|
کدخبر: 114337 سهیل فرزین

یک فعال صنعت نمایشگاهی در گفت و گو با گسترش نیوز:

دولت زورش فقط به صنعت نمایشگاهی رسید!

یک برگزار کننده نمایشگاهی با اشاره به اینکه برگزاری رویداد ها در شرایط کرونایی اصلاً منطقی نیست تصمیمات دولت و ستاد مقابله با کرونا را نوعی یک بام و دو هوا عنوان کرد.

نمایشگاه دولت زورش فقط به صنعت نمایشگاهی رسید!

ممنوعیت برگزاری نمایشگاه ها در برابر ادامه فعالیت بازار، پاساژ ها و اصناف مختلف یک هفته دیگر تمدید شد تا بار دیگر فعالان صنعت نمایشگاهی که حدود ۴ ماه از فعالیت های خود به دور بودند با رکود و توقف روبرو شوند. این در حالی است که مکان های پر رفت و آمد دیگر مانند بازارها، پاساژها و... که نسبت به نمایشگاه ها از رفت و آمدهای بیشتری برخوردار هستند همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

آیا این برخورد رفتاری متناقض در برابر بازار و نمایشگاه ها است؟ آیا برگزاری نمایشگاه ها جان مردم را بیشتر به خطر می اندازد یا سایر مکان هایی که از ازدحام جمعیت بیشتری برخوردار هستند؟

خبرنگار گسترش نیوز به منظور دریافت پاسخ این سوالات گفت و گویی را با کاوه فاضل، فعال نمایشگاهی ترتیب داده است که در ادامه مشروح این گفت و گو را مطالعه می کنید:

کاوه فاضل در ابتدای این گفتگو با اشاره به اینکه فعالیت صنعت نمایشگاهی در اقصی نقاط جهان تقریباً به صفر رسیده است، اظهار داشت: نکته‌ ای که در این میان حائز اهمیت است این است که در تمام دنیا شرکت های خصوصی برگزار کننده نمایشگاه ها هستند ولی در کشور ما این مسئولیت به عهده دولت است و دولت نیز به دلیل برقرار ماندن سازوکارهای اقتصادی اقدام به برگزاری رویداد ها در هر شرایطی می کند.

کاوه-فاضل

 وی در ادامه با بیان اینکه برگزاری رویداد ها در شرایط کرونایی اصلاً منطقی نیست، گفت: در شرکت سهامی نمایشگاه ‌ها و سایت تهران، پروتکل های بهداشتی به شدت رعایت می‌شود و طی بازدید های مکرری که از نمایشگاه های اخیر داشتیم، مشتریان و غرفه‌داران نیز تأکید می‌کردند که سالن های نمایشگاهی از سلامت بیشتری نسبت به خیابان، بازار و مکان های پر رفت و آمد برخوردار هستند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این تمام ماجرا نیست. نمایشگاه به غرفه دار و بازدیدکننده نیاز دارد و به نحوی رویدادی سالانه است که غرفه داران و بازدیدکننده های متخصص و غیر متخصص نسبت به برگزاری آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

 این فعال صنعت نمایشگاهی افزود: با توجه به فضای عمومی که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در جامعه و مردم به وجود آمده است برگزاری نمایشگاه‌ها با مشکل و چالش بزرگی روبرو شده، البته گفتنی است که برخی از نمایشگاه ها در ماه‌های گذشته برگزار شد اما سوالی که پیش می آید این است که آیا برگزارکننده و غرفه دار به اهداف خود رسیده‌اند؟

یک بام و دو هوا

فاضل در ادامه گفت: البته نباید فراموش کرد که تعطیلی مجدد نمایشگاه ها بر اثر شیطنت برخی از رسانه ها شکل گرفت از این رو به عقیده من دولت در تعطیلی نمایشگاه ها مردد است. لذا می توان گفت یا تصمیم ستاد مقابله با کرونا مبنی بر ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌ها به نوعی یک بام و دو هوا است یا دولت واقعا توانایی تعطیل کردن بازار را ندارد و زورش تنها به نمایشگاه ها می رسد.

این فعال صنعت نمایشگاهی با تاکید بر اینکه صنعت نمایشگاهی نیازمند حمایت دولت است، خاطرنشان کرد: برگزار کردن نمایشگاه ها در این شرایط بسیار آسیب زننده است اما باید به این نکته توجه داشت که این یک واقعیت است که صنعت نمایشگاهی به صورت صوری زنده است. یک برگزارکننده که طی دهه های متوالی اقدام به برگزاری نمایشگاهی کرده است اعتبار و تخصصی در این صنعت دارد و تجربه خوبی نیز کسب کرده و دارای مشتری های خاص خود است لذا با برگزار کردن نمایشگاه بدون بازده تمام این اعتبار و مشتری های خود را از دست خواهد داد و این امر به هیچ عنوان منطقی نیست. به همین جهت دولت باید پشتیبان برگزارکننده و شرکت سهامی نمایشگاه ‌ها باشد و به نحوی خسارات جبران کند.

این فعال صنعت نمایشگاهی در پایان گفت: نمی توان برای رشد اقتصادی کشور یک موقعیت خاص در نظر گرفت ولی از صنعت نمایشگاهی غافل بود. از آنجا که دولت اعتقاد دارد نمایشگاه‌ها مرکزی برای رشد اقتصادی هستند لذا حتما باید این صنعت را به رسمیت بشناسد. به عقیده من دلیل عدم توجه دولت به صنعت نمایشگاهی به نحوه عملکرد فعالین این صنعت باز می گردد چرا که ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت تشکل‌ها و انجمن‌های مربوطه به صورت کافی و وافی استفاده لازم را ببریم.

 

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها