله تحریم اقتصادی، رکود تورمی، افزایش قیمت ارز، شیوع ویروس کرونا در کشور وجود داشت. با برنامه ریزی و مشکلاتی که متولیان این امر داشتند توانستیم در دورانی سخت نمایشگاه بین المللی اصفهان را افتتاح کنیم. اگر به مدد عشق و ایمان نبود افتتاح این ساختمان ممکن نبود. در این نمایشگاه ها از سیستم های روز دنیا مانند سیستم های سرمایشی، گرمایشی، اعلام و اطفا حریق و همچنین معماری و هنر ایرانی در این نمایشگاه استفاده شده است. می توان گفت در این ساختمان تلفیقی از سنت و مدرنیته را مورد نظر قرار داده ایم. امیدواریم در سال های آتی با افزایش سرمایه ای که محقق خواهد شد موفق شویم فاز دوم را که هشت سالن ۵ هزار متری خواهد بود را ساخته و افتتاح کنیم.

شرط پیشرفت طرح های نمایشگاهی

رییس انجمن نمایشگاه‌های ایران در ادامه صحبت ها گفت: اعتقاد دارم که طرح نمایشگاهی زمانی پیشرفت می ‌کند که در آن برنامه ‌ریزی مناسب وجود داشته باشد و اگر این برنامه ریزی ها در برگزاری رویدادها وجود نداشته باشد نه تنها صنعت نمایشگاهی پیشرفت نمی ‌کند بلکه به عقب نیز بر می گردد. ما در انجمن نمایشگاهی ایران به دنبال این هستیم که تقویم ۵ ساله ای را مشخص ‌کنیم تا صنعت نمایشگاهی ایران بتواند برنامه ریزی منظم ۵ ساله ای را برای حضور مشارکت کنندگان خارجی و داخلی انجام دهد. ما در اصفهان برای برگزاری نمایشگاه ها و رویدادها حداقل از یک سال قبل برنامه ریزی های لازم را انجام می دهیم. تقویم نمایشگاهی ما برای سال ۱۴۰۰ کاملا مشخص شده است و قراردادها نیز منعقد شده است. گفتنی است در این راستا تفاهم نامه ای را با سازمان توسعه تجارت منعقد کرده ایم. یکی از بندهای این تفاهم نامه تقویم پنج ساله است. یعنی ما به دنبال این هستیم که تقویم پنج ساله سایت های استانی را اخذ کنیم و برای تصویب پنج ساله آن اقدامات لازم را انجام دهیم. البته گفتنی است که در این مسیر چالش های متعددی نیز وجود دارد اما در نهایت امیدواریم که این مهم به تحقق برسد. اگر این موضوع به سرانجام برسد تا ۵ سال مشکلاتی مانند همپوشانی ها، اخذ مجوزها و بسیاری از مشکلاتی که سایت داران در هنگام برگزاری رویدادها با آن ها روبرو می شوند طی یک فرآیند در مدت زمانی ۵ ساله مرتفع خواهد شد.

واگذاری برگزاری رویدادها به بخش خصوصی

یارمحمدیان همچنین بیان کرد: لازم به ذکر است تا سال ۱۳۹۶ اکثر رویدادهای استان اصفهان توسط شرکت نمایشگاه های استان برگزار می شد. هدف مدیران نمایشگاهی در دنیا ایجاد، حفظ و توسعه سایت نمایشگاهی است که معمولا توسط دولت ها و حاکمیت های محلی انجام می شود. پس وظیفه دولت ایجاد بستری برای بخش خصوصی به منظور فعالیت آن ها است. سایت نمایشگاهی نیز یک بستر اقتصادی است. برگزارکنندگان نمایشگاهی دومین ضلع برگزاری رویداد ها هستند. در همین راستا ما از سال ۱۳۹۶ برگزاری تمام نمایشگاه ها را به بخش خصوصی واگذار کردیم. یعنی خودمان رویدادها را برگزار نکردیم و وظیفه هدایت ضلع های مختلف برگزاری یک رویداد را برعهده گرفتیم. این واگذاری موجب تفکیک وظایف سایت و مجریان نمایشگاهی شد.

وی ادامه داد: این موضوع پیامدهای بسیار خوبی از جمله بالا بردن کیفیت نمایشگاه ها برای ما به ارمغان آورد. از لحاظ کمی نیز بسیار موثر واقع شد. خود ما دیگر هیچ نمایشگاهی را برگزار نمی‌کنیم اما بستر مناسب را برای فعالان بخش خصوصی فراهم می ‌کنیم و حمایت های لازم را از آن ها به عمل می آوریم. ما در شرکت نمایشگاه های اصفهان برای آن که مجریان خوبی را جذب نمایشگاه کنیم اقدام به طراحی جدولی امتیازی کردیم و بر اساس آن جدول کسانی که مایل به برگزاری رویدادها هستند را رتبه بندی کردیم. یکی از امتیازاتی که مجریان می توانند ارائه دهند برگزاری نمایشگاه تخصصی در استان و کشور است. یعنی اگر کسی نمایشگاهی تخصصی در کشور یا استان برگزار کرده باشد امتیاز مثبتی برای او محسوب می شود. داشتن شرکت نمایشگاهی و همچنین دارا بودن نیروی متخصص شرکتی نیز امتیاز دیگری برای آن ها به حساب می آید. بر اساس آن جدول امتیازات افراد در مزایده های شرکت نمایشگاهی اصفهان شرکت می کنند. به طور کلی می توان گفت فرآیند انتخاب مجریان نمایشگاهی در سایت اصفهان از طریق امتیازدهی و مزایده انجام می شود. گفتنی است برای سال آینده ۴۰ نمایشگاه قرار است برگزار شود که اکثر آن ها تخصصی هستند و مجریان آنها نیز مشخص شده است. در حال حاضر نیز مشغول برنامه‌ ریزی برای نمایشگاه ها و رویدادهای سال ۱۴۰۱ هستیم.

یارمحمدیان در ادامه با بیان اینکه بهره وری سر لوحه اقدامات ما در شرکت نمایشگاه های اصفهان است، گفت: از آنجا که استانداردهای لازم را در زمینه انرژی رعایت کردیم هزینه های ما به شدت کاهش پیدا کرد. البته اگر در آینده نمایشگاه برای دولت به عنوان صنعت شناخته شود هزینه های انرژی بیشتر کاهش پیدا خواهد کرد. هدف ما از برگزاری نمایشگاه ها رونق اقتصادی و کاهش درآمد نفتی افزایش سرمایه است.

سال ۱۴۰۰ سال رونق و شکوفایی صنعت نمایشگاه

یارمحمدیان در پایان اظهار داشت: صنعت نمایشگاهی به تنهایی هدف نیست. این صنعت وسیله ای برای رونق اقتصادی کشور، افزایش اشتغال و افزایش صادرات غیر نفتی کشور است. امیدواریم که سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای صنعت نمایشگاهی باشد تا بتوانیم با استفاده ازاین صنعت به توسعه همه جانبه کشور برسیم و به بسیاری از موفقیت ها دست پیدا کنیم. ما امیدواریم که سال آینده با واکسیناسیون افراد جامعه و مدیریت شیوع ویروس کرونا صنعت نمایشگاهی به جایگاه واقعی خود بازگردد و این امید را داریم که سال ۱۴۰۰ بسیار بهتر از سال ۱۳۹۹ خواهد بود. در برنامه ریزی برگزاری رویداد ها برای سال ۱۴۰۰ نیز فاصله گذاری های اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی را مدنظر قرار داده ایم. امید داریم که سال ۱۴۰۰ سال رونق و شکوفایی صنعت نمایشگاهی باشد.

ارسال نظر