|
کدخبر: 113044

آثار مهم کووید ۱۹ بر صنعت نمایشگاهی اروپا

نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری جزو نخستین صنایعی بودند که تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفتند و این وضعیت با سرعت بسیار زیاد تا لغو برگزاری همه رویدادها تشدید شد.

تنها پس از گذشت چند هفته، اثرات مخرب گسترش کووید ۱۹ بر صنعت نمایشگاهی بر همگان مشهود و هویدا شد و اکنون پس از گذشت چندین ماه صنعت نمایشگاهی خود را برای خروج از رکود و آغازی دوباره مهیا می‌کند.

سعید-دهقانیسعید دهقانی - مدیر عامل شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری

 

بیش از ۳۳۰۰ رویداد لغو شده در اروپا

شیوع ویروس کرونا در ابتدا باعث ایجاد شرایط پیچیده و کاهش برگزاری رویدادها شد، اما در مدت زمانی بسیار کوتاه تمامی نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری جهان متوقف گردید. حدود ۱۰ هزار رویداد تجاری در سرتاسر جهان لغو شده و یا به تعویق افتاده است که نقطه آغاز آن آسیا بود.مجموعا تا پایان ژوئن ۲۰۲۰ بیش از ۳۳۰۰ نمایشگاه در اروپا لغو شده است. البته قاره امریکا هم از این قاعده مستثنا نشد.

بسیاری از نمایشگاه‌ها در اروپا دوباره برنامه‌ریزی شده‌اند و ممکن است در تاریخ‌های جدید برگزار شوند. در نتیجه لغو برگزاری رویدادها، گردش مالی شرکت‌های برگزارکننده متوقف شده و مشکلات متعددی برای برگزارکننده‌ها ایجاد شده که البته بسیاری از صنایعی که به‌صورت زنجیروار با صنعت نمایشگاه مرتبط است درگیر این چالش عظیم شده‌اند.

درآمد از دست رفته: ۳۹ میلیارد یورو

شرکت هایی که در نمایشگاه‌های تجاری مشارکت می‌کنند محصولات جدیدی را به نمایش می‌گذارند و از این راه منابع درآمدی جدیدی برای خود ایجاد می‌کنند. در اروپا، میزان خسارت ناشی از کاهش فروش شرکت‌ها در بهار امسال و در پی لغو شدن نمایشگاه ها، به مبلغ ۳۹ میلیارد یورو می‌رسد. در سطح جهانی، کل خسارت ناشی از کاهش فروش تا پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ مبلغ ۱۳۴.۲ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود (تحقیقات اخیر UFI).

 

خسارت ناشی از لغو نمایشگاه‌ها: ۲۸.۸ میلیارد یورو

در ادامه نگاهی به فرآیند برگزاری رویدادها داریم که ظاهرا با چالش‌های عظیمی مواجه شده است. خسارات اقتصادی ناشی از لغو یا تعویق نمایشگاه‌ها در اروپا که تا اواخر ژوئن ۲۰۲۰ به قوت خود باقیست به بیش از ۲۸.۸ میلیارد یورو می‌رسد. تنها ۲۵۷ هزار شغل مرتبط با صنعت نمایشگاه در اروپا از بین رفته است. این مشاغل نه تنها مستقیما در بخش نمایشگاهی، بلکه در حوزه‌های مرتبط به آن مانند حمل‌ونقل، گردشگری، هتلداری و عرضه مواد خوراکی و غذایی در جریان برگزاری رویدادها نیز میباشند. تخمین زده می‌شود که کل خسارت اقتصادی جهانی نمایشگاهی به ۸۱.۶ میلیارد یورو برسد. این خسارات تا پایان سه ماهه دوم سال در آسیا/اقیانوسیه و امریکای شمالی به ترتیب به ۲۱.۸ و ۲۹.۲ میلیارد یورو می‌رسد (تحقیقات اخیر UFI).

خسارت‌ سایت‌های نمایشگاهی اروپا: ۱۲۴.۹ میلیارد یورو

صنعت نمایشگاه در اروپا از تمام قاره‌ها پررونق تر و درامدزاتر است اما به شدت تحت تأثیر شیوع و همه گیری ویروس کرونا قرار گرفته است.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد رقم خسارات متحمل شده به سایت‌های محل برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادها نیز به ۱۲۴.۹ میلیارد یورو میرسد. (تحقیقات EMECA).

صنعت نمایشگاهی اروپا از لحاظ ظرفیت، کیفیت و گردش مالی سالن‌های نمایشگاهی در مقایسه با سایر دنیا یک سر و گردن بالاتر است. این صنعت تقریبا نیمی از سهم بازار جهانی صنعت نمایشگاهی را به خود اختصاص می‌دهد و کلیه رویدادهای نام آشنا و مطرح B۲B و B۲C را شامل می‌شود. نمایشگاه‌های تجاری اروپا کسب و کارها را هم از درون اتحادیه اروپا و هم از سراسر جهان جذب می‌کنند.

این رویدادها مناسب‌ترین فرصت‌های تجاری را در یک نقطه گرد هم می‌اورد و این امکان را برای شرکت‌های عضو اتحادیه اروپا فراهم می‌کند تا برای ملاقات با شرکای تجاری و مشتریان بالقوه نیازی به سفر به خارج از اروپا نداشته باشند. شرکت‌ها تنها در یک رویداد بین‌المللی در اروپا با پیشنهادات جهانی برای محصولات و خدمات خود روبه‌رو می‌شوند. بسیاری از نمایشگاه‌های لغو شده، نمایشگاه‌های مطرح بین‌المللی بودند که دارای تاثیر ویژه‌ای بر شرکت‌های نمایشگاهی و بخشهای ذیربط بودند.

علاوه بر این، برگزار‌کنندگان نمایشگاه‌های اروپایی در سرتاسر جهان نمایشگاه برگزار می‌کنند، که این امر باعث جهانی شدن مشاغل اروپایی در بازارهای جهانی می‌شود. در نتیجه، بخشی از خسارت‌های ایجاد شده در آسیا و امریکا نیز ناشی از رکور این صنعت در اروپاست. ۱۰ شرکت اول نمایشگاهی با بیشترین گردش مالی در سراسر جهان اروپایی هستند.

وضعیت اضطراری برای صنعت نمایشگاهی به‌ویژه برای شرکت‌های کوچک و متوسط

لغو یا تعویق کوتاه مدت رویدادها اثرات و بازخوردهای سریعی دارد، زیرا باعث ایجاد تاخیر در گردش مالی کسب و کارها و درآمدهای برنامه‌ریزی شده می‌شود. این امر به طور مستقیم بقای شرکت‌های خدماتی کوچک و متوسط، مشاغل مرتبط با صنعت نمایشگاهی (به عنوان مثال ارائه دهندگان خدمات از جمله غرفه سازان، تدارکات، پذیرایی و غیره)، و مشتریان (غرفه داران و بازدید‌کنندگان نمایشگاه‌های تجاری) را به خطر می‌اندازد. شرکت‌های کوچک و متوسط محورهای اصلی اقتصاد اروپا هستند که باید مورد توجه دولت و نهادهای کشورهای عضو قرار گیرند.

اقدامات لازم الاجرا برای نجات صنعت نمایشگاهی

- تامین فوری و بدون بروکراسی یارانه و اعتبار برای دوره‌گذار از وضعیت بحران برای برگزارکنندگان

- به تعویق انداختن پرداخت مالیات و سایر دیون به دولت و دستگاههای مربوطه تا زمان عادی شدن شرایط

- ایجاد انعطاف در قوانین و شرایط اشتغال و کمک در پرداخت حقوق برای حفظ کارمندان در زمان بحران

نقش حیاتی نمایشگاه‌های تجاری در رونق اقتصادی دوباره

آمار و ارقام ذکر شده بالا حاکی از نقش حیاتی و نظام مند نمایشگاه‌ها در اقتصاد کشورها می‌باشد. نمایشگاه‌ها با ایجاد مسیرهای میانبر به بازار برای شرکت‌ها نقش مهمی را در ایجاد رونق اقتصادی ایفا می‌کنند و برای سایر صنایع نیز بسیار تاثیرگذار هستند. صنعت نمایشگاهی مصمم است به بهترین نحو ممکن به خدمت رسانی به اقتصاد و صنعت ادامه دهد و امکان ملاقات رو در روی تامین‌کنندگان و متقاضیان را فراهم نماید. با این حال، برای اطمینان از اینکه شرکت‌های برگزارکننده رویداد همچنان به حیات خود ادامه داده و بتوانند این نقش را در آینده هم به خوبی ایفا کنند، نیازمند حمایت سیاستگذاران هستند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها