|
کدخبر: 133686 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

منظور از دیجیتالی شدن معادن چیست؟

یکی از موضوعات کلیدی که معدن‌کاران باید به درک درستی از آن دست یابند آشنایی با مفهوم فناوری و راه‌حل‌هایی است که می‌تواند به آن‌ها در انجام درست کارها کمک کند.بسیاری از شرکت‌ها به منظور آشنایی با مفهوم کلی بهره‌گیری از فناوری در بخشی از تجارت خود، به شناسایی ارزش‌هایی که می‌توان ایجاد کرد اقدام کرده‌اند.

معدن منظور از دیجیتالی شدن معادن چیست؟

امروزه بهره‌گیری‌ از فناوری‌های روز در معادن از جمله دیجیتالی شدن فرآیندها اهمیت بسیاری دارد چرا که بهره‌گیری از آن سبب شده تا عملکرد بخش معدن تغییر کند. از این رو ما شاهد پیشرفت در فناوری‌های به کار رفته در معادن هستیم که از آن جمله می‌توان به اتوماسیون، دیجیتال‌سازی و برق‌رسانی وسایل نقلیه و سیستم‌های حفاری خودکار اشاره کرد. عدم آشنایی با مزیت‌ها و نگرانی‌های معدن‌داران سبب شده تا در روند تغییرات خلل ایجاد شود از این رو شرکت چندملیتی هانیول اینترنشنال با انتشار استدلال‌هایی به اهمیت حرکت به سمت تغییر فناوری و مقاومت معدن‌کاران در این ارتباط پرداخته است.

دیجیتالی‌شدن فناوری‌ها و کاهش مخاطرات

از نظر این شرکت دیجیتالی کردن فناوری‌ها در معادن کوچک مقیاس می‌تواند سبب افزایش تاب‌آوری در هزینه‌های عملیاتی و ایمنی آن‌ها منجر شود ضمن اینکه فرآیندهای ایمنی کار و پذیرش استقلال برای جابه‌جایی کارگران در یک بخش می‌تواند به کاهش مخاطرات آن محل کمک کند.

بنابر گزارش منتشر شده علی‌رغم اینکه حرکت به سمت دیجیتالی‌شدن فواید زیادی برای معدن‌داران دارد اما همچنان تعداد زیادی از آن‌ها به دلیل فرآیند اجرایی آن، بالا بودن هزینه تمام شده و زمان‌بر بودن در انجام تغییرات مقاومت نشان می‌دهند.

یکی از موضوعات کلیدی که معدن‌کاران باید به درک درستی از آن دست یابند آشنایی با مفهوم فناوری و  راه‌حل‌هایی است که می‌تواند به آن‌ها در انجام درست کارها کمک کند.

در این گزارش آمده است: بسیاری از شرکت‌ها به منظور آشنایی با مفهوم کلی بهره‌گیری از فناوری در بخشی از تجارت خود، به شناسایی ارزش‌هایی که می‌توان ایجاد کرد اقدام کرده‌اند ضمن اینکه اغلب آن‌ها را نمی‌توان اجرا کرد چرا که برخی از این اقدامات در فناوری،‌ منجر به پروژه‌های گران‌قیمت در بخش تجارت خواهد شد.

بر طبق مقاله هانیول برخی موانعی که بر سر راه استفاده از فناوری وجود دارد این است که معدن‌داران به دنبال شخصی‌سازی برخی از اقدامات در استفاده از فناور‌ی‌ها هستند و این در حالی است که اغلب تولیدات فناوری به صورت پیش‌ساخته بوده و قابل تغییر نیستند.

بهره‌گیری کاربر از سیستم جدید و یادگیری آن نیز با پیچ و خم‌هایی همراه است و رسیدن به نیروی کاری که بتواند اهمیت و ارزش استفاده از فناوری جدید را درک کند در برخی از افراد با دشواری همراه است.

آینده معادن به فناوری گره خورده است

با وجود تمام چالش‌هایی که در مسیر حرکت به سمت استفاده از فناوری وجود دارد هانیول معتقد است که ما هنگامی که به سمت صنایع معدنی در قرن بیست و یکم حرکت می‌کنیم باید به دنبال راه‌حل‌های مورد نیاز و موجود باشیم چرا که راه بازگشتی وجود ندارد.

کارشناسان این شرکت بر این باورند که رسیدن به بهره‌وری در یک شرکت معدنی نیازمند استفاده از یک سیستم یکپارچه است و همگی آن‌ها  باید در قالب یک سیستم جامع اجرایی تجمیع شود. این بدان معنی است که شرکت‌ها باید از داشتن چندین راه‌حل خاص صنعت در هر سایت فاصله بگیرند ضمن اینکه  باید بر پیچیدگی‌های سرمایه‌گذاری در این بخش غلبه کرد برطرف سازی این مشکل نیازمند این است که پروژه‌ها به صورت مداوم اجرا شده و اقدامات نگهداری به‌منظور مدرن بودن همواره انجام شود.

از دست رفتن فرصت‌ها در فرآیندهای دستی

درنهایت می‌توان نتیجه گرفت که کنترل دستی باید جای خود را به کنترل خودکار بدهد چرا که تصمیماتی که انسان می‌گیرد نمی‌تواند به پا به پای سرعت تجارت در دنیای کنونی حرکت کند. ضمن اینکه، نتیجه داشتن فرآیند کنترل به صورت دستی می‌تواند سبب از دست رفتن فرصت‌ها شود.

یکی از کلیدهایی که می‌تواند به سرعت به افزایش بازدهی در بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال در شرکت‌های معدنی منجر شود انتخاب درست در بهره‌گیری از فناوری است چرا که سرمایه‌گذاری با مقیاس درست و مناسب می‌تواند موجب تغییر در یک ساختار عملیاتی باشد.

پلتفرم‌هایی که به کمک معدن‌داران می‌آید

این بدان معنی است که معدن‌کاران به وظایف خود عمل کرده و از بهترین ابزارهای متناسب با نیاز خود استفاده کنند و هریک از راه‌حل‌های و قابلیت‌های داده‌ها و آنالیزها متناسب با نیاز مجموعه خود را به کار گیرند و یا از پلتفرم‌های صنعتی مانند سرویس اینترنت اشیا یا استفاده از عملکردهای پلتفرم‌های یادگیری ماشینی،  advanced queries و bespoke visualization استفاده کنند.

آشنایی و خبرگی در انجام این اقدامات، قابلیت‌های اجرایی نرم‌افزارهای برتر و توانایی بازگشت سرمایه‌‌های صرف شده در این بخش، از چالش‌هایی است که مدیران صنعتی با آن روبر هستند چرا که دستیابی سریع به سرمایه‌‌گذاری‌ها انجام شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها