|
کدخبر: 120524 مسعود رمضانی

در گفتگوی گسترش‌ نیوز با مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران مطرح شد؛

پژوهش و فناوری زمینه‌ساز رشد بخش معدن

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی درباره بهبود توسعه و فرآیندهای پژوهش و فناوری گفت: ما گزارش‌های خوبی جمع‌آوری و به ایمیدرو ارسال کرده‌ایم و معتقدیم به بخش پژوهش و فناوری نباید نگاهی کلی داشت چرا که پرداختن به این موضوع در توسعه و بهبود فرآیندها موثر بوده و انجام آن در جهش تولید که شعار محوری سال است نمایان خواهد شد.

معدن پژوهش و فناوری زمینه‌ساز رشد بخش معدن

در جلسه پایش مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران که چند روز قبل با حضور عباس نعیمی، قائم مقام ایمیدرو برگزار شد، مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به بیان مشکلات این مرکز و ارائه راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت برای توسعه مرکز پرداخت. در همین ارتباط گفت‌وگویی با مجید وفایی فرد، مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند با ما همراه شوید:

وفایی-فرد

اهمیت پژوهش و فناوری جدی گرفته شود

وفایی‌فرد درباره توسعه این مرکز گفت: با توجه به اینکه مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران یک مرکز تخصصی آزمایشی و تحقیقاتی در بخش معدن به شمار می‌رود از این رو توسعه پژوهشی و فناوری در بخش معدن و در حوزه فرآوری از اهمیت بالایی برخوردار است به همین منظور نیاز است تا به مقوله توسعه پژوهش و فناوری در ایمیدرو توجه شود.

وی ادامه داد: اهمیت توسعه پژوهش و فناوری تنها به برطرف شدن مشکلات مرکز کمک نمی‌کند بلکه این اقدامات در صنعت و معدن نتایج مطلوبی برجای می‌گذارد. با افزایش سهم پژوهش و تحقیقات در کشور ما شاهد رشد بخش معدن که یکی از بخش‌های اقتصاد کشور به شمار می‌رود خواهیم بود.

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی درباره بهبود توسعه و فرآینده‌های پژوهش و فناوری گفت: به همین منظور ما گزارش‌های خوبی جمع‌آوری و به ایمیدرو ارسال کرده‌ایم و معتقدیم به بخش پژوهش و فناوری نباید نگاهی کلی داشت چرا که پرداختن به این موضوع در توسعه و بهبود فرآیندها موثر بوده و انجام آن در جهش تولید که شعار محوری سال است نمایان خواهد شد.

تاثیر طرح‌های پژوهشی در صنعت کشور

وفایی فرد تصریح کرد: طرح‌های کلان فرآوری از جمله بهینه‌سازی و ارزیابی کارخانه‌های فرآوری در کشور، اقتصاد و بهره‌وری سبز در معادن و صنایع معدنی، مدیریت پسماند و بازفرآوری باطله‌های معدنی، بومی‌سازی و ساخت مواد مصرفی و تجهیزات فناورانه در حوزه معدن و صنایع معدنی در مرکز ارائه شده است که حمایت از این طرح‌ها فعالیت‌های کاری را توسعه داده و در صنعت نیز اثرگذار خواهد بود.

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی درباره ارائه طرح‌های گسترش‌ فرآینده‌های پژوهشی به ایمیدرو گفت: در این خصوص کارهایی در گذشته صورت گرفته و درحال‌حاضر نیز انجام می‌گیرد. همچنین این مرکز، برنامه‌ها و پلن‌های خود را به ایمیدرو ارائه و آمادگی خود را برای برعهده گرفتن محوریت اجرای آن با همکاری دانشگاه‌ها در قالب پروژه‌های کلان اعلام کرده است.

ظرفیت‌های دانشگاهی در انجام پروژه‌های معدنی

وی ادامه داد: ما تاکید کرده‌ایم که قرار نیست تا انجام پروژه‌ها به صورت صد در صدی از سوی این مرکز صورت گیرد بلکه باید ظرفیت‌های دانشگاهی را نیز در نظر گرفت. ضمن این که از سال‌های گذشته و با ساخت مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران ظرفیت آزمایشگاهی و سخت‌افزاری خوبی با تلاش‌های بسیار ایجاد شده، است. ضمن اینکه برخی از اقلام آن نیز در خاورمیانه منحصربفرد است. در مقابل و در بخش دانشگاهی نیز ظرفیت نرم‌افزاری نیروهای متخصص وجود دارد که تعدادی از آنها در مرکز فعالیت داشته و برخی دیگر نیز در دانشگاه‌ها مشغول به کار هستند  که بهره‌گیری از آنها درانجام پروژه‌های تصویب شده می‌تواند زمینه‌ساز حرکت در بخش صنایع معدنی باشد.

وفایی فرد درباره اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها در اجرای طرح‌ها گفت: این مرکز از گذشته تجربه همکاری با دانشگاه‌ها را داشته است و در حال حاضر نیز چندین دانشگاه با ما همکاری دارند. به طوری که در حال حاضر اعضای هیات علمی آنها نیز به صورت مشاور درگیر پروژه‌‌های مرکز بوده و از توان فنی این مرکز نیز برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که دخیل شدن دانشگاهیان در انجام پروژه‌ها باید بیشتر شده و تست‌های آزمایشگاهی، فرآوری و پایلوت نیز باید گسترش یابد چرا که به منظور راه‌اندازی یک کارخانه و کاهش هزینه‌ها  نیاز است تا در ابتدای کار  تحقیقات  و جمع‌آوری اطلاعات انجام شده و سپس به سمت سرمایه‌گذاری کلان برویم که انجام این اقدامات در ابتدای شروع یک پروژه سبب می‌شود تا در آینده هزینه‌های زیادی را متحمل نشویم.

پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم پژوهش و توسعه فناوری

مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی درباره تشکیل کنسرسیومی متشکل از صنایع معدنی بزرگ کشور در بخش پژوهش و توسعه فن‌آوری گفت: تصمیم‌گیری درباره تشکیل کنسرسیوم بر عهده ایمیدرو است، پیشنهاد و راهکار مرکز بر این بود که شرکت‌‌های دانش‌بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی به همراه شرکت‌های بزرگ معدنی کنسرسیومی را به‌منظور توسعه فناوری تشکیل دهند. البته مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در این زمینه تصمیم‌گیر نیست و تنها راهکار ارائه می‌دهد. امیدواریم مدیران بخش‌های مختلف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی به منظور توسعه پژوهش و فناوری با بررسی راهکارها تصمیمات مهمی در رابطه با راه‌اندازی یک شرکت یا کنسرسیوم اتخاذ کنند همان‌ طور که ایمیدرو در بخش اکتشافات با تشکیل کنسرسیوم تشکیل داد و راهبردهای خوبی را نیز دنبال کرد.

ارسال نظر