|
کدخبر: 148462

کالبد شکافی یک تحریم

دولت ترامپ در هفته‌های پایانی عمر خود، به روند اعمال تحریم علیه ایران ‌به‌طور جنون‌آمیزی سرعت داده و در یکی از جدیدترین موارد، علاوه‌بر موسسه دانش‌بنیان برکت که تولیدکننده نخستین واکسن ایرانی کرونا است، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان را که تولید‌کننده برتر فولاد ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود، تحریم کرده است.

معدن کالبد شکافی یک تحریم

اگر‌چه اعمال این تحریم‌ها به نفع دولت جو بایدن‌، رئیس‌جمهوری منتخب امریکا است که در حال تدوین سیاست‌های خود در قبال جمهوری اسلامی ایران است، اما جامعه جهانی پس از افتضاح سیاسی ترامپ در وقایع انتخابات، چشم‌انتظار برنامه‌ای در تقابل با سیاست‌های جنگ‌افروزانه ترامپ است.

تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران

وزیر خارجه امریکا در بیانیه‌ای گستره تحریم‌ها علیه ایران در بخش فلزات را افزایش داد.

‌مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در بیانیه‌ای از توسعه گستره تحریم فلزات ایران خبر داد.

در بیانیه وزیر خارجه امریکا آمده است: «برنامه‌های نظامی، موشکی و هسته‌ای ایران تهدیدی مستمر برای امنیت جهان به شمار می‌آید. با هدف مقابله با این تهدیدات، من محدوده تحریم‌های مرتبط با فلزات ایران در وزارت خارجه را گسترش می‌دهم. امروز وزارت خارجه ۱۵ ماده به ‌خصوص که در برنامه‌های هسته‌ای، نظامی و موشک‌های بالستیک ایران استفاده می‌شود را شناسایی کرده است. کسانی که دانسته به انتقال این مواد به ایران کمک می‌کنند تحت تحریم قرار می‌گیرند.»

وزیر خارجه امریکا در بیانیه خود نام این ۱۵ فلز را به شرح زیر اعلام کرد:

آلومینیوم ۶۰۶۱- T۶

آلومینیوم ۶۰۶۱

آلومینیوم ۶۰۶۳-T۵

آلومینیوم ۷۰۷۵

AISI ۳۱۶ L

۱۰۰Cr۶،

۱۱۵CrV۳

آلومینیوم ۶۰۶۱-F

AISI ۳۰۹

AISI۳۰۴

آلومینیوم ۶۰۶۳-T۱

آلومینیوم ۷۰۷۵- T۶

کاربید زیرکُنیوم ZrC

سیلیکات زیرکُنیوم ZrSiCo۲

استیل ۴۳۴۰

همچنین وزیر خارجه امریکا اعلام کرد که واشنگتن سازمان صنایع دریایی، سازمان صنایع هوافضا و سازمان صنایع هوایی ایران‌ و شرکت فولاد مبارکه اصفهان را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

وزیر خارجه امریکا در بیانیه خود مدعی شد اشاعه تسلیحات متعارف ایران تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و براساس شواهد، ایران همچنان به حمایت نظامی و انتقال تسلیحات به سوریه، لبنان، عراق، یمن و دیگر مناطق ادامه می‌دهد. رئیس‌جمهوری امریکا اردیبهشت‌‌ ۱۳۹۷ با ادعای واهی نقض برجام، از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری را با عنوان «فشار حداکثری» علیه ایران وضع کرد.

موافقت مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص

 نماینده مردم شهرستان فلارجان پس از طرح مسئله تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان در کمیسیون صنایع و معادن پارلمان، طرح تحقیق و تفحص از این شرکت را به صحن علنی کشاند و پس از طرح ادعاهایی علیه مدیران این شرکت، موفق به جلب نظر نمایندگان برای تحقیق و تفحص شد.

 حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی به عنوان نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص ضمن قدردانی از اعضای کمیسیون صنایع برای تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه گفت: این کار با وجود شانتاژهای برخی از خبرگزاری‌ها و جریانات فاسد رخ داد که جای قدردانی دارد.

وی خطاب به نمایندگان گفت: اگر شما یک بار در زمان تصویب اعتبارنامه‌تان قسم یاد کردید، من یک بار هم برای عضویت در هیات‌رئیسه مجلس قسم یاد کردم. اکنون هم در محضر خدا، شما نمایندگان و ملت شریف ایران به قرآن مجید قسم یاد می‌کنم که جز حقیقت چیزی بیان نکنم و اگر در طول تاریخ مشخص شد من یا فرزندانم یا هفت نسل وابسته به من یک ریال قرارداد در رابطه با فولاد داریم از تمام حرف‌هایم عذر می‌خواهم و این را می‌پذیرم. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارخانه فولاد مبارکه یک کارخانه منطقه‌ای و استانی نیست و متعلق به ملت ایران است، گفت: گردش مالی فولاد مبارکه نزدیک ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از بودجه عمرانی کشور و سودش ۲۰ هزار میلیارد تومان است. در نهایت، تقاضای تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه به رأی مجلس گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت کردند.

فولاد مبارکه اصفهان مولود انقلاب است

فولاد مبارکه اصفهان را مولود انقلاب و نقطه عطف شکوفایی صنعت فولاد ایران می‌دانند. این شرکت به برکت همت جهادگران و کارکنان این مجتمع که در اثنای جنگ تحمیلی بنا شد، امروز به یک درخت تنومند پرثمر تبدیل شده است.

 اکنون گروه فولاد مبارکه اصفهان، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان و بزرگ‌ترین فولادساز منطقه خاورمیانه و منطقه منا با سهم ۲۰ درصدی تولید فولاد شناخته می‌شود. ارزش بازار این شرکت اکنون به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که درحال‌حاضر ۷.۲ میلیون تن فولاد در داخل این شرکت تولید می‌شود. این تولیدات به گستره میهن اسلامی و با شعار فولاد مبارکه، به گستره ایران، شامل (فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد سبا) است که ظرفیت تولید را به حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش داده است. این شرکت با همت مدیران و کارکنان خود و با همکاری شرکت‌های پیمانکار و تامین‌کنندگان از بدو بهره‌برداری تاکنون برای کشور و ذی‌نفعان، عزت، سربلندی و سودآوری به ارمغان آورده است. امیدوارم در ادامه این راه نیز بتوانیم در شرایط سخت و تحریم اقتصادی کنونی که دشمن ناجوانمردانه کمر به متوقف ساختن چرخ صنعت کشور بسته است، به توفیقات بیشتری دست یابیم.

آب در آسیاب دشمن نریزیم

 دادن اطلاعات نادرست از مجموعه‌های بزرگ کشور همچون فولاد مبارکه اصفهان که نقش بزرگی در حرکت کشور به سمت اقتصاد غیرنفتی دارد، به نوعی ریختن آب به آسیاب دشمن است.

 اگر‌‌چه فولاد مبارکه یک شرکت بورسی و دارای نظامنامه‌های مدون و استانداردهای جهانی است، سخن گفتن از نقصان‌ها و باید‌ها و نباید‌ها پیش از طرح در مجامع باید با اطلاعات متقن و دقیق از سوی مدیران و مجریان ذی‌ربط باشد.

فولاد یک صنعت استراتژیک است. بنابراین، باید تحلیل و ارزیابی که انجام می‌شود در وهله نخست منصفانه باشد. سپس باید توجه داشت در شرایطی که نفت تحریم شده و حالا که صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه اصفهان می‌تواند به صنعت و اقتصاد کشور کمک کند، ‌لازم است تا حرکت‌ها سنجیده باشد و از تحرکات احساسی دوری جست. البته این بدان معنی نیست که نباید در مقابل نواقص سکوت کرد؛ بلکه لازم است با آن صریح و شفاف و روشن برخورد شود. مهم روش برخورد است.

 برخی از مسائل از طریق کانال‌های قانونی تشخیص داده و پیگیری می‌شود، اما گاهی اوقات بسیاری از موارد در حد صحبت و پیش‌قرارداد و بایگانی محتوای رسیده بوده که اصلا وجاهت قانونی ندارد‌. در فرآیند‌های اقتصادی و مالی اگر هم نقصی وجود دارد باید از کانال‌های شفاف و قانونی و سازمان‌‌های ذی‌ربط به دور از هیاهو آن را پیگیری کرد. طرح این‌گونه موارد بدون مستندات و شواهد قانونی و بردن اسامی با هدف ایجاد شرایط برای تشویش اذهان عمومی و نمایندگان و جوسازی و غوغا‌‌سالاری، برای فضای عمومی جامعه اصلا خوشایند نیست و جبران آن غیرقابل امکان است و اشکال شرعی نیز دارد.

تکرار شعار «ما می‌توانیم»

در چنین شرایطی تحریم فولاد مبارکه و شخص مدیرعامل از این نظر اهمیت دارد که نشان می‌دهد فولاد مبارکه و مدیرعامل پرتوانش که در پیشانی جبهه صنعت کشور ایستاده‌اند، تا چه اندازه مسیر درستی را طی کرده‌اند و افتخارات زیادی که در صنعت بزرگ فولاد و صادراتش به نقاط مختلف جهان داشته‌اند، مانند خاری در چشم ترامپ و همدستانش فرو رفته و باعث شده در دقایق اضافه حضورش در کاخ سفید، نتواند از عظم فولادی مدیران و کارکنان قطب صنعت کشور چشم‌پوشی کند.

کارکنان جبهه اول تولید فولاد کشور امروز با نگاه دقیق به تحرکات داخلی و خارجی، عزم خود را برای تداوم توفیقات و فتح بازارهای بین‌المللی راسخ‌تر کرده و به این خودباوری رسیده‌اند که با وحدت، همدلی و هم‌افزایی مسئو‌لانه می‌توان به جنگ ابرقدرت‌های متمول رفت و پیروز میدان بود.

طرح تحریم امریکایی اگرچه با زمان طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در مجلس همزمان شد، اما فولادمردان میهن با تأسی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های دولت، با همت غایی و روحیه‌ای مضاعف به تداوم کار و تسریع در گشایش‌های جدید اقتصادی می‌اندیشند.

به گواه و تحلیل بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی، در مدت‌زمان کمی که تا خروج ضحاک امریکایی از کاخ سفید مانده او دست به اقداماتی جنون‌آمیز علیه جمهوری اسلامی و منافع کشور عزیزمان ایران خواهد زد تا راه را بر هرگونه مذاکره دو طرف برای رفع تحریم‌ها در آینده ببندد‌. حال وظیفه ما در قبال این‌گونه رفتارهای ناشیانه، حمایت از مدیران خدوم و حراست از سرمایه‌های ملی و انسانی است که مورد تحریم واقع شده‌اند.

امیدواریم مسئولان و نمایندگان محترم مجلس در سال‌های سخت اقتصادی کشور با وجود همه مشکلات فارغ از هر جریان سیاسی بیش از این در کنار صنعت کشور باشند. رهبری فرموده‌اند: «ما باید قوی باشیم. نباید منتظر برداشتن تحریم‌ها و مذاکرات و برجام بود، کار را باید در داخل کشور پیش برد.» بی‌انگیزه کردن مدیران اقتصادی کشور لطمه‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره اقتصاد کشور خواهد زد.

نویسنده: بهروز راعی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها