|
کدخبر: 116699 شهریار خادمی

اختصاصی گسترش نیوز:

آیا ما فرق داریم؟

آیا ما عاشقان معدن از فناوری دور هستم؟ آیا همانند صنایع دیگر، تکنولوژی بخش معدن را فرا می گیرد؟

معدن آیا ما فرق داریم؟

استخراج معادن اغلب به عنوان صنعتی مورد انتقاد قرار می‌گیرد که در آن از نوآوری و پیشرفت فن آوری به میزان کم استفاده می‌شود. حال در گسترش نیوز نگاهی به این موضوع جهانی انداخته‌ایم با ما همراه باشید:

بیایید ابتدا در مورد صنعت معدن صحبت کنیم. این یک عقیده است که نوآوری در معدن اساساً با نوآوری در بسیاری از صنایع دیگر متفاوت است.

آیا معدن به عنوان یک صنعت آهسته به سمت نوآوری پیش می‌رود؟ آیا این درست است؟ شواهد نشان می‌دهد که این سخن حداقل تا حدودی صادق است. علیرغم قرنها پیشرفت فناوری، صنعت معدن هنوز هم تقریباً به همان روش قدیمی مورد بهره بردای قرار می‌گیرد، ما سنگ‌ها را خرد می‌کنیم و قطعات را از آنجا دور می‌کنیم. اما فقط در این بین ماشینها بزرگتر شده‌اند و تجهیزات از گذشته بیشتر شده است.

تعدادی از ویژگی‌های ذاتی معدن وجود دارد که تغییرات تکنولوژیکی را دشوار می‌کند: معدن داران در مناطق دور افتاده کار می‌کنند و با خطرات شدید برخورد و در مقیاس عظیمی کار می‌کنند اما این عوامل به تنهایی دلیل کندی نوآوری در بخش معدن نیست.

معدن یک تجارت پرخطر

بیایید ابتدا از شکست بگوییم. استخراج از معادن ذاتاً یک تجارت پر خطر است. با افزوده شدن معادن جدید، علی رغم تلاشهای زیاد جهت اکتشاف و استخراج دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی از زمین قرار است استخراج شود تا اینکه عملیات معدن کاری شروع شود. علاوه بر این، سودآوری یک سرمایه‌گذاری معدن جدید تا حد زیادی به قیمت به‌دست آمده برای محصول بستگی دارد. نوسان قیمت نیز امری است که در دست معدن دار نیست و بستگی به عوامل مختلفی دارد. این خطرات ناشی از عدم اطمینان از قیمت محصول نهایی است و بیشتر توسط عواملی همانند عملیات از راه دور، ایجاد خطرات مختلف (برای مردم و محیط زیست) و به همه‌ی این دلایل احتمال عدم موفقیت بسیاری از سرمایه گذاریهای جدید معدن را اضافه کنید. بیشتر کسانی که در صنعت معدن بوده‌اند، تجربه‌ای دردناک از شکست عملیاتی درمعدن دارند.

بنابراین اگر ترس از شکست باعث می‌شود که ما از فناوری قدیمی کماکان استفاده کنیم در عوض موفقیت باعث می‌شود که ما تا آنجا که ممکن است در کنار فناوری بمانیم و در بخش معدن پیشرفت کنیم.

مرکز نوآوری در کشور وایکینگ ها

در این بین یک مثالی می‌توانیم بزنیم وقتی مردم در مورد مراکز نوآوری صحبت می‌کنند، آنچه به طور معمول به ذهن خطور می‌کند پایتخت بزرگترین کشورها در جهان یا شاید مراکز یادگیری مانند هاروارد، M IT، کالج دانشگاهی لندن، استنفورد ویا کمبریج باشد.

اما یک شهر کوچک در قلب اسکاندیناوی وجود دارد که در کل اروپا به دلیل فرهنگ اختراع خود شناخته شده است و مردمی دارد که مدام در حال اختراع‌های جدید هستند، نام این شهر ایسالمی در قلب فنلاند است.

در این شهر کارخانه بزرگ مستقل (آخرین نوع خود در فنلاند) Genelec قرار دارد که نوعی از بلندگوها، مانیتورها و دستگاه‌های صوتی را طراحی و تولید می‌کند که موسیقیدانان در سرتاسر جهان برای ساختن و شنیدن موسیقی استفاده می‌کنند اما این تنها کارایی این شرکت نیست، بلکه این شرکت در قلب شهر ایسالمی شرکتی است با ۵۰ دفتر با مهندسانی که در ۳۰ کشور مشغول به کار هستند، که نوعی کالا را تولید می‌کنند که باعث می‌شود تونل‌ها و حفاری‌های عظیمی راه‌اندازی شود. همچنین سبب می‌شود که به زیرساخت‌های راه آهن زمینی دسترسی پیدا کنیم به عبارتی یک شرکت تولیدی در زمینه لوازم موسیقی به شکل عجیبی به معدن و تونل زنی در معدن کمک می‌کند که به این امر نوآوری در معدن می‌گویند، هرچند که در بعضی از کشورها این نوآوری و فناوری مرسوم است اما امید بر این است که تا سال ۲۰۳۱ هیچ معدنی در جهان به سبک قدیم مورد بهره‌برداری قرار نگیرد و معادن همانند خودرو‌های روز دنیا به آپشن‌های گوناگون مجهز شوند تا سبب آسایش و اطمینان در مهم‌ترین بخش از صنعت کل جهان شود.

مترجم: شهریار خادمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها